نتایج رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت توسط کیواس منتشر شد، دانشگاهی از ایران زیر 50 سال قدمت معرفی نشد

به گزارش مجله فان پی سی، مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از انتشار نتایج رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت توسط کیواس اطلاع داد.

نتایج رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت توسط کیواس منتشر شد، دانشگاهی از ایران زیر 50 سال قدمت معرفی نشد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مشاوره تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران،گفت : نتایج رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت توسط کیواس منتشر شد.

این نظام ابتدا، در سال 2012 رتبه بندی 50 دانشگاه جوان زیر 50 سال را شروع کرد. سپس، در سال 2015 میلادی نتایج دانشگاه های رتبه بندی شده را به سه برابر افزایش داد.

برخلاف سایر رتبه بندی های دانشگاهی، 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال و 100 دانشگاه بعدی هر سال تغییرات زیادی را از خود نشان می دهد، به این معنی که تعدادی از این دانشگاه ها از جدول رتبه بندی خارج و تعداد دیگری بدان اضافه می گردد. از این رو، چنانچه رتبه دانشگاه نوتاسیسی در فهرست حاضر یافت نگردد ممکن است علت آن ورود دانشگاه مورد نظر به سن بالای 50 سال باشد.

ویرایش 2021 رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال

ویرایش 2021 رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت نشان می دهد که دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور به عنوان رجحانن دانشگاه جوان دنیا در راس جدول این رتبه بندی واقع شده است. بعد از آن، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ، انستیتو پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی، سیتی یونیورسیتی هنگ کنگ و دانشگاه PSL پاریس در مرتبه های دوم تا چهارم نشسته اند.

رتبه های ششم تا دهم به ترتیب در دست دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ کره جنوبی، دانشگاه سوربن، دانشگاه Aalto در فنلاند و دانشگاه پوترا در مالزی است.

علاوه بر 10 دانشگاه نخست که 7 مورد آن در آسیا و 3 مورد دیگر در اروپا واقع شده است رجحان سایر بخش های آموزش عالی در آسیا و اقیانوسیه بسیار برجسته است.

استرالیا با 9 دانشگاه در بین 50 دانشگاه برتر جوان نسبت به سایر مناطق دنیا حضور چشمگیری ارائه می دهد.

عملکرد دانشگاه های منطقه عربی

در رتبه بندی حاضر، عملکرد دانشگاه های منطقه عربی قابل توجه است. دانشگاه خلیفه در امارات متحده عربی و دانشگاه قطر اکنون به ترتیب پیروز به کسب رتبه های 15 و 21 شده اند که رکورد بالایی بحساب می آید. جالب است بدانیم که نام این دو دانشگاه در ویرایش سال پیش در بین 25 دانشگاه نخست جوان قرار نداشت.

امارات متحده عربی با قرار دریافت دانشگاه خلیفه در رتبه 15، دانشگاه امارات متحده عربی در رتبه 27 و دانشگاه آمریکایی شارجه در رتبه 39 دارای سه دانشگاه برجسته در بین 50 دانشگاه برتر جوان است.

برونئی دیگر کشور اسلامی در بین 50 دانشگاه نخست دارای 2 دانشگاه برتر جوان است: دانشگاه برونئی دارالسلام با رتبه 22 و دانشگاه فنی برونئی با رتبه 40.

همچنین، نام مالزی با سه دانشگاه پوترا با رتبه 10، دانشگاه فنی مالزی(UTM) با رتبه 13 و دانشگاه تایلورز با رتبه 49، نام پاکستان با دو دانشگاه ملی علوم و فناوری اسلام آباد با رتبه 41 و انستیتو مهندسی و علوم کاربردی پاکستان با رتبه 46، و اسامی قطر، قزاقستان و عمان هر کدام با یک دانشگاه در بین 50 دانشگاه برتر جوان دیده می گردد.

عملکرد دانشگاه های آمریکای جنوبی

از آمریکای جنوبی تنها نام دانشگاه پالرمو آرژانتین با رتبه 48 در بین 59 دانشگاه برتر جوان قرار گرفته است.

سن متوسط تاسیس 10 دانشگاه نخست این رتبه بندی 25 سال است.

از رتبه 51 و به بعد ، رتبه دانشگاه ها به صورت دامنه نشان داده شده است. در این گروه، نخستین دانشگاه ترکیه، دانشگاه کوُچ با فاصله ای بین 61 تا 70 ، نخستین دانشگاه لبنان، دانشگاه Balamand با فاصله ای بین 71 تا 80 و نخستین دانشگاه عربستان سعودی، دانشگاه امام عبدالرحمان بن فیصل با فاصله ای بین 81 تا 90 رتبه بندی شده است.

از جمع کشورهای اسلامی در فاصله بین 51 تا 100، مالزی دارای 5، ترکیه 3، لبنان و عربستان سعودی هر کدام دارای یک دانشگاه برتر جوان است.

در فاصله 101 تا 150 مجددا از کشورهای اسلامی نام امارات متحده عربی با 5 دانشگاه دیگر، مالزی با 3 دانشگاه دیگر، عربستان سعودی با 2 دانشگاه دیگر و کشور های بحرین، اردن، پاکستان، لبنان و قزاقستان هر کدام با یک دانشگاه به عنوان رجحانن دانشگاه های جوان رتبه بندی شده است.

جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال

از جمهوری اسلامی ایران در گروه های سه گانه بالا یعنی از رتبه 1 تا 50، از 51 تا 100 و از 101 تا 150 هیچ دانشگاهی به عنوان دانشگاه زیر 50 سال قدمت معرفی نشده است. بسیاری از دانشگاه های جوان ایران که عمری متوسط دارند و در محدوده 50 سال قدمت می گنجند، از سال 1370 شمسی به بعد تاسیس شده اند.

یادآوری می کنم که شاخص های رتبه بندی کیواس شامل شهرت دانشگاه با وزن 49 درصد، شهرت استخدام کنندگان دانشجویان فارغ التحصیل با وزن 19 درصد، نسبت استاد به دانشجو با وزن 20 درصد، استناد به مقاله با وزن 20 درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی و نسبت دانشجویان بین المللی هر کدام با وزن 5 درصد است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 257

به "نتایج رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت توسط کیواس منتشر شد، دانشگاهی از ایران زیر 50 سال قدمت معرفی نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج رتبه بندی 50 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت توسط کیواس منتشر شد، دانشگاهی از ایران زیر 50 سال قدمت معرفی نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید