انتشار جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان، شریف و تهران در جمع برترین ها

به گزارش مجله فان پی سی، به گزارش خبرنگاران، دکتر جعفر مهراد در مورد رتبه بندی QS یادآور شد: QS رتبه بندی جهانی خود را بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاه طراحی نموده است و از 6 شاخص اصلی آنالیز شهرت دانشگاه (40 درصد)، ارزیابی کارفرمایان (10 درصد)، نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو (20 درصد)، استنادها به ازای اعضای هیأت علمی (20 درصد)، دانشجویان بین المللی (5 درصد) و هیئت علمی بین المللی (5 درصد) استفاده می نماید.

انتشار جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان، شریف و تهران در جمع برترین ها

این مسئول مطلع در زمینه رتبه بندی دانشگاه ها با اشاره به رتبه بندی نهایی QS می افزاید: موسسه فناوری ماساچوست همچون سال گذشته رتبه نخست را در این رتبه بندی کسب نموده است. دانشگاه کمبریج نیز با 1 پله صعود رتبه دوم جدول را کسب نموده است. دانشگاه امپریال کالج لندن نیز با 2 پله رشد حائز رتبه 3 جدول شده است. دانشگاه هاروارد با 2 پله نزول در رتبه، صندلی 4 جدول را به خود اختصاص داده است. دانشگاه آکسفورد نیز با 1 پله رشد در رتبه و دانشگاه کالج لندن با 1 پله افت در رتبه، تواما رتبه 5 جدول را به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: دانشگاه استنفورد رتبه 7، دانشگاه فناوری کالیفرنیا با 2 پله رشد رتبه 8، دانشگاه پرینستون با 1 پله رشد رتبه 9 و دانشگاه ییل با 2 رتبه افت رتبه 10 جدول را کسب نموده اند. کشور آمریکا دارای 147 دانشگاه در این فهرست است.

شرایط اروپا در رتبه بندی QS

مهراد گفت: دانشگاه های انگلیسی نسبت به سال گذشته کارکردی بهتری داشته و در مجموع دارای 73 دانشگاه در این فهرست هستند. 2 دانشگاه برتر اروپا خارج از کشور انگلستان انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ و موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان کشور سوئیس هستند که به ترتیب رتبه های 12 و 17 جهان را به خود اختصاص داده اند. از کشور سوئیس 8 دانشگاه در این فهرست قرار دارند.

وی ادامه داد: از کشور فرانسه 46 دانشگاه در این رتبه بندی شرکت داشته اند که اکول نرمال سوپریور پاریس با رتبه جهانی 24 و مدرسه پلی تکنیک با رتبه جهانی 35 دو دانشگاه برتر این کشور هستند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه کپنهاگ دانمارک نیز با رتبه جهانی 45 برترین دانشگاه دانمارک در این فهرست به حساب می آید.

مهراد اضافه کرد: از کشور آلمان 44 دانشگاه در این قهرست قرار گرفته اند که دانشگاه هایدلبرگ با رتبه 49 به عنوان برترین دانشگاه این کشور در رتبه بندی QS شناخته شده است. از هلند 13 دانشگاه حضور داشته که دانشگاه آمستردام با رتبه 50 برترین دانشگاه این کشور معرفی گردید.

شرایط آسیا در رتبه بندی QS

وی خاطر نشان ساخت: حضور 224 دانشگاه های آسیایی در جمع 800 دانشگاه برتر جهان، قابل توجه و برای کشورهای آسیایی امیدوارکننده است. برترین دانشگاه قاره آسیا در سال 2014 دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه جهانی 22 شناخته شد. همچنین از این کشور، دانشگاه فناوری نانیانگ رتبه 39 جهان و 6 آسیا را کسب نموده است.

مهراد مطرح نمود: دانشگاه هنگ کنگ رتبه 2 آسیا و 28 جهان را به خود اختصاص داده است. از این کشور 7 دانشگاه در این فهرست حضور دارد. دانشگاه توکیو ژاپن نیز رتبه 3 آسیا و 31 جهان را دارد. دیگر دانشگاه این کشور دانشگاه کیوتو است که دارای رتبه 36 در جهان و 5 در آسیا است. از این کشور 39 دانشگاه در این فهرست حضور دارند.

وی ادامه داد: دانشگاه ملی سئول با رتبه جهانی 31 برترین دانشگاه کره جنوبی در این فهرست معرفی گردید و از این کشور 25 دانشگاه در این فهرست قرار گرفته اند. از کشور چین 26 دانشگاه حضور دارد که برترین دانشگاه آن دانشگاه شینگهوا است که دارای رتبه 47 در جهان است. از کشور مالزی 7 دانشگاه معرفی گردید که برترین آنها دانشگاه مالایا با رتبه جهانی 151 شناخته شد.

رئیس مرکز منطقه ای خاطر نشان کرد: دانشگاه عبری اورشلیم از رژیم اشغالگر قدس با رتبه 138 در جهان، برترین دانشگاه منطقه خاورمیانه شناخته شد. از عربستان 8 دانشگاه در این فهرست حضور دارند که برترین دانشگاه آن دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد با رتبه 255 جهان معرفی گردید. از ترکیه 10 دانشگاه در این فهرست معرفی گردید که دانشگاه های بیلکنت و بغازچی تواما رتبه 399 جهان را کسب کردند.

حضور 2 دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه های جهان

مهراد گفت: دانشگاه صنعتی شریف همانند رتبه بندی سال گذشته در بین 800 دانشگاه برتر جهان در دامنه 650-601 و دانشگاه تهران در دامنه 700-651 قرار دارند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در جمع بندی این رتبه بندی گفت: بیشترین تعداد دانشگاه ها در این فهرست مربوط به کشور آمریکاست که دارای 147 دانشگاه است. برترین دانشگاه جهان که موسسه فناوری ماساچوست است نیز در این کشور قرار گرفته است. برترین دانشگاه خارج از ایالات متحده آمریکا دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک گیل کاناداست که هر کدام به ترتیب رتبه های 20 و 21 جدول را به خود اختصاص داده اند.

وی اضافه کرد: از قاره استرالیا دانشگاه ملی استرالیا رتبه 25 و دانشگاه ملبورن رتبه 33 و دانشگاه سیدنی رتبه 37 را در جهان کسب کردند. از استرالیا 33 دانشگاه حضور داشته است. از نیوزلند نیز 8 دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشته که دانشگاه اوکلند با رتبه جهانی 92 برترین دانشگاه آن معرفی گردید.

این مسئول مطلع در زمینه رتبه بندی دانشگاه ها گفت: از قاره آفریقا نیز دانشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی با کسب رتبه 141 جهان برترین دانشگاه این قاره شناخته شد. از آمریکای جنوبی نیز دانشگاه سائوپائولو با رتبه جهانی 132 برترین دانشگاه این قاره در رتبه بندی سال 15 /2014 QS معرفی گردید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 61

به "انتشار جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان، شریف و تهران در جمع برترین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان، شریف و تهران در جمع برترین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید