طرز تهیه پلوی مخلوط گیاهی؛ خوشمزه و مقوی

به گزارش مجله فان پی سی، خبرنگارانـ پلو های مخلوط در سفره غذای ایرانی ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، لوبیا پلو، مرصع پلو و... از انواع پلو های مخلوطی هستند که در مهمانی ها هواداران خاص خود را دارند.

طرز تهیه پلوی مخلوط گیاهی؛ خوشمزه و مقوی

پلوی مخلوط گیاهی یکی از انواع پلو های مخلوط است که از ترکیب برنج با لوبیا سبز، فلفل دلمه ای، قارچ، ذرت و... تهیه می گردد. این پلوی مخلوط به علت داشتن سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد مغذی است؛ بعلاوه یک غذای مقوی و مناسب برای گیاه خواران است.

در ادامه این مطلب طرز تهیه یک پلوی مخلوط خوشمزه و متفاوت همراه با ارائه نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه پلوی مخلوط گیاهی

برنج: 4 پیمانه

قارچ: 6 عدد

فلفل دلمه ای: 1 عدد

ذرت: 4 قاشق غذاخوری

لوبیا سبز: 1 پیمانه

پیاز: 1 عدد

گوجه فرنگی: 4 عدد

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به قارچ

قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ بعلاوه در پیش گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ بعلاوه بهتر است قارچ هایی را که روی پوست آن ها لکه قهوه ای دارند، خریداری نکنید و اگر خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.

2 ـ نکات مربوط به ذرت

ذرت یکی از دانه های خوراکی بسیار خوشمزه و پر هوادار است که در آشپزی کاربرد زیادی دارد. از دانه ذرت برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، سوپ ها، خوراک مرغ، خورش، ماکارانی، فینگرفودها، سالاد الویه و سالاد ماکارانی و حتی در ترشی ها استفاده می گردد. ما معمولا ذرت را به صورت قوطی های کنسرو از فروشگاه مواد غذایی یا به صورت منجمد و نیم پز از فروشگاه های سبزیجات تهیه می کنیم. اگر برای تهیه ذرت از خود بلال استفاده می کنید، باید بدانید که برترین بلال برای تهیه ذرت، بلال های معروف به ذرت مکزیکی هستند که در مغازه های تره بار موجودند. بلال ذرت مکزیکی دارای دانه های درشت؛ شفاف و بسیار نرم و شیرین است که برای تهیه سالاد و استفاده در انواع غذا مناسب هستند. دانه های این نوع بلال به رنگ زرد روشن هستند و تیره نمی شوند.

3 ـ نکات مربوط به لوبیا سبز

لوبیا سبز یکی از سبزیجات تازه با ارزش غذایی بسیار بالاست که حاوی ویتامین c، ویتامین B، فیبر و فولیت مورد احتیاج روزانه بدن است. سعی کنید همواره لوبیا سبز تازه و مرغوب را بخرید. لوبیا سبز تازه معمولا سفت است و هنگام نصف کردن با دست صدای شکستن می دهد. اگر لوبیا سبز له یا بیش از حد نرم بود، هرگز آن را خریداری نکنید. لوبیا سبز هایی که روی پوست شان لکه های قهوه ای دارند، سالم نیستند. معمولا لوبیا سبز های کوچک و باریک بسیار ترد و خوشمزه و برای تهیه غذا مناسب هستند. برای تهیه این پلوی مخلوط گیاهی بهتر است از لوبیا سبز های ریز و قد کوتاه بهره ببرید.

4 ـ نکات مربوط به فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به ویژه بچه ها توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی تری دارد. فلفل دلمه ای به علت مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و بعلاوه برای درمان کم خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و برطرف یبوست بسیار مفید است.

ته فلفل دلمه ای برجستگی هایی وجود دارد. فلفل دلمه هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام خواری مناسب تر از فلفل نر است. فلفل دلمه ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می گردد و در آشپزی کاربردی تر است. برعکس فلفل دلمه ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی گردد و خوشمزه باقی می ماند.

طرز تهیه پلوی مخلوط گیاهی

1 ـ برای آغاز کار ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز کمی نرم و سبک گردد؛ سپس لوبیا سبز خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه همراه با پیاز تفت بدهید.

2 ـ گوجه فرنگی را پوست و بعد خرد کنید؛ سپس همراه با نمک، فلفل و زردچوبه به ترکیب پیاز و لولبیا سبز اضافه کنید و اجازه بدهید یک دقیقه تفت بخورد.

3 ـ در مرحله بعد فلفل دلمه ای نگینی، ذرت و قارچ خرد شده را به مواد بالا اضافه کنید و در آخر رب گوجه فرنگی را داخل ماهی تابه بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. درب ماهی تابه را بگذارید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا سبزیجات با آب قارچ و گوجه بپزد و نرم گردد و یک ربع بعد اجاق گاز را خاموش کنید.

4 ـ بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید. نمک را به مقدار ای اضافه کنید که کمی شور تر از حد معمول باشد. بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل 3 ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید، حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید.

برای آب کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک را به آن اضافه کنید. وقتی آب به جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب درحال جوش بریزید.

حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید میانه رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه ها از هم باز گردد. دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. زمانی برنج برای آب کش کردن مناسب است که دانه های آن نرم گردد؛ ولی هنوز مغز آن سفت باشد.

بعد از اینکه برنج را آب کش کردید، اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته گردد. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه ها متوقف گردد و همین طور نمک اضافی بین دانه های برنج بیرون رود تا برنج شور نگردد. اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج آغاز به جوشیدن کرد، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. این کار باعث می گردد به برنج شوک وارد گردد و بیش تر قد بکشد. دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید؛ بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

5 ـ کف قابلمه مناسب ته دیگ مورد نظرتان را بگذارید؛ سپس نیمی از برنج آبکش شده را داخل قابلمه بریزید. حالا موادی را که آماده نموده اید، وسط برنج بریزید و بعد بقیه برنج آبکش شده را روی مواد بریزید. کمی آب و روغن اطراف برنج بریزید؛ سپس قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید و برنج را دم کنید. 40 دقیقه زمان بدهید تا برنج دم بکشد. حالا پلوی مخلوط گیاهی خوشمزه شما آماده سرو است که می توانید آن را همراه با سبزی خوردن، سالاد یا ماست میل کنید، نوش جان.

منبع: فرارو
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1408

به "طرز تهیه پلوی مخلوط گیاهی؛ خوشمزه و مقوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پلوی مخلوط گیاهی؛ خوشمزه و مقوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید