صفر تا صد فناوری هسته ای را در ایران داریم ، تا بالای 90 درصد هم می توانیم غنی سازی کنیم ، می خواستیم در رآکتور اراک تست سوخت انجام دهیم

به گزارش مجله فان پی سی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: ما صفر تا صد فناوری هسته ای را در کشور داریم، اما بالفعلش نکرده ایم، آن هم در تست سوخت است.

صفر تا صد فناوری هسته ای را در ایران داریم ، تا بالای 90 درصد هم می توانیم غنی سازی کنیم ، می خواستیم در رآکتور اراک تست سوخت انجام دهیم

به گزارش خبرنگاران، فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس 6 اردیبهشت در همایشی با عنوان روند پیشرفت دانش و فناوری هسته ای که در تالار اجتماعات دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، با بیان اینکه در طی سال های متمادی، مجموعه ای از اساتید و دانشگاه ها در حوزه انرژی اتمی کوشش کردند، اظهار کرد: در دوره ریاست غلامرضا آقازاده در سازمان انرژی اتمی، نخبگان کشور از دانشگاه های بزرگ و درجه یک در این سازمان جذب می شدند، اما با حضور من، بیشتر بر کسب تجربه در کارگاه های آموزشی تاکید کردیم و جذب منحصر به نخبگان دانشگاه های برتر نشد.

وی با اشاره به جهش ایجاد شده در زمان آقازاده و غنی سازی اورانیوم بیان نمود: شهید احمدی روشن و امثال او در همین مراکز رشد کردند. با نظر اساتید برجسته همانند دکتر علی محمدی، طراحی ارشد و دکترای شتاب دهنده را انجام دادم و در این دوره تدریس کردم. از آن رشته هم اکنون حداقل 10 نفر دکترا و حدود 30 نفر کارشناسی ارشد با هم در حال کار هستند و اولین شتابدهنده داینامترون را در کشور ساختند. بنابراین آموزش بسیار اهمیت دارد و در کنار آموزش مفاهیم علمی، باید شجاعت هم به دانشجویان آموخت.

امروز صفر تا صد فناوری هسته ای را در کشور داریم/ می خواستیم در رآکتور اراک تست سوخت رآکتورهای قدرت را داشته باشیم

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز ما صفر تا صد فناوری هسته ای را در کشور داریم، گفت: البته صد را بالقوه داریم، اما بالفعلش نکردیم، آن هم در تست سوخت است، یعنی ما سوخت را باید در یک رآکتور خاص تست کنیم تا سوخت هایمان استاندارد گردد. اما مگر در جهان هم ابتدا رآکتور تست سوخت داشته که سوخت فراوری نموده است؟ بعدها استانداردهایی ایجاد نموده اند. ما در رآکتور اراک می خواستیم تست سوخت رآکتورهای قدرت را داشته باشیم.

غنی سازی را تا هر حدی که بخواهیم می توانیم انجام دهیم

عباسی اضافه نمود: ما غنی سازی را تا هر حدی که بخواهیم می توانیم انجام دهیم و متخصصان بسیاری در این حوزه داریم و ترورها نتوانسته افراد را از صنعت هسته ای ما دور کند. اگرچه ریزش داشته ایم، اما رویش هم داشته ایم. بنابراین حتی تا بالای 90 درصد هم می توانیم غنی سازی انجام دهیم. هم اکنون برای پیشران هسته ای برنامه ریزی نموده ایم و مشغول آموزش و تجمیع تیم ها هستیم.

هدف تنش زدایی نبود، بلکه تهدیدزدایی بود و به نتیجه رسید

عضو کمیسیون انرژی مجلس به سیاست های دولت ها در رکود و رونق فعالیت های هسته ای اشاره و ابراز عقیده کرد: بعضی از دولت های قبل اعتقادی به این امور نداشتند و معتقد بودند اگر نیازی هست، می توانند بخرنند، اما تفکر دیگری که به نظریه مقاومت معتقد است و به تنش زدایی در بحث سیاسی اعتقاد ندارد، می گوید ما باید تهدیدزدایی کنیم و ادواتی از جمله موشک نقطه زن داشته باشیم. در حوزه دفاعی و نظامی هدف تنش زدایی نبود، بلکه تهدیدزدایی بود و به نتیجه رسید.

بعلاوه در انتها این جلسه فریدون عباسی به سوالات اساتید و دانشجویان در حوزه هسته ای پاسخ گفت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1402 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1407

به "صفر تا صد فناوری هسته ای را در ایران داریم ، تا بالای 90 درصد هم می توانیم غنی سازی کنیم ، می خواستیم در رآکتور اراک تست سوخت انجام دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد فناوری هسته ای را در ایران داریم ، تا بالای 90 درصد هم می توانیم غنی سازی کنیم ، می خواستیم در رآکتور اراک تست سوخت انجام دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید