رونمایی از مبلغ یارانه نان، یارانه 4 هزار تومانی در راه است؟

به گزارش مجله فان پی سی، به گزارش خبرنگاران، هنوز هیچ جزئیاتی از مبلغ یارانه نان اعلام نشده و حتی تعیین نیست که یارانه نان، یارانه نقدی است که به حساب سرپرستان خانوار واریز می گردد و امکان استفاده از آن برای مصارف دیگر هم وجود دارد یا اینکه سهمیه ای است که فقط از آن می توان برای تهیه نان استفاده کرد.

رونمایی از مبلغ یارانه نان، یارانه 4 هزار تومانی در راه است؟

اگرچه اطلاعاتی درباره مبلغ یارانه نان اعلام نشده، اما احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به رقم ناچیز یارانه نان اشاره نموده و گفته در طرح کارت نان دولت حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد در نظر گرفته می گردد، هر چه بیشتر از آن، نان گرفته گردد، به قیمت آزاد حساب می گردد.

این نماینده مجلس در شرح یارانه نان گفته برنامه ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد ما به التفاوت قیمت فعلی و قیمت نو به وسیله کارت جبران می گردد.

شیوه اجرای یارانه نان

سازوکار پرداخت یارانه نان چگونه است؟ آیا کارت نوی با عنوان کارت نان توزیع می گردد؟

اردکانی در پاسخ به این سوال به انتخاب گفته گویا در قالب همین کارت فعلی یارانه ها، ساز و کاری طراحی می گردد که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه گردد. به این شکل که شما نان که می خرید و به وسیله دستگاه کارتخوان نانوایی کارت یارانه که می کشید، معادل آن سرانه تعریف شده مشمول یارانه و به همان قیمت فعلی حساب می گردد و مازاد بر الگوی مصرف آن را از حساب بانکی برداشت می نمایند و به صورت آزاد محاسبه می گردد. البته همه این ها فعلا در حد حرف و طراحی ست و چیز عملیاتی اعلام نشده است.

بعلاوه پیش از این هم اعلام شد که یارانه نان به ازای هر کد ملی پرداخت می گردد. البته این خبر به این معنا نیست که خرید نان با کارت ملی انجام می گردد. بکله مساله این است که به یارانه نان به هر کد ملی اختصاص پیدا می نماید. یا به عبارتی یارانه نان شامل حال همه افراد می گردد.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا یارانه نان در حد یک هفتم یک نان سنگک است؟

مبلغ یارانه نان، 4 یا 100 هزار تومان؟

در قانون بودجه سال 1401، مبلغ یارانه نان حدود چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده است. با توجه به اینکه قرار است به کل جمعیت 84 میلیون نفری ایران یارانه نان پرداخت گردد، سهم هر فرد از این بودجه، سالانه 47 هزار تومان و ماهانه کمتر از چهار هزار تومان می گردد. معادل یک نان سنگک یا کمتر از 10 عدد نان لواش!٬

با این حساب یارانه یک خانوار چهار نفره در ماه کمتر از 40 عدد نان است!

برای همین بعضی می گویند احتمالا رقم یارانه نان بیش از چهار هزار تومان باشد و شاید یارانه پرداختی نان بخشی از همان یارانه 100 هزار تومانی است که معاون مالی دولت وعده اش را داده بود.

اینکه 100 هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی برای واردات کالاهای اساسی حذف گردد و در قالب یارانه نان و گوشت و … به مردم پرداخت گردد.

احتمالا طرح یارانه نان از استان زنجان شروع گردد و پس از آن باید دیدشیوه اجرا و مبلغ یارانه نان چقدر است؟

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1246

به "رونمایی از مبلغ یارانه نان، یارانه 4 هزار تومانی در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از مبلغ یارانه نان، یارانه 4 هزار تومانی در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید