روش های ساده و سریع برای پاک کردن جوهر اتوماتیک از روی لباس

به گزارش مجله فان پی سی، همه ما احتمالاً حداقل یک بار با مشکل لکه شدن لباس ها با جوهر اتوماتیک روبرو شده ایم. گاهی این مشکل به خاطر قرار گرفتن اتوماتیک باز در جیب به وجود می آید و برخی وقتا ها هم یک خط اشتباهی روی آستین ما می افتد. این مشکل برای دانش آموزان و دانشجویان که مدام با اتوماتیک سروکار دارند، خیلی بیشتر اتفاق می افتد. خوشبختانه، راه های ساده و موثری برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد و برای این کار احتیاج به مواد خاص یا دستگاه های پیشرفته نخواهید داشت. همراه ما باشید تا چند روش ساده و سریع برای پاک کردن جوهر اتوماتیک از روی لباس را یاد بگیریم.

روش های ساده و سریع برای پاک کردن جوهر اتوماتیک از روی لباس

با لباس جوهری چه کار کنیم؟

وقتی متوجه می شوید که جوهر اتوماتیک روی لباستان ریخته است، مهم است که سریع و درست عمل کنید. اولین و مهمترین نکته این است که هر چه سریع تر به لکه جوهر رسیدگی کنید. هر چه زمان بیشتری بگذرد، جوهر بیشتر در پارچه نفوذ می نماید و پاک کردن آن سخت تر می گردد

بلافاصله پس از لکه شدن، کاری کنید که قسمت آلوده با بخش های تمیز لباس یا سایر لباس ها در تماس نباشند. به این ترتیب، از پخش شدن لکه به دیگر بخش های لباس جلوگیری می کنید. سپس یک دستمال یا پارچه تمیز (ترجیحاً سفید) را به آرامی روی لکه قرار دهید تا جوهر اضافی را جذب کند. ضربه زدن بهتر از مالش دادن است، زیرا مالش می تواند جوهر را در عمق پارچه فرو ببرد.

اگر در منزل بودید و دسترسی بیشتری به امکانات داشتید، میزانی الکل ایزوپروپیل (الکل سفید) یا اسپری مو (که حاوی الکل است) روی لکه بزنید. الکل به سرعت جوهر را تجزیه می نماید. اگر از اسپری مو استفاده می کنید، کمی روی لکه اسپری کنید و سپس با یک پارچه تمیز روی آن ضربه بزنید. در صورتی که الکل در دسترس نبود، آب سرد اولین گزینه ساده و موثر است. آب سرد به جلوگیری از تثبیت لکه یاری می نماید. پارچه جوهری را زیر آب سرد بگیرید و سعی کنید که آب از پشت پارچه به سمت جلو حرکت کند تا جوهر به سمت بیرون پارچه راهنمایی گردد، نه به عمق آن.

برای از بین بردن لکه های جوهر اتوماتیک از چه موادی استفاده کنیم؟

اولین و رایج ترین ماده خانگی برای پاک کردن لکه های جوهر، الکل صنعتی است. همان طور که در بخش قبل اشاره شد، الکل به راحتی می تواند جوهر را حل نماید و از پارچه جدا کند. برای این کار تنها کافی است که میزانی الکل روی لکه بزنید و سپس با یک دستمال تمیز روی آن ضربه بزنید تا جوهر جذب دستمال گردد.

یک دیگر از مواد موثر خانگی شیر است. شاید تعجب کنید، اما شیر برای لکه های جوهر بسیار مفید است. کافیست لباس را درون یک کاسه شیر بخیسانید و پس از گذشت چند ساعت آن را با آب و مواد شوینده معمولی بشویید. شیر می تواند به شکلی جادویی جوهر را به خود جذب کند و پارچه شما را تمیز نگه دارد.

یکی دیگر از مواد جالب برای این کار مایع ظرفشویی است. مایع ظرفشویی به علت قدرت بالای چربی زدایی، برای لکه های جوهر نیز موثر است. کافیست چند قطره از آن را روی لکه بزنید و با استفاده از یک مسواک قدیمی به آرامی آن را مالش دهید تا لکه به تدریج ناپدید گردد.

از دیگر مواد خانگی مفید می توان به خمیر دندان و جوش شیرین اشاره نمود. هر دو ماده را می توان با آب مخلوط کرد و به شکل خمیر درآورد و سپس روی لکه جوهر قرار داد. خمیر دندان و جوش شیرین، هر دو قابلیت سایش و تمیز کردن لکه را دارند و به طور طبیعی جوهر را از بین می برند.

به جای تمام این مواد می توانید از اسپری لکه بر اتوماتیک و جوهر هم بهره ببرید. اسپری لکه بر یک محصول تخصصی است که به شما یاری می نماید تا لکه های جوهر اتوماتیک را به سرعت و به سادگی از روی لباس و پارچه پاک کنید. این اسپری ها معمولاً با فرمولاسیونی خاص و مخصوص جوهر ساخته شده اند و می توانند به صورت فوری روی لکه ها اثر بگذارند. هر چه زودتر از اسپری لکه بر بهره ببرید، نتایج بهتری خواهید گرفت. لکه های جوهر تازه به مراتب راحت تر از لکه های قدیمی پاک می شوند، بنابراین توصیه می گردد بلافاصله پس از ایجاد لکه، از اسپری بهره ببرید.

چطور از انواع پارچه ها جوهر اتوماتیک را پاک کنیم؟

پارچه های مختلف واکنش متفاوتی به مواد پاک نماینده دارند و به همین علت، باید بدانید که چه روشی برای چه نوع پارچه ای مناسب است. مثلا پارچه های نخی یا پنبه ای نسبت به مواد شوینده مقاوم هستند و به خوبی لکه های جوهر را از خود جدا می نمایند. برای این نوع پارچه ها می توانید از الکل، سرکه و مایع ظرفشویی بهره ببرید. بعلاوه اگر پارچه نخی قابل شستشو در ماشین لباسشویی است، پس از استفاده از مواد پاک نماینده، آن را در ماشین بشویید.

پارچه های الیاف مصنوعی مانند پلی استر و نایلون به علت ساختار خاص خود، کمی حساس تر هستند. این پارچه ها به حرارت بالا و مواد شیمیایی قوی حساس اند. بنابراین برای پاک کردن جوهر اتوماتیک از این پارچه ها باید از مواد ملایم تری مانند شیر یا خمیر دندان بهره ببرید. بعلاوه بهتر است از مالش شدید خودداری کنید تا به بافت پارچه آسیب نرسد.

پارچه های پشمی نیز یکی از انواع پارچه هایی هستند که به دقت بیشتری احتیاج دارند. برای این نوع پارچه ها می توانید از مخلوطی از آب و صابون ملایم بهره ببرید. به یاد داشته باشید که پشم نباید با مواد شیمیایی قوی تماس داشته باشد و حتماً بعد از پاک کردن لکه، پارچه را با آب سرد بشویید تا الیاف آن خراب نگردد.

پاک کردن جوهر اتوماتیک از لباس های سفید و رنگی هر دو چالش های خاص خود را دارند. اما از آنجا که هر کدام احتیاجمند روش ها و مواد مختلفی هستند، باید بدانیم که چگونه به درستی با هر نوع لباس برخورد کنیم. لباس های سفید به علت روشن بودن به سرعت هر نوع لکه ای را نشان می دهند و حتی بعضا بعد از لکه دار شدن غیرقابل مصرف می شوند. برای لباس های سفید که جنسشان مقاوم به وایتکس است، این ماده یک راهکار سریع و موثر است. کمی وایتکس را با آب مخلوط کنید و لباس را به مدت چند دقیقه درون آن قرار دهید. سپس با آب سرد لباس را بشویید. ترکیب الکل و مایع ظرفشویی می تواند برای لکه های تازه جوهر روی لباس های سفید بسیار موثر باشد. این مواد جوهر را به خوبی از بین می برند و لکه ای روی لباس باقی نمی گذارند. جوش شیرین نیز به علت خاصیت سایش و سفیدنمایندگی که دارد، یک انتخاب عالی برای پاک کردن لکه های جوهر از لباس های سفید است. می توانید جوش شیرین را با آب مخلوط نموده و به شکل خمیر روی لکه بمالید و سپس لباس را بشویید.

اشتباهات رایجی که هنگام پاک کردن جوهر اتوماتیک باید از آن ها اجتناب کنید

پاک کردن جوهر اتوماتیک از روی لباس ها کار چندان پیچیده ای نیست، اما ممکن است ناخواسته در این فرایند اشتباهاتی را مرتکب شویم و با این کار به پارچه آسیب بزنیم یا لکه را بیشتر کنیم. در این بخش به بعضی از رایج ترین اشتباهاتی که باید از آن ها اجتناب کنید، می پردازیم.

اولین اشتباه رایج این است که بلافاصله لکه را مالش دهید. وقتی یک لکه جوهر روی لباس ایجاد می گردد، ناخودآگاه فکر می کنیم باید لکه را با دستمال یا پارچه تمیز مالش دهید. اما این کار نه تنها تاثیری ندارد بلکه می تواند باعث گردد جوهر بیشتر در الیاف پارچه نفوذ کند و در نتیجه لکه بزرگتر و ماندگارتر گردد.

یکی دیگر از اشتباهات استفاده از آب داغ است. بسیاری از افراد فکر می نمایند که آب داغ به تمیز کردن لکه ها یاری می نماید، اما در خصوص جوهر اینطور نیست. در واقع، آب داغ می تواند باعث گردد جوهر بیشتر در پارچه تثبیت گردد و به هیچ وجه نتوانید آن را از بین ببرید. پس یادتان باشد همواره از آب سرد برای پاک کردن لکه های جوهر بهره ببرید.

استفاده از مواد شیمیایی قوی نیز یکی از اشتباهات دیگر است. بسیاری از مواد پاک نماینده قوی مانند وایتکس ممکن است به پارچه آسیب بزنند، مخصوصاً اگر پارچه شما حساس باشد. این مواد نه تنها جوهر را از بین نمی برند، بلکه می توانند باعث شوند که پارچه تغییر رنگ دهد یا خراب گردد. به همین علت همواره از مواد خانگی و ملایم برای آغاز بهره ببرید و اگر لازم شد به مواد قوی تر روی بیاورید.

چه زمانی باید از خشک شویی استفاده کنیم؟

  • وقتی که لکه کهنه شده است.

هر چه زمان بیشتری از ایجاد لکه جوهر بگذرد، پاک کردن آن سخت تر می گردد. اگر لکه جوهر اتوماتیک بیش از چند روز روی لباس شما به جای مانده و به پارچه نفوذ نموده است، احتمالاً روش های خانگی به تنهایی قادر به پاک کردن آن نخواهند بود.

  • وقتی که لباس از پارچه های حساس یا گران قیمت است.

بعضی پارچه ها مثل ابریشم، پشم یا ساتن احتیاج به مراقبت ویژه ای دارند. مواد خانگی ممکن است به این نوع پارچه ها آسیب بزنند یا حتی باعث خرابی آن ها شوند. در این موارد، بهتر است به جای ریسک کردن، لباس خود را به خشک شویی بسپارید.

  • وقتی لکه بسیار بزرگ است

اگر جوهر به میزان زیادی روی لباس ریخته شده و لکه بسیار بزرگ است، پاک کردن آن در خانه کار دشواری خواهد بود.

  • وقتی روش های خانگی کارساز نیستند.

اگر چندین روش مختلف را امتحان نموده اید و همچنان لکه به جای مانده است، وقت آن است که لباس را به خشک شویی بسپارید. مواد خانگی گاهی اوقات نمی توانند به طور کامل جوهر را از بین ببرند، و خشک شویی می تواند گزینه نهایی و مطمئن تری باشد.

چطور از اتوماتیکی شدن لباس مدرسه جلوگیری کنیم؟

لکه های جوهر اتوماتیک معمولاً تصادفی ایجاد می شوند، اما چندین راهکار وجود دارد که می تواند از لکه دار شدن مجدد لباس ها جلوگیری کند. در این بخش، به نکاتی می پردازیم که به شما یاری می نمایند تا لباس های خود را از لکه های جوهر محفوظ نگه دارید.

  • همواره اتوماتیکهای خود را چک کنید.

یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری از لکه های جوهر این است که همواره مطمئن شوید اتوماتیکتان بسته است. بسیاری از لکه های جوهر به علت باز ماندن اتوماتیک یا خرابی آن ایجاد می شوند.

  • اتوماتیکها را از لباس ها دور نگه دارید.

هرگز اتوماتیک را در جیب پیراهن یا شلوار قرار ندهید. این کار ریسک لکه دار شدن لباس را افزایش می دهد.

  • از اتوماتیکهای با کیفیت بهره ببرید.

یکی از دلایل اصلی اتوماتیکی شدن لباس ها، کیفیت پایین اتوماتیکها است. اتوماتیکهای مقرون به صرفه و بی کیفیت معمولاً جوهر نشت می نمایند و در اثر ضربه یا فشار، جوهر را روی لباس می ریزند. برترین راهکار این است که از اتوماتیکهای باکیفیت و مارک های مطمئن بهره ببرید که خطر نشت جوهر در آن ها کمتر است. اتوماتیکهای فشاری (کلیک دار) نیز گزینه مناسبی هستند، زیرا در صورت بسته بودن، جوهر نمی توانند به راحتی نشت کند.

همواره یک پارچه تمیز یا دستمال مرطوب همراه داشته باشید.

اگر به طور منظم با اتوماتیک سروکار دارید، داشتن یک پارچه تمیز در کیف یا جیب می تواند بسیار مفید باشد. به محض اینکه لکه ای روی لباس ایجاد شد، به سرعت می توانید جوهر را قبل از نفوذ به پارچه پاک کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 مهر 1403 بروزرسانی: 19 مهر 1403 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1503

به "روش های ساده و سریع برای پاک کردن جوهر اتوماتیک از روی لباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های ساده و سریع برای پاک کردن جوهر اتوماتیک از روی لباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید