ربات ایرانی سورنا در جمع 10 ربات برتر سال 2020 نهاده شد

به گزارش مجله فان پی سی، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، ربات ایران ساخت سورنا که نسل چهارم آن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شد در میان 10 ربات شاخص سال 2020 جای گرفت.

ربات ایرانی سورنا در جمع 10 ربات برتر سال 2020 نهاده شد

سورنا 4 نسل چهارم ربات انسان نمای ایران است که 23 آذرماه سال 1398 با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رونمایی شد.

سورنا 4 در سال 1398 توسط انجمن بین المللی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) مورد توجه رسانه ها نهاده شد و به تازگی توسط انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) از آن به عنوان یکی از 10 ربات انسان نمای شاخص سال 2020 میلادی نام برده شده است.

4 نسل پیروز ربات ایران ساخت

نخستین ربات انسان نما سورنا در سال 1387 با 8 درجه آزادی و نسل دوم آن در سال 1389 با 22 درجه آزادی تحت حمایت انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران طراحی و ساخته شد.

در مقایسه با نسل سوم این ربات که 31 درجه آزادی دارد و با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال 1394 رونمایی شده است، ربات سورنا 4 دارای 43 درجه آزادی است. بهبود طراحی دست ربات، قابلیت گیرش اجسام مختلف با اشکال مختلف را فراهم نموده است.

ربات سورنا 4 همچنین با طراحی بهینه سازه ربات، بومی سازی طراحی و ساخت عملگر و استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، با قد 1.7 متر و وزن 68 کیلوگرم نسبت به نسل قبل خود کاهش یافته و ربات را به بستری مناسب برای پژوهش های دانشگاهی تبدیل نموده است.

در حالی که سرعت متوسط ربات سورنا 3 در هنگام راه رفتن برابر 0.3 کیلومتر بر ساعت است، ربات سورنا 4 با یاری طراحی جهت دینامیکی و کنترل کننده های برخط، از قابلیت راه رفتن متداوم با سرعت 0.7 کیلومتر بر ساعت برخوردار است.

با استفاده از حسگرهای تماسی نوین ساخته شده در مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته (CAST) دانشگاه تهران، ربات سورنا 4 امکان راه رفتن بر روی سطوح ناهموار را علاوه بر سطوح صاف دارد.

برای آنالیز و پیاده سازی حرکت های مختلف ربات از جمله دریافت اشیا، حرکت به جانب، عقبگرد، دور زدن، شوت زدن و بازیابی تعادل، از شبیه سازهای گزبو(Gazebo)، کورئونوید (Choreonoid) و متلب (MATLAB) استفاده شده است.

افزایش فرکانس حلقه کنترلی ربات نسل جدید به 200 هرتز، امکان پیاده سازی کنترلرها و تخمین گرهای برخط بر روی ربات را فراهم نموده است. با یاری میان افزار سیستم عامل رباتیک (ROS)، امکان اجرای همزمان برنامه ها، پایش شرایط ربات به صورت برخط و اجرای بلادرنگ الگوریتم ها برای ربات سورنا 4 امکان پذیر شده است.

یکی از اهداف اصلی پروژه سورنا 4، ساخت رباتی با قابلیت تعامل بیش تر با محیط اطراف و انسان بوده است. ربات جدید قابلیت تشخیص چهره انسان و شمارش آن ها، تشخیص اشیا و یافتن موقعیت آن ها، تشخیص حرکت انسان، تشخیص گفتار و پاسخ دادن به آن ها را داراست.

همچنین با ترکیب حرکات تمام تنه ربات و هوش مصنوعی، ربات قابلیت دریافت برخط اجسام، دنبال کردن چهره افراد و اشیا و تقلید حرکات انسان را دارد.

حمایت از توسعه فناوری ربات های انسان نما

این ربات ایران ساخت که در قالب طرح کلان ملی با هدف توسعه دانش و فناوری رباتیک با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با مشارکت بیش از 50 محقق در مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته (CAST) دانشکده مکانیک دانشگاه تهران و شرکت های دانش بنیان، زیر نظر دکتر عقیل یوسفی کما طراحی و ساخته شد.

توسعه فناوری رباتیک جزو اولویت های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و در راستای همین سیاست ها 90 درصد بودجه ساخت سورنا 4 توسط معاونت علمی ریاست جمهوری تامین شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 804

به "ربات ایرانی سورنا در جمع 10 ربات برتر سال 2020 نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات ایرانی سورنا در جمع 10 ربات برتر سال 2020 نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید