تاب آوری شهری نیازمند آمادگی مدیریت شهری در تمام زمینه ها است

به گزارش مجله فان پی سی، شهر: رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، تاب آوری را میزان تحمل پذیری سیستم های اقتصادی، اجتماعی و... در برابر آسیب ها، بحران ها و اتفاقات غیر قابل پیش بینی شده و موفقیت و مدیریت آن رویدادها و ناخواسته ها و فائق آمدن بر چالش های به وجود آمده، دانست و گفت: به همین دلیل تاب آوری مقوله بسیار مهم وحیاتی برای استحکام و توانمندی و ظرفیت شناسی و ظرفیت سازی شهر و مدیریت شهری محسوب می شود.

تاب آوری شهری نیازمند آمادگی مدیریت شهری در تمام زمینه ها است

به گزارش شهر، سیروس وطنخواه، رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در مراسم دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع شهری تهران TUF) با بیان اینکه شهر محل زندگی انسان هاست، گفت: به عبارتی جایگاه زندگی و عمر تمامی ساکنان آن است که مدیریت شهری مقوله بسیار مهم و تعیین کننده در مناسبات فردی و اجتماعی مردم است که اگراین مناسبات سهل آسان تعریف و اجرا شود، در امورات زندگی ساکنان آن نقش بسیارتعیین کننده ای دارد.با توجه به ابعداد مختلف و گسترده گوناگونی ای که مدیریت شهری دارد، مساله های بسیار متنوعی در یک شهر بروز و ظهور می کند که باید مدیریت شود. اگر این مسائل به درستی دیده نشود باعث ایجاد تنش ها، آسیب ها و گره های مختلفی در مسائل زندگی فردی ساکنان و مسائل اجتماعی و حتی اقتصادی شهر می شود. به همین دلیل تمامی این مسائل می تواند موضوع یک پژوهش و مطالعه برای پیشگیری از ایجاد آسیب ها و مسائل مختلف و همینطوربرای رفع معضلات در صورت بروز و ظهور که برخی وقت ها به ناچار ایجاد می شود، پژوهشو مطالعه است که برای رفع این مسائل راه چاره هایی را باید به دست بیاورد و در اختیار سیاستگذاران و مجریان قرار دهد.

او با تأکید براینکه تصمیم گیری و سیاستگذاری مبتنی بر تصمیم سازی و سیاست سازی است که اینکار نیز باید مبتنی بر مطالعه، بررسی و پژوهش باشد، توضیح داد: بنابراین هیچ اتفاق و تصمیم عالمانه ای نمی تواند بدون مطالعه گرفته شود.چند سالی است که در کشور شاهد یک گفتمان نوینی هستیم به اسم تقاضا محوری که اگر این جشنواره و رویدادهای این چنینی که بر پایه علم استوار استمبتنی بر تقاضا برای حل یک مساله باشند، طبیعی است که چنین رویدادهایی می تواند به یک ظرف بزرگی برای ارائه راه چارهها و حل مسائل جدی برای شهرها خواهند بود لذا از این بابت جشنواره پژوهش در مدیریت شهری می تواند نقش بسیار تعیین کننده و اثرگذاری در مدیریت شهری ایفا کند.

به گفته وطنخواه؛ طبیعتا اداره و مدیریت یک شهر براساس یافته های نخبگان و خبرگان آن انجام می شود که این نخبگان بر اساس مطالعات، بررسی ها، کنکاش ها تحقیقات و کارهای عالمانه خود می توانند به مدیریت شهر کمک کنند و یا بضاعت و توانایی برای حل مسائل و به دست آوردن فناوری ها که راه چاره بسکمک از موضوعات فنی و اقتصادی شهرها هستند، توانایی دارند که ازبستر توسعه فناوری می توانند به مدیریت شهری کمک کنند و یا از توانمندی ها و فناوری هایی که در شهرها و یا کشورهای دیگر وجود دارد، می توانند بهره ببرند. مرکز همکاری های تحول و پیشرفت در راستای ماموریت های خود به دنبال رصد و شناسایی فناوری های قابل دسترسی و قابل بهره برداری برای رفع نیازمندی های فناوری های مدیریت شهرهای کشور است از این رو این رصد و این همکاری های فناوری که متعاقبا بر اساس رصد تعریف و اجرا می شود تمامی در راستای رفع نیازهای مدیریت شهرهای مختلف اعم از کلانشهرها هستند.

رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در ادامه اضافه کرد: مدیریت شهری ابعاد مختلفی دارد که درعرصه های مختلف فناوری، حمل و نقل، IT ،ICT، سلامت، انرژیو بسکمک ازحوزه های دیگری که هم زیرساخت های شهری محسوب می شوند و هم خدمات شهری را ارائه می دهند، مرکز همکاری ها در تمام این حوزه ها مشغول فعالیت است و براساس تقاضاهای مشخصی که واحدهای مختلف شهری و شهرداری ها ازاین مرکز خواهند داشت و یا دارند و یا بر اساس فناوری های نوظهوری که در سایه رصد این مرکز شناسایی می شوند که در هر دو راهبرد به ارائه خدمات در حوزه فناوری های مختلف در حوزه مدیریت شهری و همین طور کمک به پیاده سازی این موارد به کمک دستگاه های مختلف به ویژه شهرهای مهم مانند تهران می پردازد.

او ضمن امیدواری نسبت به اینکه در سایه این تفاهم نامه بتوان موضوعات و پیشنهادات فناورانه از هر دو سو (مدیریت شهری و مرکز تحول و پیشرفت) را مطرح و پیگیری کرد، گفت: در نظر داریم تا موضوعات فناورانه ای بر اساس پیشنهاد کلانشهر تهران در دستور کار مرکز تحول و پیشرفت قرار گیرد که این پیشنهادات از سوی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران انجام می شود و متعاقب آن نیز مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری خدماتی در راستای رفع این نیازها به مدیریت شهری ارائه می دهیم. اساسا امضای این تفاهم نامه برای همین منظور اجرا شده است. ما تمام تلاش خودرا می کنیم که به شهرداری تهران فناوری های مورد نیاز و فناوری هایی که بتواند چالش های جدی و مهمی را ازشهر تهران رفع کند، معرفی کنیم و ضمن معرفی در کنار شهرداری تمام تلاش خود را به کار ببریم تا این فناوری ها در عرصه اجرا نیز به درستی انجام شود.

وطنخواه ضمن اشاره به هفته پژوهش، گفت: در این هفته رویدادهای مختلفی در کشوربرگزار می شود که یکی از این رویدادهای بسیار خودبرگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری مدیریت شهری است که خوشبختانه دوازدهمین جشنواره امسال با تلاش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و با وجود شرایط کرونا برگزار می شود. شعار امسال جشنواره تاب آوری شهری است که شعار بسیار زیر بنایی و تعیین کننده برای مدیریت شهری است.

او در تعریف تاب آوری، توضیح داد: تاب آوری عبارت است از میزان تحمل پذیری سیستم های اقتصادی، اجتماعی و... در برابر آسیب ها، بحران ها و اتفاقات غیر قابل پیش بینی شده و موفقیت و مدیریت آن رویدادها و ناخواسته ها و فائق آمدن بر چالش های به وجود آمده. به همین دلیل تاب آوری مقوله بسیار مهم وحیاتی برای استحکام و توانمندی و ظرفیت شناسی و ظرفیت سازی شهر و مدیریت شهری محسوب می شود. مثال شاخص و روشن برای این تاب آوری شیوع بیماری کرونا است که متاسفانه دامن جامعه بشری را از جمله کشور ما را گرفته است. چنانچه سیستم های شهری ما تاب و توان تحمل طولانی و یا میان مدت این پدیده را نداشته باشند، به مروز دچار آسیب های جدی خواهند شد و متعاقباً مسائل و مساله های بسیار پایه ای در زندگی و گذران امور مردم و شهر را شاهد خواهیم بود که می توانند برخی از این آسیب ها ، آسیب های جبران ناپذیری باشند اگر ما نتوانیم از عهده این مسائل بر آئیم و پیش بینی ها و تمهیدات لازم را انجام ندهیم و برای تاب آوری شهری از قبل برنامه نداشته باشیم.

رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در انتها اضافه کرد: بسکمک از بزرگان و دانشمندان عرصه مدیریت شهری تاب آوری را در مقوله های مختلفی دسته بندی می کنند، عده ای این موضوع را تعادل می دانند یعنی ظرفیت ما به گونه ای باشد که در برابر آسیب ها و خطرها تحمل و توان بازگرداندن سیستم های شهری را به حالت عادی داشته باشیم. اما عده ای نگاهی تکاملی تر به این مساله دارند و اعتقاد دارند شهر و زیر ساخت های آن و تمام ظزفیت های موجود در یک شهر باید به گونه ای باشد که نه تنها تاب برگرداندن به حالت عادی را داشته باشند، بلکه بتوانند در مواجهه با این آسیب ها و تهدیدها فرصت های تکاملی را برای شهرها به وجود آورد. لذا تاب آوری بحثی همه جانبه و دارای ابعاد مختلفی است که موضوعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و فنی و فناورانه ای دارد و از عهده چنین مساله ای بر آمدن نیازمند تعمل، تحقیق و بررسی، تصمیم گیری و سیاستگذاری های مختلف و همه جانبه است و به طور کلی از عهده چنین موضوعی بر آمدن نیازمند همکاری و همراهی تمامی اقشار و ساکنان شهر و دست اندرکاران و مسئولان شهری در تمامی حوزه هاست. امیدواریم که امسال جشنواره دوازدهم بتواند در پرتو چنین شرایطی مساله ها و نیازمندی های واقعی شهر برای تاب آوری را به عرصه بروز و ظهور و نمایش برای دست اندرکاران و محققان مختلف بگذارد و از سویی پژوهشگران و محققان ما نیز بتوانند تمام تلاش خود را صرف تمرکز بر مسائل واقعی شهر بگذارند. ما از این جشنواره دستاوردهای خوبی برای رفع نیازمندی های شهر بزرگی به نام تهران خواهیم داشت.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 558

به "تاب آوری شهری نیازمند آمادگی مدیریت شهری در تمام زمینه ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاب آوری شهری نیازمند آمادگی مدیریت شهری در تمام زمینه ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید