بازتوزیع درآمدها در جامعه عادلانه باشد، شکاف های طبقاتی به وجود نخواهد آمد

به گزارش مجله فان پی سی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر قشر فقیر بیشتر گردد، یا قشر درآمدهای بالا بیشتر گردد، معلوم خواهد شد که سیاست های مالی کشور با مشکل روبرو است. بنابراین، اگر بازتوزیع درآمدها یا ثروت در جامعه عادلانه باشد، شکاف های طبقاتی به وجود نخواهد آمد.

بازتوزیع درآمدها در جامعه عادلانه باشد، شکاف های طبقاتی به وجود نخواهد آمد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی برنامه غیرمحرمانه، برنامه تلویزیونیغیرمحرمانه هشتم اسفندماه با حضور حجت الله عبدالملکی معاون کمیته امداد امام خمینی(ره)، سیدمحمدرضا تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، وحید شقاقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با موضوع فاصله طبقاتی و فقر در کشور از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

سیدمحمدرضا تاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان نمود: فاصله طبقاتی در کشور وجود دارد و این مطلوب نظام نیست می بایست جهت و سیاست های اقتصادی اصلاح گردد.

وی اضافه نمود: در طول 40سال گذشته هرگاه، سیاست های انقلابی را اجرا کردیم، این فاصله کمتر شد و هر موقع از سیاست های لیبرالیستی بهره گرفتیم، بلافاصله برعکس عمل کرد.

تاج الدینی افزود: فاصله طبقاتی ناشی از فاصله درآمدی در جامعه است و هر چه در جامعه قشر متوسط بیشتر باشد، فرایند اقتصادی کشور درست خواهد بود. اما اگر قشر فقیر بیشتر گردد، یا قشر درآمدهای بالا بیشتر گردد، معلوم خواهد شد که سیاست های اقتصادی کشور با مشکل روبرو است. بنابراین؛ اگر بازتوزیع درآمدها یا ثروت در جامعه عادلانه باشد، شکاف های طبقاتی به وجود نخواهد آمد.

حجت الله عبدالملکی، معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در ارتباط با خط فقر مطلق با معیار دو دلاری قدرت خرید را داریم که بانک جهانی مطرح می نماید و با این معیار نسبت فقرای مطلق در کشور زیاد نیست و در حد 1تا 2درصد جمعیت کل کشور زیر خط فقر مطلق است. در کمیته امداد، به تعریف خط فقر غذایی پرداختیم به این معنا که اگر یک خانواده خواسته باشد تمام احتیاجمندی های غذایی خود را داشته باشد براساس قیمت این اقلام در سطح مناطق مختلف که حدود 2هزار نقطه به صورت هفتگی رصد و ارزیابی می گردد، اگر زیر آن معیار باشد آن را زیر خط فقر مطلق غذایی معرفی می کنیم.

وی درباره فقر غیر غذایی شرح داد: در مورد شاخص های اقلام غیر خوراکی مانند پوشاک و بهداشت، مسکن و موارد دیگر هنوز محاسبات نهایی انجام نشده که بر این اساس پژوهش هایی در دست آنالیز است.

حجت الله عبدالملکی اضافه نمود: در سال های اخیر شرایط فقر به شدت در بخش غذایی بدتر شده است در حالی که سال 97، محاسبات نشان می داد که به طور متوسط هر نفر در یک ماه 150تا 200هزار تومان می تواند اقلام غذایی مورد احتیاج خود را در حد استاندارد به دست آورد. لیکن متاسفانه در حال حاضر این شاخص به 600هزار تومان به ازای هر نفر در بازه سی روزه افزایش یافته و خط فقر غذایی تقریبا 4برابر شده است و با این شرایط باید گفت که حداقل حقوق کارگری زیر خط فقر است.

در ادامه برنامه؛ وحید شقاقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی عنوان نمود: به نظر می رسد که بحث اساسی در مسئله فقر نسبی است تا فقر مطلق و این فاصله طبقاتی درد بسیار بزرگی برای کشور است و می بایست حل گردد.

وی اضافه نمود: میانگین رشد اقتصادی ایران در سال 90صفر بوده و 35درصد درآمد سرانه ایرانی ها در دهه90 کاهش پیدا کرد و میانگین تورم در دهه 90حدودا 23درصد و میانگین رشد سرمایه گذاری و انباشت سرمایه ثابت ناخالص منفی 7درصد بوده است. سه نظام کلیدی بانک، اقتصادیاتی و یارانه ای وظیفه بازتوزیع ثروت را دارد و متاسفانه در کشور تورم و رکود اقتصادی به نفع ثروتمندان تنظیم می گردد.

شقاقی افزود: نظام اقتصادیاتی کشور که وظیفه بازتوزیع ثروت را دارد به خوبی عمل نمی نماید. در حالی که وظیفه دوم و کلیدی نظام اقتصادیاتی در هرکشور بازتوزیع ثروت است که هیچ برنامه ای در این خصوص وجود ندارد.

وی اعلام کرد: در کشور عمدتا کسانی دسترسی به وام های کلان دارند که قدرت پرداخت اقساط را دارند و جزو ثروتمندان به شمار می آیند و یا مستلزم وثائق بالا هستند که این افراد از پس آنها برمی آیند. بنابراین؛ نظام بانکی کشور برخلاف اینکه می بایست در خدمت احتیاجمندان و برپایه نظام قرض الحسنه یا حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط باشد، در خدمت ثروتمندان جامعه است. در ادامه برنامه مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفت و گوی تلفنی گفت: طی سال های متمادی و برگزاری جلسات متعدد، متاسفانه بر چیستی شکاف طبقاتی بسیار صحبت شده و تمرکز ما بر چیستی باعث خستگی مردم شده است و فاصله طبقاتی را با پوست و گوشت خود حس می نمایند و درآمدهای آنان کفاف هزینه ها را نمی نماید و این مسئله مثل روز روشن است.

وی با بیان اینکه باید بر چگونگی ها متمرکز شد، اضافه نمود: برای یکبار و همواره با خود عهد کنیم که چیستی را رها نموده و بر چگونگی ها متمرکز شویم.

صادقی شاهدانی با بیان اینکه باید منابع لازم را تدارک ببینیم، گفت: پایه اقتصادیاتی موجود کشور کفاف این را نمی دهد که منابع لازم را برای کاهش شکاف طبقاتی و کم کردن آن تدارک ببینیم. نرخ اقتصادیاتی کشور و سهم اقتصادیات در فراوری ناخالص داخلی حدودا 7تا 8درصد است. هیچ کشوری نیست که سهم اقتصادیات در فراوری ناخالص داخلی اش به این میزان باشد. بنابراین؛ این سوال پیش می آید که باید چه کرد؟ آیا می بایست اقتصادیات بر فراوری گرفته گردد؟ پاسخ منفی است به این دلیل که آثار ضدرشدی و فراوریی خواهد داشت.

وی در مورد اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده گفت: بخشی از نظام اقتصادیاتی بر ارزش اضافه نموده باید دارای شفافیت لازم باشد.

صادقی شاهدانی همچنین درباره اقتصادیات بر دارایی گفت: خواب مسکن، زمین، دارایی های فیزیکی باید مشمول اقتصادیات گردد. اقتصادیات بر عایدی یک راه گم کردن است. طرح کاداس می تواند یاری کند که اقتصادیات بر دارایی گرفته گردد.

حجت الله عبدالملکی بر انقلاب اقتصادی تاکید نمود و گفت: قبل از انقلاب در کشور یک نظام اقتصادی معیوب و فقرزا و ضدفراوری ایجاد شد که 25سال آمریکایی ها بر این نظام برنامه ریزی نموده بودند. سال 57 انقلاب سیاسی رخ داد لیکن انقلاب اقتصادی صورت نگرفت و نظامات اقتصادی فقرزا و ضدفراوریی که آمریکایی ها ایجاد نموده بودند را هنوز ادامه می دهیم.

وی به مسئله بانک اشاره نمود و گفت: صرفا همان عملیات بانکی قبل از انقلاب با عقود شرعی سوری تزئین شد و هنوز نظام بانکداری بعد از انقلاب همان رویه قبل از انقلاب را دارد.

عبدالملکی افزود: درآمد یک میلیون و 200هزار خانواده در کشور در سال زیر دو میلیون تومان است.

شقاقی همچنین اعلام نمود: درست است که فقر درد دارد، اما درد فاصله طبقاتی به مراتب بیشتر است. انباشت دانش نشان داده است که می دانیم از کجا آغاز کنیم ولی توانایی آن را نداریم و دلیل آن فساد است. اصلاح نظام اقتصادی احتیاجمند گروهی از مصلحینی است که خریدنی نباشند و احتیاجمند مجریانی پاکدست است.

وی بر اهمیت اقتصادیات بر ثروت تاکید نمود و گفت: مسئله اقتصادیات بر ثروت احتیاجمند شفاف سازی بر گردش اقتصادی افراد دارد، اصلاح زنجیره فساد احتیاجمند مجریانی پاکدست است تا بتواند در مقابل هیمنه فساد بایستند.

صادقی شاهدانی توضیح داد: سهولت کسب و کار و اخذ مجوز به گونه ای نیست که اقشار آسیب پذیر جامعه بتوانند به راحتی کسب و کاری راه اندازی نمایند. به راحتی می توان گفت که حیطه کسب و کار در کشور اوضاع مناسبی ندارد.

گفتنی ا ست، برنامه غیرمحرمانه با هدف آنالیز موضوعات روز جامعه و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ...کاری است از گروه اقتصاد و دانش به تهیه نمایندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی هر آدینه بعد از اذان مغرب روی آنتن شبکه دو می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 677

به "بازتوزیع درآمدها در جامعه عادلانه باشد، شکاف های طبقاتی به وجود نخواهد آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازتوزیع درآمدها در جامعه عادلانه باشد، شکاف های طبقاتی به وجود نخواهد آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید