انتقاد روسیه به خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز

به گزارش مجله فان پی سی، خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز که در راستای سیاست های دولت ترامپ که برای شانه خالی کردن از مسئولیت ها و تعهدات بین المللی این کشور انجام گرفت، انتقاد مقام های روسیه به عنوان یک کشور پیشرو در عرصه تسلیحات راهبردی را در پی داشت.

انتقاد روسیه به خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید، آمریکا را از بسیاری از توافق های چندجانبه همچون برجام، پیمان آب وهوایی پاریس، پیمان دنیای مهاجرت سازمان ملل، یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) و پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی موسوم به(نفتا) به بهانه هایی همچون ناقص بودن یا به ضرر آمریکا یا مغایرت آن با منافع امنیتی کشورش، خارج نموده است.

کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه پیمان آسمان های باز برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضانماینده در خصوص همه تحرکات و فعالیت های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن ها گردد، امضا شده است، خروج آمریکا از آن بذر بی اعتمادی را می کارد چرا که این معاهده به منظور افزایش اعتماد میان کشورهای عضو ناتو با بلوک شرق پس از جنگ سرد طراحی شده بود که آن هم از سوی آمریکا بی اثر شد.

لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه در توییتی گفت: خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز، در واقع بازی حساب شده است.

وی اضافه نمود: روسیه در این شرایط باتوجه به منافع ملی خود اقدام می نماید. متحدان آمریکا در ناتو باید تضمین های محکم به مسکو بدهند که اطلاعاتی را که در پروازهای بر فراز روسیه در چارچوب پیمان آسمان های باز بدست می آورند به واشنگتن تحویل ندهند. فقط بر این اساس، گام های بعدی ما برداشته خواهد شد.

آمریکا از امروز رسما از پیمان آسمان های باز خارج می گردد، پیمانی که دونالد ترامپ در خرداد ماه گذشته تصمیم به خروج از آن گرفت و اکنون جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا به خارج شدن آمریکا از این پیمان به دولت در شرف رفتن ترامپ نسبت به افزایش تنش ها در سطح بین الملل هشدار می دهد.

خبرگزاری ایتارتاس با انتشار این خبر نوشت: ترامپ در یک خرداد 1399 بطور یکجانبه تصمیم به خروج آمریکا از پیمان آسمان باز گرفت و مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ نیز در یادداشتی اظهار داشت خروج آمریکا از این پیمان در 22ماه نوامبر(دوم آذرماه) عملی خواهد شد.

معاهده آسمان های باز توافقنامه ای بین 34 کشور دنیا است که سال 2002میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می یابد. گفته می گردد این پیمان، یکی از عظیم ترین کوشش های بین المللی برای هرچه شفاف تر کردن فعالیت های نظامی است

وزارت امور خارجه روسیه امروز پس از خروج ایالات متحده از پیمان آسمان های باز در بیانیه ای اظهار داشت که مسکو به دنبال تضمین های کاملی است که کشورهای باقی مانده در پیمان به تعهدات خود عمل می نمایند.

در بیانیه خاطرنشان شد: ما به دنبال تضمین های محکم خواهیم بود که کشورهای به جامانده در پیمان آسمان های باز به تعهدات خود عمل نمایند، اولاً برای اطمینان از امکان مشاهده کل قلمروشان و دوم اینکه به دنبال انتقال موارد مشاهده شده در پروازها به کشورهای غیرعضو نیستند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه اظهار داشت: در ماه های اخیر، واشنگتن ریاکارانه اعلام نموده است که اگر موضع روسیه تغییر کند، می تواند در تصمیم خود تجدیدنظر کند. این یک بازی برای گمراه کردن دولت ها و کشور های اروپایی بود. همانطور که آمریکا از سایر معاهدات نظیر کنترل تسلیحات خارج شد در خصوص خروچ از پیمان آسمان های باز هم اقدام و آن را تضعیف کرد.

خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز به وجهه این کشور ضربه می زند

کنستانتین گاوریلوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در وین امروز اظهار داشت که هیچ شکی وجود ندارد که آمریکا مشارکت در پیمان آسمان های باز را متوقف می نماید. فردا نشست عمومی کمیته اجرایی پیمان آسمان های باز برگزار می گردد و گروه کاری غیررسمی آن بدون حضور آمریکا برگزار خواهد شد.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، گاوریلوف به روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفت: خروج کشور عضو چیمان آسمان های باز واقعه ای بی سابقه در تاریخ بیست ساله اجرای آن است.

وی اضافه نمود: بدیهی است که این تصمیم برای واشنگتن پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت. در وهله نخست، وجهه این کشور به عنوان شریک مطمئن مخدوش تر می گردد. اعتبار آمریکا به عنوان کشور پیشرو در عرصه کنترل تسلیحات در اروپا بیشتر آسیب خواهد دید.

مقام روس در همین حال این احتمال را که در آینده آمریکا دوباره به پیمان آسمان های باز بپیوندد را بعید ندانست.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیش تر اظهار داشت که مسکو از شرکای خود در این معاهده می خواهد تا در خصوص عدم به اشتراک گذاردن اطلاعات پروازی با ایالات متحده، ضمانت های قانونی ارائه نمایند.

روسیه از خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز متاسف است

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به تازگی گفته بود که مسکو دور نمای پیمان آسمان های باز را انتها یافته می بیند و از فروپاشی پیمان دیگری توسط آمریکا متاسف است.

وی اظهار داشت: ما شاهدیم که معاهده آسمان های باز به دلیل اقدامات ایالات متحده در حال فروپاشی است هر چند که کرملین خواهان چنین وضعیتی نبود.

وی ادامه داد: پیمان آسمان های باز به دلیل پیروی بی چون و چرای بعضی کشورها از آمریکا به شکل دومینویی در حال از بین رفتن است و قطعا ادامه این فرایند باعث نابودی این پیمان می گردد.

ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحاتی وزارت امور خارجه روسیه نیز به تازگی گفته است: اگر آمریکا از پیمان آسمان های باز خارج گردد، مسکو این اقدام را تلافی خواهد نمود ضمن اینکه ادعای واشنگتن درباره نقض این معاهده از سوی مسکو، بی پایه و اساس است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 508

به "انتقاد روسیه به خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد روسیه به خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید