ارتقای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری سال 2022

به گزارش مجله فان پی سی، بر اساس گزارش شاخص دنیای نوآوری در سال 2022 میلادی که با همکاری سازمان دنیای مالکیت فکری WIPO، دانشگاه کرنل و مؤسسه اینسید نگاشته شده است؛ ایران در جایگاه 53 دنیا نهاده شد.

ارتقای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری سال 2022

در گزارش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران 132 کشور ارزیابی و رتبه بندی شده اند.

ایران در گزارش سال 2021 میلادی این شاخص، در رتبه 60 دنیا در میان 132 کشور جای گرفته بود.

شاخص دنیای نوآوری آمیزه ای ازبیش از 80 معیار است که برای پایش و سنجش نوآوری در کشور ها به کار می رود. این معیارها در 21 شاخص و هفت بُعد دسته بندی شده اند.

برترین رتبه ایران در آیتم اظهارنامه های ثبت علائم تجاری (یک از 132) به دست آمده است. این در حالی است که جایگاه ایران در معیار اظهارنامه های ثبت اختراع در شاخص دنیای نوآوری 10 گزارش شده است. پایین ترین رتبه ایران نیز در معیار کیفیت قانونگذاری (131 از 132) هستند.

به عبارتی می توان گفت که جایگاه ایران در معیارهایی که به علم و پژوهش پیوند دارند، بهتر از آن هایی است که وابسته به فضای کسب وکار و قانونگذاری هستند. روند پیشرفت جایگاه ایران در بُعد های پیشرفتگی بازار و آثار خلاقانه چشمگیر است؛ به گونه ای که اکنون در این دو بُعد در میان 40 کشور برتر دنیا است. در بُعد پیشرفتگی کسب وکار جایگاه ایران بدون تغییر مانده است. در حالی که در چهار بُعد دیگر شاخص دنیای نوآوری، جایگاه ایران افت داشته است.

نظر به اهمیت شاخص دنیای نوآوری بهتر است توجه درخوری به این شاخص وجود داشته باشد و در راستای بهبود جایگاه ایران در این شاخص برنامه ریزی شایسته انجام گردد. توجه بیشتر به توسعه نظام ملی نوآوری) NIS [System Innovation National) می تواند در این زمینه یاریگر باشد.

لازم به ذکر است که بهبود چشمگیر جایگاه ایران در ویرایش 2022 شاخص دنیای نوآوری مرهون رشد جهشی ایران در بُعد پیشرفتگی بازار است؛ برای پیشرفت پایدار در این شاخص ضروری است که به همة بُعد ها توجه گردد و برنامه هایی بلندمدت برای رشدشان در دستور کار باشد.

در این میان، توجه به فضای قانونگذاری و سیاستگذاری، تسهیل فرایندها، و آسان سازی کسب وکار، به منظور بروز نوآوری در کشور، می تواند راهگشا باشد. پیشنهاد می گردد که از معیارهای زیرمجموعه شاخص دنیای نوآوری در فرآیند های ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری در کشور نیز بهره برداری گردد.

با توجه به ارتباط مثبت و معناداری که میان رشد مالی کشور ها و جایگاه آن ها در شاخص دنیای نوآوری است، برای حفظ جایگاه ایران در ویرایش های آینده این شاخص احتیاج به تلاش های بیشتری در بُعد های گوناگون آن است.

خبرنگاران علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1401 بروزرسانی: 5 آبان 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1328

به "ارتقای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری سال 2022" امتیاز دهید

1 کاربر به "ارتقای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری سال 2022" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری سال 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید