علم به روایت فیلم های علمی تخیلی؛ ایده هایی از فیلم ها که به حقیقت تبدیل شدند!

به گزارش مجله فان پی سی، شاید فکر کنید بعضی از ایده هایی که اکنون در فیلم های علمی تخیلی به نمایش در می آیند بسیار دور از ذهن تر از آن چیزی هستند که به حقیقت تبدیل شوند اما با نگاهی به گذشته می توانیم آینده علم به روایت فیلم های علمی تخیلی و همچنین ایده هایی را مشاهده کنیم که امروزه بخشی از زندگی همه ما هستند!

علم به روایت فیلم های علمی تخیلی؛ ایده هایی از فیلم ها که به حقیقت تبدیل شدند!

فیلم های علمی تخیلی همواره رابطی هستند که حقیقت را کمی جلوتر از زمان خود پیش بینی می نمایند! مسلما خیلی از فناوری ها هنوز رنگ و روی حقیقت به خود ندریافتد و در نظر برخی از مخاطبین شاید به وقوع پیوستن آن ها اصلا ممکن نباشد. اما بشر ثابت نموده هر ایده ای که در ذهن او خطور کند، امکان وجود داشتن دارد!

اگر فیلم هایی نظیر بازگشت به آینده (Back to the Future) و یادآوری مطلق (Total Recall) را به خاطر داشته باشید، احتمالا می دانید که فناوری های به نمایش در آمده در آن ها که در زمان خود یک ایده جالب و هیجان انگیز بودند، اکنون بخش کوچکی از زندگی مدرن ما را تشکیل می دهند. در ادامه به آنالیز آینده علم به روایت فیلم های علمی تخیلی پرداخته و 11 ایده از فیلم های گذشته را که به حقیقت تبدیل شده اند به شما معرفی می کنیم.

گوشی هوشمند؛ از فیلم Star Trek

این فناوری عجیب که شاید برخی ها آن را بهترین اختراع بشر بدانند، اکنون در دست بسیاری از مردم وجود دارد. این محصول شگفت انگیز که امروزه سهم عظیمی در رفاه و آسایش مردم دارد، نخستین بار در سال 1973 و توسط شرکت موتورولا اختراع شد. این گوشی موتورولا DynaTAC نام داشت؛ یک گوشی عظیم، ضخیم و بسیار عجیب که 1.1 کیلوگرم وزن داشت و کاربر می توانست چیزی در حدود 35 دقیقه از طریق آن صحبت کند! قیمت این وسیله هم چندین هزار دلار بود!

مارتین کوپر، سازنده موتورولا DynaTAC با راهنمایی یک تیم متخصص در این زمینه، در مدت زمان 90 روز این گوشی را طراحی کرد. بسیاری ها معتقد بودند کوپر ایده طراحی این محصول را از قسمتی از فیلم Star Trek دریافت کرد؛ جایی که کاپیتان Kirk از وسیله ارتباطی خود که طراحی شبیه به گوشی های امروزی داشت استفاده می کرد. اما خود کوپر در سال 2015 خاطرنشان کرد ایده اصلی طراحی این گوشی از کمیک مصوری تحت عنوان Dick Tracy به ذهن او خطور کرد. در آن فیلم شخصیت اصلی داستان که کارآگاه Dick Tracy نام داشت از یک رادیوی دو طرفه مچی به عنوان وسیله ارتباطی بهره می برد.

مترجم دنیای ؛ از فیلم Star Trek

حین سفر و گشت و گذار در فضا، شخصیت های این فیلم نظیر کاپیتان Kirk و Spock به بیگانگانی برخوردند که به زبان بیگانه صحبت می کردند. برای فهم زبان این بیگانگان، Kirk و Spock از وسیله ای استفاده می کردند که در لحظه قادر به ترجمه زبان بیگانگان به زبان انسان ها بود! اولین باری که این وسیله در Star Trek دیده شد زمانی بود که Spock از آن برای برقراری ارتباط با یک شی غیر زیست شناختی استفاده کرد. (فصل دو - قسمت 9 - Metamorphosis).

اگرچه کاربرد این دستگاه در فیلم یاد شده به این صورت بود که از آن برای برقراری ارتباط با بیگانگان هوشمند استفاده می شد، اما وسیله ای که می شد با آن موانع زبانی را رفع کرد، در آن موقع یک انقلاب در فناوری به شمار می رفت! امروزه دستگاه هایی چون Pocketalk و سرویس ترجمه جدید اسکایپ، قادر به ترجمه لحظه ای گفته های کاربران هستند. البته برای دستیابی به یک ترجمه همزمان و در عین حال بی نقص و روان هنوز هم باید موانع زیادی را از سر راه برداریم اما پیشرفت فناوری در دهه های گذشته به خوبی نوید یک آینده درخشان را می دهد؛ جایی که یک مترجم هوشمند، یک وسیله ارتباطی کاربردی اما نه دیگر شگفت انگیز خواهد بود!

4 فناوری جذاب فیلم های علمی-تخیلی که در واقع چندان هم جذاب نیستند

تله پورت؛ از فیلم Star Trek

ایده تله پورت کردن به این صورت است که یک فرد به انرژی تجزیه شود و سپس در یک محل دیگر به شکل مادی خود برشود! تله پورت به این صورت در قسمت آزمایشی Star Trek دیده شد و هنوزم که هنوزه بشر به دنبال تبدیل آن به حقیقت می شود! مسلما تجزیه یک انسان به انرژی و سپس بازگرداندن آن به حالت ماده چیزی نیست که بتوان به راحتی در خصوص آن حرف زد و طبیعی است که هنوز نتوانستیم به آن علم دست پیدا کنیم.

اما خوشبختانه این امر فقط برای انسان هاست که محقق نشده! به عبارتی تله پورت کردن توپ های انرژی که تحت عنوان فوتونز (photons) شناخته می شوند ممکن است! به این صورت که تله پورت این توپ ها بر اساس پدیده ای با نام به دام انداختن کوانتوم (Quantum Entanglement) صورت می گیرد. این پدیده به وضعیتی در مکانیک کوانتوم اشاره می نماید که در آن دو ذره درگیر (به دام افتاده) ممکن است دور از هم باشند اما به گونه ای به یکدیگر متصل بمانند. بنابراین اعمال کاری روی یکی از آن ها، بدون در نظر دریافت فاصله بینشان، روی دیگری نیز اثر گذاشته و تبادل اطلاعات بین آن ها حدودا 10.000 برابر بیشتر از سرعت نور صورت می گیرد!

هولوگرام 3 بعدی؛ از فیلم Star Wars فصل 4 - A New Hope

فاصله زمانی خیلی زیادی تا این قسمت از سری فیلم های Star Wars و زمان حال وجود ندارد اما به هر حال اوبی ون کنوبی (Obi-Wan Kenobi) در آن یک پیام هولوگرافیک دریافت کرد. هولوگرام یک تصویر سه بعدی است که از برخورد پرتوهای نور ساطع شده از لیزر با یک سطح دو بعدی پدید می آیند و تنها از یک زاویه قابل مشاهده هستند.

در سال 2018، محققان دانشگاه بریگام یانگ واقع در شهر Provo ایالت یوتاه در کشور آمریکا پیروز شدند یک هولوگرام واقعی بسازند! آن ها از تکنیکی تحت عنوان volumetric display (نمایشگر حجمی) استفاده کردند که عملکردی شبیه به اسباب بازی Etch-A-Sketch داشت اما حرکت ذرات آن بسیار سریع تر بود.

با استفاده از لیزر، محققان توانستند ذره ها را به دام انداخته و در حالی که مجموعه ای از لیزرها نور قرمز، سبز و آبی را به درون آن ها ساطع می کردند، ذره ها را درون اشکالی تعیین قرار دهند تا تصویری از آن ساخته شود. اما بشر تا به امروز توانسته این کار را در مقیاس بسیار کوچک انجام دهد و فعلا به آن شکلی که دوست داریمو شاهد بودیم، نمی توانیم آن را تجربه کنیم.

محققان هولوگرام های سه بعدی ساخته اند که با نقاط معلق کار می نمایند

عضله مصنوعی (مکانیکی)؛ از فیلم Star Wars فصل 5 - The Empire Strikes Back

در این قسمت از سری فیلم های جنگ ستارگان، پدر لوک اسکای واکر دست او را قطع می نماید اما خواهرش به یاری او می آید و نجاتش می دهد! مسلما در دنیای واقعی چنین اتفاقی نمی افتد اما خب در جنگ ستارگان اتفاقاتی از این دست طبیعی است. از این ها که بگذریم، می رسیم به قسمت هیجان انگیز ماجرا؛ جایی که برای اسکای واکر دست مصنوعی تهیه می نمایند که عملکرد آن کاملا مشابه با دست معمولی است!

محققان موسسه فناوری آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا ایالات متحده، به دنبال راهی بوده اند که افراد بدون دست بتوانند انگشتان مصنوعی خود را به یاری سنسور اولتراسونیک حرکت دهند. درون فیلم، اسکای واکر از سنسور عصب و عضله (الکترومیوگرام) استفاده می کرد که به عضله های او متصل بود. این سنسورها می توانستند حالت های مختلفی به خود بگیرند و به واسطه انقباض و انبساط ماهیچه ها نیز کنترل می شدند!

دست مصنوعی که در موسسه فناوری آتالانتا ساخته شد اما مبتنی بر یادگیری ماشینی بود و از سیگنال های فراصوتی برای تشخیص حرکت هر انگشت استفاده می کرد. شاید این فناوری به خوبی آن چیزی که در فیلم ها می بینیم پیاده نشده باشد اما به نظر می رسد در آینده قطعا به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.

بیلبوردهای دیجیتالی؛ از فیلم Blade Runner

Ridley Scott، کارگردان فیلم Blade Runner، نمایی از لس آنجلس پیشرفته را در فیلم خود به نمایش گذاشت! در حالی که مخاطب به تماشای بازدید از آسمان خراش ها مشغول است، تصویری از یک بیلبورد بسیار عظیم و تقریبا سینماتیک روی یکی از ساختمان ها به نمایش در می آید. با این نمایش کوتاه جرقه عظیمی در تخیلات Andrew Phipps زده شد. او مدیر شرکت DOOH.com (مخفف عبارت Digital Out Of Home) است که با استفاده از بیلبوردهای دیجیتالی، در ساخت تبلیغات دینامیکی فعالیت می نماید. این شرکت در حال حاضر در امر تبلیغات پیشرو است چرا که تبلیغات های این شرکت به طرز عجیب و غریبی فریبنده و زیبا هستند که نگاه همه را به سوی خود معطوف می نمایند!

از سال 2013 تا کنون که DOOH پایه گذاری شد، بیلبوردهای دیجیتالی پیشرفت زیادی داشتند. شلوغی شهرهایی نظیر لندن و نیویورک باعث شد تا احتیاج به استفاده از چنین روش هایی برای تبلیغات بیش از پیش احساس شود چون بسیار راحت تر از روش های مرسوم گذشته بود.

هوش مصنوعی؛ از فیلم Blade Runner

فیلم Blade Runner به شدت به انسان های غیرواقعی می پردازد که برای تعامل با انسان های واقعی به هوش مصنوعی احتیاج دارند. برخی از افراد نگران این هستند که دادن قدرت بیش از حد به کامپیوترها می تواند باعث برهم خوردن تعادل شده و این ماشین آلات هوشمند را از کنترل بشر خارج کند. نمونه ای از این فیلم ها را بسیار دیده ایم و عواقب آن نیز به تصویر کشیده شد. اما در جای خود، هوش مصنوعی واقعا می تواند مفید باشد! برای مثال، فضانوردان برای یافتن سیاره های فراخورشیدی به شدت به هوش مصنوعی وابسته هستند! در حالی که اطلاعات بسیار زیادی از ماموریت های کپلر ناسا و Tess مورد آنالیز قرار می گیرند، هوش مصنوعی می تواند به راحتی در بین آن ها نشانه های آشکار سیاره های فراخورشیدی را تشخیص دهد و آن ها را پیدا کند.

ایستگاه های فضایی؛ از فیلم A Space Odyssey

A Space Odyssey (ادیسه فضایی) شاهکاری است از کارگردان مشهور استنلی کوبریک که مخاطبین بسیار زیادی هم دارد و علی رغم نقدهایی که ابتدا دریافت کرد، توانست به مرور در دل مردم جا باز کند و به یکی از پرفروش ترین فیلم های زمان خود بدل شود. ایستگاه فضایی V، ایستگاهی است که در مدار پایینی زمین قرار گرفته و باعث ایجاد انگیزه ای برای ساخت ایستگاه فضایی بین المللی یا همان (ISS) شد که از 1998 تا کنون به دور مدار زمین می شود!

البته ایستگاه فضایی V کمی مجلل تر و باشکوه تر به نظر می رسید اما دستاوردهای علمی ISS بسیار بیشتر از آن چیزی بوده که بخواهیم آن را با یک ایستگاه فضایی درون فیلم مقایسه کنیم! ISS از زمان آغاز به کار تا به امروز، پایه و اساس تحقیقات در زمینه میکرو گرانش بوده و اطلاعات زیادی در اختیار بشر قرار داد.

تبلت؛ از فیلم A Space Odyssey

تبلت ها کامپیوترهای کوچک و قابل حمل فوق العاده ای هستند که هم کاربرد گوشی را دارند و هم می توانند یک کامپیوتر باشند! فروش این گجت ها در سراسر دنیا به نسبت گذشته بسیار افزایش داشته چون تمایل مردم و نوع کاری که انجام می دهند ایجاب می نماید نمایشگرهای عظیم تری داشته باشند. لذا با ترکیبی از قابلیت های خوب لپ تاپ و گوشی، محصولی پدید آمد که تبلت نام گرفت! البته تبلت ها داستان عجیبی دارند؛ اپل ادعا می نماید با عرضه آیپدها، این شرکت اولین تبلت را رسما روانه بازار کرد!

در واقع اینجا بود که دعوای اپل و سامسونگ شدت گرفت! اپل به خاطر کپی برداری و نقض کپی رایت، از سامسونگ شکایت می نماید. اما وکلای سامسونگ در پاسخ می گویند که استیو جابز و اپل مخترع آیپد نیستند و کپی رایت تبلت متعلق به استنلی کوبریک است که در فیلم A Space Odyssey، دکتر David Bowman و Frank Poole حین خوردن غذا از یک کامپیوتر صفحه تخت کوچک که آن را Newspad می نامیدند استفاده می کردند. سامسونگ ادعا می کرد این تبلت ها اولین تبلت هستند که 40 سال پیش در فیلمی به نمایش درآمدند و نه آیپدها که اولین آن در سال 2010 راهی بازار شد. هرچند ادعای سامسونگ اصلا به مذاق دادگاه خوش نیامد و این شرکت موظف شد دیگر برای اثبات بی گناهی از مدارک این چنینی استفاده نکند!

اسکوتر برقی (هاوربرد)؛ از فیلم Back to the Future بخش دوم

فیلم بازگشت به آینده (Back to the Future) یک سه گانه فوق العاده از سفر در زمان را به نمایش می گذارد و انواع و اقسام فناوری های جالب و هیجان انگیز نیز در آن به نمایش در می آید. اما در بخش دوم این فیلم دیدیم که آن ها به سال 2015 سفر می نمایند. اما در هیاهوی سفر به آینده ظاهرا یکی از پیش بینی های این فیلم درست از آب درآمد و آن هم اسکوتر برقی بود که مک فلای از آن برای فرار سریع استفاده کرد.

البته این اسکوتر برقی ها به اندازه ای که فیلم Back to the Future نشان داد معروف و پر استفاده نشدند اما به هر حال وجود دارند. اولین اسکوتر برقی واقعی هم اتفاقا در سال 2015 و توسط شرکت Arx Pax واقع در کالیفرنیا ساخته شد. این شرکت با استفاده از معماری میدان مغناطیسی توانست هاوربردی طراحی کند که روی هوا شناور بماند. این وسیله با فراوری میدان مغناطیسی، نوعی جریان گردابی تشکیل می داد که باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی دیگر می شد. با نیروی دافعه ای که بین این دو میدان مغناطیسی بوجود می آمد، هاوربرد می توانست بلند شود.

ماشین بدون راننده؛ از فیلم Total Recall

در سال 1990، یادآوری مطلق (Total Recall) فیلمی را در زمان 2084 روایت کرد. شخصیت اصلی این داستان یعنی داگلاس کواید (Douglas Quaid) با بازیگری آرنولد شوارتزنگر به خاطر القا مصنوعی رویا هایش به او، زندگی خود به عنوان یک مامور مخفی در سیاره مریخ را به خاطر می آورد. در یکی از صحنه ها، کواید در حال فرار از دست افراد شرور است و در همین حین به درون یک ماشین بدون راننده می رود. به جای راننده، جانی کب، سیستم کامپیوتری ماشین را شاهد بودیم که آن را راهنمایی می کرد! تمام چیزی که جانی احتیاج داشت آدرس مقصد بود تا ماشین را به آن راستا راهنمایی کند.

البته اینکه ماشین بدون راننده راهنمایی می شد تعیین نبود تا اینکه کواید کنترل آن را بدست می گیرد. ایده ماشین بدون راننده که فقط با استفاده از راستایابی ماهواره ای شما را به مقصد می رساند بسیار مشهور شد. شرکت پیشرو در این زمینه نیز Waymo نام داشته و میخواهد با از بین بردن خطاهای انسانی ناشی از بی توجهی و حواس پرتی راننده ها، خطر تصادفات را تا حد زیادی کاهش دهد. در سال 2017، ناسا خاطرنشان کرد می خواهد به فراوری ماشین های بدون راننده یاری کند چرا که این کار می تواند به تسهیل استفاده از فناوری ماشین آلات رباتیک روی سطوح ماورای زمین نظیر ماه و مریخ یاری شایانی کند.

نظر شما در رابطه با این اتفاقات چیست؟ تا چه اندازه به آینده علم به روایت فیلم های علمی تخیلی اعتقاد دارید؟ آیا فناوری هایی که بعضا شوم و دردسرساز هستند و در فیلم های علمی علمی تخیلی شاهد بکارگیری آن ها هستیم، روزی در زندگی بشر نیز نقش خواهند داشت؟

منبع: space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 96

به "علم به روایت فیلم های علمی تخیلی؛ ایده هایی از فیلم ها که به حقیقت تبدیل شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علم به روایت فیلم های علمی تخیلی؛ ایده هایی از فیلم ها که به حقیقت تبدیل شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید