بعضی از پیشرفت های آینده نگر در فناوری های پزشکی

به گزارش مجله فان پی سی، دستیاران روباتی، حسگرهای سلامتی، چاپ سه بعدی بیوزیستی، دستگاه های چندکاره تست پزشکی، یادگیری ماشین، ویرایش ژنوم، و بلاک چین بعضی از پیشرف های آینده نزدیک پزشکی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته می گردد.

بعضی از پیشرفت های آینده نگر در فناوری های پزشکی

دستیاران روباتی بیماران را بلند می نمایند، و از جراحی ها پشتیبانی می نمایند

یاری به جراحی ها، ضد عفونی کردن اتاق ها، توزیع دارو، معاشرت: باور کنید اینها وظایفی هستند که روبات های پزشکی به زودی در بیمارستان ها، داروخانه ها یا نزدیکترین مطب پزشک انجام می دهند. روبات ها در مراقبت های بهداشتی همه جا هستند - و تعداد آنها در آینده مطمئناً بیشتر خواهد شد.

به عنوان مثال، روبات های جراحی از شگفتی های جراحی هستند. طبق تحلیل بازار، این صنعت در شرف رونق است. انتظار می رود تا خاتمه سال 2020 فروش روباتیک جراحی تقریباً دو برابر گردد و به رقم 6.4 میلیارد دلار برسد. گل سرسبد این محصول در بازار، مشهورترین روبات جراحی، سیستم جراحی داوینچی است. این دستگاه دارای یک سیستم دید بزرگنمایی با وضوح سه بعدی بزرگ و ابزارهای کوچک مچ دار است که بسیار بیشتر از دست انسان خم می شوند و می چرخند.

یک مثال دیگر برای این موجودات فلزی سخت کوش، روبات TUG است که قادر است بسیاری از قفسه ها، گاری ها یا سطل های زباله را که تا 453 کیلوگرم وزن دارند حمل کند که حاوی داروها، نمونه های آزمایشگاهی یا سایر مواد حساس هستند. با این وجود، نو آوری بزرگ دیگر Riba یا روباتی برای یاری بدنی تعاملی (Robot for Interactive Body Assistance) است که تا حدودی شبیه TUG است اگر چه از آن بیشتر در خانه های مراقبت از بیمارانی که احتیاج به یاری دارند استفاده می گردد. نسخه ژاپنی آن، Robear مانند خرسی غول پیکر و ملایم با سرِ کارتونی شکل است. ما این فرصت را خواهیم داشت که سلول های خود را با استفاده از CRISPR در سیستم ایمنی بدن خود ویرایش کنیم تا آنها را در برابر سلول های سرطانی بهبود بخشیده و به آنها یاری کنیم تا به موقع این موجودات بدخواه را از بین ببرند. هر دو می توانند بیماران را از داخل و خارج از رختخواب بلند نموده و به حرکت در آورند، به بیماران یاری می نمایند هر چند بار که می خواهند بایستند و بچرخند تا از ایجاد زخم بستر جلوگیری گردد.

سنسورهای بهداشتی و داده های بزرگ برای مقدار گیری

فناوری پزشکی طی سال ها تحول شگفت انگیزی را پشت سر گذاشت: تا به امروز هیچ سانتی متر مربعی از بدن انسان بدون داده های قابل مقدار گیری وجود ندارد. به عنوان مثال، کاردیا از الایوکور و ساعت اپل ECG را مقدار گیری می نمایند و با حساسیت بالا فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص می دهند. Wiwe بعلاوه سطح اکسیژن خون را مقدار گیری می نماید. Clinicloud ، EKO Core ، eKuore Pro همگی صدای قلب و ریه را به عنوان استتوسکوپ دیجیتال مقدار گیری می نمایند، در حالی که Coala سوئدی بعلاوه به عنوان مانیتور ECG عمل می نماید. فشار خون با ساعت هوشمند فشار خونOmron ، سنسور جیبی MOCAcare و دکمه سردست فشار خون، iHealth Clear ، Skeeper ، متخصص قلب جیبی یا مانیتور فشار خون Withings و البته ده ها دکمه سردست سنتی فشار خون کنترل می گردد.

ده ها ردیاب سلامت برای تنفس، خواب و البته حرکت وجود دارد. و در حالی که محققان نمی توانند رؤیاهای شما را رمزگشایی نمایند - با این حال، آنها در کنار کشف انواع فعالیت های مغزی، روی آن کار می نمایند. به عنوان مثال، به وسیله EEG . این روشی است که با استفاده از الکترودهایی که از خارج به پوست سر متصل شده اند، فعالیت الکتریکی را در مغز ثبت می نماید. حسگر زیستی NeuroSky و پیشانی بند Muse از این روش برای درک بهتر فکر استفاده می نمایند و در خصوص دوم (یعنی پیشانی بند) امکان مراقبه مؤثرتر را فراهم می نمایند. همان طور که می بینید، چیز زیاد دیگری در بدن شما مقدار گیری نشده باقی نمانده است - و این مقدار گیری ها حتی در آینده شدت می گیرد. به عنوان مثال، ما انتظار داریم که خال کوبی هایی دیجیتال پدید آیند که نه تنها بیشتر علائم حیاتی ذکر شده در بالا را مقدار گیری می نمایند، بلکه مقدار گیری ها را به صورت مداوم انجام می دهند.

بافت های مصنوعی به وسیله چاپ زیستی سه بعدی

چاپ زیستی سه بعدی ممکن است پاسخی برای کمبود اعضای بدن در سراسر دنیا و بعلاوه افزایش بی میلی برای آزمایش محصولات آرایشی، شیمیایی و دارویی تازه بر روی حیوانات باشد. آزمایشات برای چاپ سه بعدی بیولوژیک در حال حاضر در حال اجرا است، که ممکن است به مسیری منجر گردد که داروهای تازه یا محصولات آرایشی بر روی مواد مصنوعی آزمایش شوند و اندام در ظروف پتری رشد نمایند.

در حالی که این فناوری هنوز در مراحل اولیه است، بعضی از شرکت ها شانس خود را در بازار امتحان می نمایند. CELLINK مستقر در ایالات متحده هم چاپگرهای زیستی و هم مواد چاپ بیولوژیکی را برای تهیه مدل های آماده چاپ یا برای استفاده از مدل هایی برای محققان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی ایجاد می نماید تا موارد کشت سلول های سه بعدی، داروهای شخصی و داروهای درمانی پیشرفته را فعال کند. از این فناوری اختلالی برای چاپ بافت هایی مانند کبد، غضروف، پوست و حتی تومورهای سرطانی کاملاً کاربردی استفاده می گردد که سپس می توانند برای ایجاد درمان های تازه سرطان استفاده شوند. یکی دیگر از شرکت های مستقر در ایالات متحده، که فراوری نماینده داروست، United Therapeutics ، بافت های ریوی را با چاپ زیستی سه بعدی چاپ کرد، در حالی که در اروپا دانشمندان دانشگاه اسپانیایی Carlos III de Madrid با همکاری شرکت مهندسی زیستی BioDan Group نمونه اولیه ای برای چاپگر زیستی سه بعدی ارائه داده اند که می تواند کاملاً پوست انسان کاربردی ایجاد کند.

تصویر: روندهای سلامت دیجیتال

سه گانه های پزشکی که بیماران را به مرکز مراقبت تبدیل می نماید

حتی اگر پوشیدن پوست الکترونیکی نازک یا داشتن حسگرهای جا سازی شده هنوز گزینه مناسبی برای ما نیست، بیایید هرچه زودتر یک رؤیای قدیمی را تحقق بخشیم. مفهوم tricorder یا سه گانه های پزشکی از مجموعه پیشتازان فضا چندین دهه است که وجود دارد و ما هنوز منتظر آن هستیم. جادوی دستگاه این بود که دکتر مک کوی از آن فقط برای اسکن یک بیمار استفاده می کرد، سپس دستگاه بلافاصله تشخیص، علائم اساسی و پارامترهای سلامتی را به او می گفت.

بیشتر بخوانیدپیشرفت های فناورانه در پزشکی

نزدیکترین نمونه واقعی به آن Viatom Checkme Pro است، که نه تنها دمای بدن شما را مقدار گیری می نماید، بلکه ردیابی نوار قلب، و مقدار گیری اندازه نبض و ریتم، اشباع اکسیژن، فشار خون سیستولیک، فعالیت بدنی و خواب را انجام می دهد، و با این کار مفهوم مراقبت های بهداشتی را کاملا دگرگون نموده است. بیماران به جای این که دائما منتظر حکم متخصصان پزشکی باشند، در حالی که کنترل سلامتی خود را به دست خود می گیرند، به یک مرکز مراقبت تبدیل می شوند. بگذارید به زودی این اتفاق بیفتد!

یاد گیری ماشین در مراقبت های بهداشتی

یاد گیری ماشین روشی برای ایجاد هوش مصنوعی باریک در حوزه علوم رایانه است که کامپیوترها را قادر می سازد بدون برنامه ریزی صریح و با استفاده از آمار محاسباتی و داده کاوی، یاد بگیرند. این رشته انواع مختلفی دارد: از جمله موارد مختلف، می توان از نوع تحت نظارت، غیر تحت نظارت ، تحت نیمه نظارت یا تحت تقویت نام برد. یاد گیری ماشین پتانسیل بی سابقه ای برای تغییر روندهای مراقبت های بهداشتی و وظایف پزشکی در آینده دارد - و در حال حاضر انقلاب نامرئی خود را شروع نموده است.

به عنوان مثال، با استفاده از این تکنیک، یک الگوریتم می تواند از آمار مربوط به اندازه واکسیناسیون سرخک و شیوع بیماری از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، و بعلاوه داده های بهداشتی غیر سنتی، از جمله رسانه های اجتماعی و داده های نظارت سندرومیک فراوری شده به وسیله نرم افزاری که موظف به استخراج طیف وسیعی از منابع سوابق پزشکی است، یک نقشه قابل اعتماد از نقاط شیوع سرخک در آینده فراهم کند. ده ها ردیاب سلامت برای تنفس، خواب و البته حرکت وجود دارد. این فقط یک مثال است، اما این زمینه در حال حاضر با الگوریتم های هوشمند سر و صدا به پا نموده است - که کمتر از موارد تأیید شده FDAنیست.

نوید CRISPR و ژنومیک

تقریباً هر دهه، فقط چند ایده تازه وجود دارد که توانایی ایجاد انقلابی در کل صنعت را نشان می دهند. روش ویرایش شگفت انگیز ژنوم، یا CRISPR ، این قدرت را دارد.

محققان قبلاً از ویرایش ژن برای ایجاد پشه هایی استفاده نموده اند که تقریباً کاملاً مقاوم به انگلی هستند که باعث مالاریا می شوند. بعضی دانشمندان بعلاوه معتقدند که ما این فرصت را خواهیم داشت که سلول های خود را با استفاده از CRISPR در سیستم ایمنی بدن خود ویرایش کنیم تا آنها را در برابر سلول های سرطانی بهبود بخشیده و به آنها یاری کنیم تا به موقع این موجودات بدخواه را از بین ببرند. در سال 2017، بعضی آزمایشات بعلاوه نشان داد که چگونه دانشمندان به وسیله ویرایش ژن قادر به درمان موش های مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن هستند. با این حال، مسئله ویرایش ژن با تمام پیامدهای قانونی، اخلاقی و بیولوژیکی آن، با پتانسیل آن برای تغییر زندگی نسل های آینده، باید جدی گرفته گردد. در حالی که ویرایش ژن برای جنین هنوز ایمن در نظر گرفته نشده است، زیرا ما از عواقب احتمالی آن اطلاع نداریم، تحقیقات در خصوص سلول ها ادامه دارد و ژن درمانی هایی علیه شرایط ژنتیکی اعمال می گردد، بنابراین ما در نهایت به آن جا خواهیم رسید. (حداقل) یک سؤال هنوز به جای مانده است: آیا ما در آینده نوزادان طراح می خواهیم؟

تصویر: فناوری های پزشکی آینده نگر

بلاک چِین و وعده حریم خصوصی پیشرفته

بلاک چین در سال های گذشته در فهرست بالاترین حرف های باب شده قرار داشته است. در حالی که همه می دانند که بلاک چین به نوعی به ارزهای رمز پایه ارتباط دارد، تنها تعداد کمی از مردم می توانند شرح دهند که این فناوری مخفف چیست. ما در این جا سعی می کنیم با جزئیات بیشتری آن را شرح دهیم، اما به طور خلاصه. این یک سیستم کد پیچیده برای ایجاد اعتماد، بدون وجود هیچ واسطه ای است. هنگامی که از Ivo Lohmus ازGuardtime ، یک شرکت استونیایی در حال توسعه K.S.I. فناوری بلاکچین، در خصوص این فناوری سؤال کردیم او به ما گفت که آن را به عنوان یک کتاب مشترک سوابق، یا به عبارتی فنی تر، یک پایگاه داده توزیع شده تصور کنیم که به روشی هوشمندانه طراحی شده است و هر آن چه به این پایگاه داده اضافه گردد، غیرقابل تغییر است. گویی که در سنگ تراشیده شده است. هر تغییری بلافاصله مشهود می گردد.

و چرا این فناوری یک پیروزی برای مراقبت های بهداشتی است؟ از آن جا که تغییر بلوک ها غیرممکن است، شما نمی توانید بدون گذاشتن رد پابی چیزی را حذف کنید یا تغییر دهید. این در خصوص داده های بهداشتی بسیار مهم است. این می تواند سوابق بهداشتی، و سوابق کار آزمایی بالینی را ایمن سازد یا از رعایت مقررات اطمینان حاصل کند. بعضی از کشورها مانند جمهوری دیجیتال، استونی، تا به امروز به وسیله بلاکچین امنیت سوابق سلامت شهروندان خود را تضمین نموده اند. در داروخانه، آشکارترین استفاده از بلاکچین تأمین امنیت زنجیره تأمین دارو و مبارزه با داروهای تقلبی است.

به نظر شما امیدوار نماینده ترین نوآوری در فناوری پزشکی از این فهرست چیست؟ آیا پیشرفت عمده دیگری می شناسید که ما آن را ذکر ننموده باشیم؟

منبع:

medicalfuturist

منبع: راسخون
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1128

به "بعضی از پیشرفت های آینده نگر در فناوری های پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی از پیشرفت های آینده نگر در فناوری های پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید