شاخص های همه جانبه برای سنجش و ارزیابی دانشمندان تعیین شود
به گزارش مجله فان پی سی، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در همایش ملی مدیران اطلاع رسانی پزشکی و روسای کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: نمی توانیم یک فرد هیات علمی را تنها بر مبنای رتبه H-index دانشمند بنامیم بلکه باید شاخص های همه جانبه ای برای سنجش و ارزیابی دانشمندان معین شود که این مسئولیت مدیران اطلاع رسانی علوم پزشکی است.
پناهی با بیان اینکه دستیابی به علم سلطه و حاکمیت می آورد و هر جامعه صاحب دانش در عرصه بین المللی آبرومند است، یادآور شد: در حوزه سلامت شاخص های ارزیابی علمی و مرجعیت در اختیار مدیران اطلاع رسانی است. هر چه در جامعه تولید علم و فناوری انجام شود ولی ملاک و معیاری برای سنجش نباشد امکان رشد و توسعه هم میسر نخواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه تولید علم و داشتن آن وقتی با شتاب همراه باشد حائز اهمیت است و اندازه سواد را شتاب تولید علم و فناوری مشخص می کند؛ شرح داد: میانگین سرعت تولید علم در کشور در همه علوم 7.44 است و در علوم پزشکی 8.33 است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت در صورتی می توان جایگاه علمی فعلی را حفظ کرد و حتی آن را ارتقا داد که این عدد نسبت به کشورهای منطقه مقایسه شود و با نگاه آینده نگرانه نسبت به مشخص راهبردهای کلیدی برای رشد تولید علم در کشور سیاست گذاری صورت پذیرد.
وی به مقوله فناوری اشاره کرد و گفت: مسیر مقاله باید به فناوری و محصول منجر شود. حال این محصول می تواند یک کالا، یک خدمت یک دستورالعمل و پروتکل باشد که سبک زندگی افراد جامعه را به سمت سلامت بیشتر هدایت کند. همینطور باید از علوم و ابزارهای نو و فناورانه مانند هوش مصنوعی برای مدیریت آمار و بیگ دیتاها استفاده کرد.
به گفته پناهی، ایران در رتبه فناوری در دنیا در جایگاه 53 است که طبق برنامه ریزی ها باید به رتبه 35 برسیم.
وی به بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب اشاره و بیان نمود: در گذشته شور و استقبال بسیار بیشتری در این نمایشگاه ها شاهد بودیم این شور و اشتیاق باید با روش های حمایتی و تشویقی احیا شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه کتابخانه های مراکز درمانی زیبنده جایگاه علمی کشور نیست و باید برای آن فکری شود، اعلام کرد: کتابخانه های مراکز درمانی نباید محلی برای ذخیره کتاب های تاریخ گذشته باشد بلکه کتاب های ارزشمند از جنبه محتوایی و تخصصی به روز باشد و به کتاب های علوم نو بیشتر بها داده شود. ضمن اینکه در ارزشیابی ها باید به کتابخانه ها امتیاز بیشتری داده شود.
منبع: خبرگزاری مهر