در خوزستان به موضوع کارآفرینی اهمیت داده نمی گردد

به گزارش مجله فان پی سی، خبرنگاران/خوزستان رییس کانون کارآفرینی خوزستان گفت: در خوزستان کارآفرینانی وجود دارند که قابلیت حمایت شدن و شناسایی در سطح ملی را دارند اما برای یاری به کارآفرینی در خوزستان از طرف دستگاه های اجرایی و متولیان امر اقدامی مشاهده نمی گردد.

در خوزستان به موضوع کارآفرینی اهمیت داده نمی گردد

احمد هرمز در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص مسائل کارآفرینان در خوزستان اظهار کرد: حدود 99 درصد از مسئولین استانی تمایل به مگاپروژه ها و صنایع عظیم از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، حفاری و فولاد دارند و معمولا نگاهی به مقوله مهم کارآفرینی که در سراسر جهان و در کشور وجود دارد و در نهایت منجر به اشتغال می گردد، ندارند.

وی اضافه کرد: اگر به ادبیات گفتاری مسئولین استان دقت کنیم متوجه می شویم که آشنایی لازم و برنامه خاصی برای بحث کارآفرینی ندارند؛ گاهی اوقات بسیاری از این افراد که متولی امر هستند حتی نمی توانند کارآفرینی را از کسب و کار و اصناف تمییز بدهند.

هرمز توضیح داد: زمانی که مسئولین ما در ابتدای کار یعنی تشخیص موضوع مشکل دارند، بنابراین نمی توانند برنامه ریزی درستی داشته باشند. در بحث ممیزی و صدور مجوزها هم همین مشکل وجود دارد زیرا برنامه ای برای میکروپروژه ها یا کارآفرینان و یا طرح های دارای فناوری و دانش بنیان ندارند؛ به همین علت است که کارآفرینان در راهروها و دالان های دستگاه های ذی صلاح برای اخذ مجوز به مشکل بر می خورند.

وی ادامه داد: مثلا ما کارآفرینانی داریم که برای اخذ مجوز از اداره صنایع دستی ماه ها است که به وسیله سایت اقدام نموده اند و علی رغم اینکه قانون به صراحت در حمایت از کارآفرینان امور را تسهیل نموده است، به دلایل مختلف مجوز صادر نمی گردد و معمولا کارشناس یا مدیر مربوطه جوابگو نیست که این امر در خصوص ادارات صمت و دیگر دستگاه ها هم صدق می نماید.

رئیس کانون کارآفرینی خوزستان اسم کرد: یکی از مواردی که برای صدور جواز، کارآفرینان را با مشکل روبرو می نماید تهیه طرح های توجیهی است که هر دستگاهی مدل خاص خود را دارد و مستلزم هزینه است و در این زمینه کل استان از یک مدل متحد پیروی نمی نماید.

هرمز با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ کدام از کارآفرینان خوزستانی در کشور، صاحب برند و نام نشده و هیچ دستگاهی از آن ها حمایت ننموده است، ادامه داد: صندلی استان خوزستان در بحث حمایت از کارآفرینی همواره در رتبه آخر و یا یکی مانده به آخر قرار گرفته است و این معضلات، باعث بسته شدن دست و پای کارآفرینی در خوزستان شده است. در خصوص مکان فعالیت کارآفرینان هم سختگیری ها و ایرادات بعضا خارج از قانون تسهیل و حمایت، اعمال می گردد که این موضوع در خصوص ارایه تسهیلات ریالی هم صدق می نماید.

وی اسم کرد: شما از دستگاه های اجرایی بخواهید که در 10 سال گذشته چه برنامه هایی برای زنجیره ارزش داشته اند و صنایع میانه، کوچک و خُرد استان چه صندلیی دارند و چند درصد برنامه ها به صورت واقعی محقق شده است. در حالی که در مجامع کشوری مشاهده می گردد حتی شخص استاندار از کارآفرین استان خود حمایت می نماید تا بتواند آن کارآفرین را در سطح ملی مطرح کند اما در خوزستان به موضوع کارآفرینی اهمیتی داده نمی گردد.

رییس کانون کارآفرینی خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان حدود 850 تا یک هزار کارآفرین به معنای واقعی کلمه وجود دارد، توضیح داد: به غیر از بحث صنوف، کارآفرینی در خوزستان شامل طرح های دانش بنیان و فناور می گردد که به نوعی ایجاد شغل در آن کارآفرینی وجود دارد. در استان کارآفرینانی وجود دارد که قابلیت حمایت شدن و شناسایی در سطح ملی را دارند اما برای یاری به کارآفرینی در خوزستان از طرف دستگاه های اجرایی و متولیان امر اقدامی مشاهده نمی گردد.

هرمز گفت: عمده ترین مشکل کارآفرینان خوزستان، بی توجهی و ناآگاهی مسئولان ذیربط استان در خصوص موضوع کارآفرینی است. اگرچه در شعارهای شان در خصوص کارآفرینی حرف هایی زده می گردد اما تا کنون از سوی آن ها، برنامه و عزمی پایدار در بحث کارآفرینی مطلقا مشاهده نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 972

به "در خوزستان به موضوع کارآفرینی اهمیت داده نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خوزستان به موضوع کارآفرینی اهمیت داده نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید