خبرنگاران هوای خروجی از اگزوز خودروهای فیلتردار از هوای تهران پاک تر است

به گزارش مجله فان پی سی، تهران- خبرنگاران- مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می گردد، پاک تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق نمایند، بهتر نفس می کشند.

خبرنگاران هوای خروجی از اگزوز خودروهای فیلتردار از هوای تهران پاک تر است

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گزارش روز پنجشنبه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده در شروع رویداد یک روزه آلودگی هوا و صدا که صبح امروز به صورت بر خط از سوی این شرکت و با همکاری اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار گردید، تاکید نمود: برطرف معضل آلودگی هوای تهران راهکار دارد و با مشارکت مجموعه حاکمیت و مردم این معضل حل می گردد.

وی اضافه نمود: اصلی ترین اقدام حاکمیت، عمل به قانون هوای پاک، یاری به توسعه زیرساخت های حمل و نقل پاک و افزایش وسایل حمل و نقل عمومی و مهم ترین مسئولیت مردم، استفاده نکردن از خودروها و موتورسیکلت های آلاینده است.

شهیدزاده بیان کرد: امسال هوای پایتخت آلوده تر از پارسال است اما این آلودگی تا کنون به کمتر از 10 روز رسیده و آنچه که باعث بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده است، سختگیرانه تر شدن روش اندازه گیری آلودگی هوا قلمداد می گردد.

این مقام مسئول در خصوص دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا شرح داد: معیار اندازه گیری شاخص آلاینده های هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام می گردد و این اندازه گیری تا سال گذشته بر اساس استانداردهای سال 2009 انجام می شد.

شهیدزارده ادامه داد: اما از امسال بر مبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال 2019 انجام می گیرد و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دخل و تصرفی در آن ندارد.

وی روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از سوی وزارت بهداشت نیز ابلاغ می گردد را روش سازمان محیط زیست آمریکا (EPA) اعلام و خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد، بلکه توصیه هایی ارائه می دهد تا کشورها با عمل به آنها، شرایط مطلوبی را ایجاد نمایند که برای مثال، می توان به رساندن متوسط سالانه غلظت آلاینده های 2.5 میکرون به 10 میکروگرم در متر مکعب اشاره نمود.

شهیدزاده اظهارداشت: بر اساس استاندارد یورو 4، گازوئیلی که در تهران برای حمل و نقل توزیع می گردد، محتوی گوگرد 50 پی پی ام است اما گازوئیلی که در صنایع توزیع می گردد، گوگرد سه تا هفت هزار پی پی ام دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: مازوت تولیدی در ایران، 35 هزار پی پی ام گوگرد دارد، در صورتی که میزان گوگورد در مازوت مصرفی کشورهای پیشرفته و کشتی ها به 500 پی پی ام می رسد.

وی با بیان اینکه بدون شک گازوئیلی که در کشور ما استفاده می گردد از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد آلوده تر است، اضافه نمود: نباید ابراز خرسندی کنیم که در صنایع به جای مازوت، گازوئیل استفاده می گردد، چون هر 2 آلایندگی زیادی دارند و مصرف آنها خطرناک است.

شهیدزاده در خصوص جُرم انگاری اجرا نشدن قانون هوای پاک از سوی دستگاه های مسئول یادآورشد: نباید انتظار داشته باشیم که دستگاه های زیرمجموعه دولت از همدیگر شکایت نمایند، هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آن را وضع نموده، خود مجلس محسوب می گردد که ابزار قانونی هم در اختیار دارد، اگرچه کمیسیون اصل 90 به موضوع آلودگی هوا ورود نموده است.

این مقام مسئول اضافه نمود: شهرداری تهران به وسیله بهینه سازی حمل و نقل عمومی نمی تواند معضل آلودگی هوا را حل نماید، چرا که این موضوع فقط هفت تا هشت درصد بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد.

وی اضافه نمود: وقتی می توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل و نقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانی که از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می گردد، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسد.

شهیدزاده تاکید نمود: خودروهای دیزلی و گازوئیلی مانند مینی بوس ها، اتوبوس های شرکت واحد، اتوبوس های خصوصی و کامیون ها به طور کلی سهم 33 درصدی در آلودگی هوای تهران دارند.

این مقام مسئول گفت: یکی از راهکارها این است که ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی گردد اگرچه در عمل چنین کاری به دلیل شرایط مالی، امکان پذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که 99 درصد آلودگی را جذب می نماید و به جرات می توان گفت هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می گردد، پاک تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق نمایند، بهتر نفس می کشند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در خاتمه اظهارات خود در رویداد برخط آلودگی هوا و صدا از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده اطلاع داد و اعلام نمود: هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی کاهش می یابد اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده به طور کامل حل گردد، چرا که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتما احتیاج به نوسازی و تعمیر دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 630

به "خبرنگاران هوای خروجی از اگزوز خودروهای فیلتردار از هوای تهران پاک تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هوای خروجی از اگزوز خودروهای فیلتردار از هوای تهران پاک تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید