خبرنگاران لزوم گردآوری اطلاعات برای مقابله با بدافزار کرونا

به گزارش مجله فان پی سی، رشت-خبرنگاران- کرونا همچون بدافزاری به ناگهان تمام سیستم ها و معادلات زندگی جهانیان و ما ایرانیان را مختل کرد.

خبرنگاران لزوم گردآوری اطلاعات برای مقابله با بدافزار کرونا

این ویروس مهاجم نه تنها بر بهداشت و سلامت مردم جامعه بلکه بر اقتصاد ، صنعت و مهمتر از همه، فرهنگ و اندیشه ما تاثیری عمیق و پایدار گذاشت.

بی پناهی و بی چارگی نخستین احساسی بود که در مقابله با این ویروس مرموز و ویرانگر به ما دست داد اما بر ما روشن ساخت که برای مقابله با آن ناگزیر از کسب آمادگی هستیم و بی شک گردآوری اطلاعات و آمار و تحلیل داده ها اساس و پایه این کار است .

یک کارشناس سئو(بهینه سازی موتور جستجو Search Engine Optimization ) و تحلیل رفتار کاربران وب که خود نیز در بحران کرونای گیلان به این بیماری دچار شده و دوره نقاهت خود را پشت سر می گذارد درباره ضرورت جمع آوری داده در مصاحبه با خبرنگاران گفت:کرونا دارد جهان را تغییر می دهد، رفتارها، ارتباطات ، شکل حضور ما در جامعه، آموزش و درآمد را عوض می نماید و به این خاطر باید در مورد آن با دیدگاه های مختلف کار علمی و مستند صورت گیرد و نه تنها با دید پزشکی و درمان بلکه با دیدگاه کسب و کار، جامعه شناسی و سایر بخشها، اطلاعات جمع اوری و تحلیل گردد.

مهدی رودکی با تاکید بر لزوم جمع اوری داده برای آمادگی جهت رویارویی با شرایط مختلف گفت: بر اساس اطلاعات می گردد بسکمک چیزها را حدس زد و پیش بینی کرد و برای پیشگیری یا مقابله و مواجهه آماده شد و تا دیتا نباشد نمی گردد تحلیل انجام داد.

وی اعلام کرد: تحلیل دیتا علم و تخصصی است که در جهان جای خودش را باز نموده، ابزار خاص خودش را دارد. ضمن این که تصمیم گیری ها ،تحلیل های انسانی و شناخت آدمها نیز در این فرایند مهم است.

این کارشناس تکنولوژی اطلاعات توضیح داد: در قضیه کرونا معینا اتفاقات بسکمک در حال افتادن است بحران کرونا به کسب و کارها آسیب زد، اقتصادها را زیر و رو کرد، خیلی از تجارتها دارند از دور خارج می شوند، فرهنگمان دارد مورد نقد جدی قرار می گیرد، شکل ارتباطاتمان نیز تغییر اساسی می یابد. فرهنگ و سنتها و آیین های چند هزار ساله با انتخاب خود مردم در حال تغییر است، نمونه اش تغییر شکل دیدوبازدیدهای نوروزی است.

وی اعلام کرد: بحران جهانی کرونا به ما نشان داد که جهان یک پیکره است . دیگر بعضی کشورها نمی تواند خود را از این بحران جدا بداند مثل جنگ جهانی نیست که یک کشور دور از سرزمین خود، بجنگد، همه درگیر ماجرا هستند. تعریف کشورهای اروپایی از امنیت تغییر کرد. می گفتند یک فرد خاورمیانه ای نماد ناامنی است، الان تهدیدی بزرگتر و نادیدنی و ناشناخته آن ها را زمین گیر می نماید .

این کارشناس سئو متذکر شد: پس این کرونا که به نظر ساده می آید کل باورها و مناسبات ما را به هم ریخته مردم جور دیگری دارند به جهان فکر می نمایند.

وی با بیان این که تحلیل دیتا به پیش بینی اتفاقات کمک می نماید توضیح داد:ما باید بفهمیم در مورد جامعه شناسی مناسبت های اجتماعی چه طور پیش خواهد رفت، مناسبات مالی تغییر نموده و احتیاج به باورهای جدید است. مثلا کسب و کارها به این نتیجه می رسند که نمایشگاه به طور پیش فرض مخاطره آمیز است پس فکر می نمایند چه طور باید رونمایی محصول انجام دهند. آموزش های عمومی و خیلی چیزهای دیگر تغییر خواهد نمود.

رودکی معتقد است با توجه به شرایط پیش آمده برای جامعه ما یک تحول عجیب تکنولوژی اتفاق خواهد افتاد چرا که مجبوریم از مردم پایخت تا دورترین روستا را به تکنولوژی مجهز کنیم. در هر خانواده حداقل یک نفر به کار با کامپیوتر آشنا گردد ، اگر امکانش نیست که همه به اینترنت دسترسی داشته باشند چیزی مثل مرکز تلفن هایی که در روستاها بود و مردم برای تلفن زدن مراجعه می کردند در روستاها پیش بینی گردد. یک زمانی مرکز مخابرات، دفتر تلفن بود الان مرکز اینترنت باید پیش بینی کرد. همه پول خرید لپ تاپ و یا پول بابت اینترنت را ندارند ، و اگر چنین امکانی نیست افرادی که احتیاج دارند بتوانند بیایند استفاده نمایند.

به گزارش خبرنگاران، همانطور که بر همگان روشن شد، کرونا ، ارزش و اهمیت علم را بار دیگر به ما گوشزد کرد تا جهت اماده شدن برای هر تغییر ، بحران یا تهدید نوظهور احتمالی، خود را به دانش روز که پیوستگی کامل با تکنولوژی اطلاعات دارد مسلح سازیم .

شرایط موجود، توانمندی ها نقاط ضعف و مسائل اهداف باید معین گردد.اطلاعات بدست آمده در طرح غربالگری کرونا می تواند در بخش مرتبط با سلامت به کار آید.

شفاف سازی آمارها و گردآوری آمارهای صحیح بیماران و فوت شدگان کرونا یکی از پایه ای ترین اطلاعات برای مقابله با این بیماری است .

ضروری است در بیمارستان ها تیمی مسئول جمع آوری اطلاعات در مورد بیماران مبتلا به کرونا گردد ، توضیح حال گیری از بیمار ، ثبت دقیق معینات، بیماری های زمینه ای ، چگونگی احتمالی ابتلا ، تاثیر داروها و عوارض و تحلیل داده ها می تواند ما را برای مهار بهتر این ویروس و درمان بهتر بیماران کمک کند.

ضروری است نهضتی برای پژوهش های کاربردی و مورد احتیاج شکل گیرد، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مرتبط در این شرایط با تحقیق در مورد این بیماری و همچنیندیگر مسائل مرتبط و تبعات بیماری در بخش های مختلف اجتماعی، مالی، فرهنگی و غیره به پیشگیری و برطرف بحران کمک نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 81

به "خبرنگاران لزوم گردآوری اطلاعات برای مقابله با بدافزار کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لزوم گردآوری اطلاعات برای مقابله با بدافزار کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید