خبرنگاران جمعیت گورخرهای ایرانی در ابرکوه به 14 راس رسید

به گزارش مجله فان پی سی، یزد - خبرنگاران- رییس اداره حفاظت از محیط زیست ابرکوه گفت: با زایمان یک راس گورخر ایرانی در منطقه پنج انگشت سایت تکثیر و نگهداری این شهرستان، جمعیت این گونه جانوری در معرض انقراض به 14 راس افزایش یافت .

خبرنگاران جمعیت گورخرهای ایرانی در ابرکوه به 14 راس رسید

حسن تیموری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با تولد این کره گورخر نر پیش بینی می شود تعداد زایمان گورخرها امسال به 6 مورد برسد .

وی با بیان اینکه دوره بارداری گورخر ایرانی 12 ماه است، اظهار کرد: کره گورخرها معمولا در 48 ماهگی بالغ می شوند.

تیموری با اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت خوبی برای نگهداری و پرورش گونه های بومی برخوردار است ،ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و تامین منبع غذایی، گورخرها هر سال قادر به زادآوری هستند.

این مسوول محط زیست ابرکوه با اشاره به آغاز فعالیت سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه در سال 1389 تاکید کرد: هم اکنون هفت راس گورخر ماده و همین تعداد نر در این سایت نگهداری می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ابرکوه بیان نمود: این شهرستان در گذشته یکی از زیستگاه های مهم حیات وحش استان یزد بود و تا اواخر دهه 40 ، گونه های جانوری گورخر، آهو و جبیر در آن می زیست و حتی در گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت کویر از ابرکوه به عنوان یکی از زیستگاه های خوب پرورش گورخر نام برده شده است.

سایت تکثیر گورخر ایرانی در منطقه پنج انگشت در منطقه ای به مساحت حدود 200 هکتار در 60 کیلومتری جاده ابرکوه - مروست شهرستان خاتم در استان یزد قرار گرفته است.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

در سال1376، تکثیر و پرورش گورخر ایرانی و بازگشت آن به طبیعت استان در دستور کار حفاظت محیط زیست یزد قرار گرفت و سایت تکثیر و پرورش گورخر منطقه گوراب مهریز با هدف اولیه تکثیر و پرورش این گونه، رهاسازی و بازگشت آن به طبیعت بود.

سایت تکثیر و پرورش گورخر گوراب مهریز به مساحت 130 هکتار در 30 کیلومتری جاده مهریز - انار قرار گرفته است و خرداد ماه 99 اعلام شد که تعداد این گونه جانوری در مهریز به 46 راس رسید.

همچنین نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد 16 آدر ماه سال 98 گفته بود که برای نخستین بار 11 راس گورخر ایرانی با موفقیت از سایت پنج انگشت بخش بهمن شهرستان ابرکوه به پارک ملی سیاه کوه شهرستان اردکان منتقل شدند.

با این احتساب مجموع گورخرهای ایرانی در استان یزد به 71 راس رسیده است.

در حال حاضر بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است .

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 323

به "خبرنگاران جمعیت گورخرهای ایرانی در ابرکوه به 14 راس رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جمعیت گورخرهای ایرانی در ابرکوه به 14 راس رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید