تاثیر فاصله گذاری اجتماعی بر سیستم ایمنی

به گزارش مجله فان پی سی، میکروب ها همواره آن قدر هم مضر نیستند و تماس با مقداری از آنها برای سلامت سیستم ایمنی اهمیت دارد. اما فاصله گذاری اجتماعی فرصت تماس با این موجودات دوست نداشتنی را از ما گرفته است.

تاثیر فاصله گذاری اجتماعی بر سیستم ایمنی

به گزارش خبرنگاران، درست است که اخبار تلخ همه گیری همه جا را گرفته است و با تاخت وتاز این بیماری روبرویم اما نکات جالب توجهی نیز وجود دارند که کمی امیدوارنماینده هستند.

برای مثال آمار مرگ و میر سالانه ناشی از آنفلوآنزا در بسیاری از نقاط کاهش یافته است و این به خاطر رعایت الگوهای فاصله اجتماعی و سایر رفتارهای بهداشتی است.

بسیاری از افراد گزارش می نمایند که دفعات سرماخوردگیشان کاهش یافته و همه اینها شاهدی است بر اینکه چه توانایی هایی در تغییر رفتارهای روزمرۀ خود داریم. تغییراتی که می تواند بهداشت ما را بیشتر و بهتر بالا ببرد. اما وجوه دیگری را نیز باید در نظر گرفت.

در ایمونولوژی این آموزه پذیرفته شده است که قرار دریافت در معرض عفونت های معمول و میکروب های رایج در اوایل زندگی به سیستم ایمنی بدن یاری می نماید تا یاد بگیرد چه چیزی را باید هدف قرار دهد و چه چیزی را به حال خود رها کند.

عدم دستیابی به آن روبروه ها در زمان مناسب، سیستم ایمنی بدن را نسبت به هر میکروب جزئی وادار به واکنش بیش از حد می نماید.

این احتمال وجود دارد که یکی از اثرات طولانی مدت شرایط جدید، فاصله گیری ها و رفتارهای بهداشتی، افزایش آلرژی ها و بیماری های مرتبط با آن مانند اگزما و آسم باشد، به ویژه در افرادی که در زمان شیوع بیماری کرونا نوزاد بوده اند.

دوران نوزادی و اوایل کودکی دورانی است که بدن با انواعی از میکروب ها روبرو می گردد و راه سازگاری و یا دفع آنها رایاد می گیرد اما رفتارهای بهداشتی و فاصله گیری اجتماعی این روبروات را برای نوزادان به حداقل رسانده اند و این می تواند پیامدهایی در آینده فرد داشته باشد.

بچه هایی که با سزارین متولد می شوند 25 تا 30 درصد بیشتر احتمال ابتلا به چاقی و دیابت را دارند زیرا با میکروب های واژن و مدفوع در هنگام زایمان طبیعی روبرو نمی گردد. وقتی بچه ها را با آنتی بیوتیک معالجه می کنید، در اواخر زندگی میزان چاقی و آسم آنها بسیار بالاتر است.

گفته می گردد که طی 5 سال آینده بچه ها مبتلا به آسم و چاقی بیشتر خواهند شد چراکه کمتر با دیگران بازی نموده اند و در فضایی پاستوریزه و احتیاطی عظیم شده اند و بدن آن ها بسیاری از میکروب هایی که باید با آن ها روبرو می شد را نمی شناسد و به همین خاطر واکنش های ناسازگاری در روبروه با آن ها بروز خواهد داد.

بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان داده اند افرادی که دوران کودکی آنها در خارج از شهرها سپری شده است یا با حیوانات ارتباط بیشتری داشته اند، آسم و آلرژی کمتری دارند.

بعضی مطالعات نشان می دهند که منبع آلرژی محرومیت از تماس با ارگانیسم های محیطی است که در طول هزاره ها همراه تکاملی ما بوده اند ولی زندگی امروزی باعث شده است که بدن ما عادت به همزیستی با آن ها را از دست بدهد و واکنش آلرژیک نشان دهد.

این فرضیه را دوستان قدیمی می نامند، که نشان می دهد قرار دریافت در معرض این ارگانیسم ها به سیستم ایمنی بدن ما اجازه می دهد تفاوت بین عوامل بیماری زا و همسفران غیرتهاجمی را بیاموزد.

میزان مصرف آنتی بیوتیک، رژیم های غذایی نامناسب و دیگر رفتارهای امروزی ما موجب شده است که تنوع میکروبی موجود در بدن ما کمتر گردد و بسیاری از میکروب های بی خطر که در بدن ما زندگی می نمایند از بین بروند و همین مسئله بدن را آسیب پذیرتر نموده است.

هر زمان که از آنتی بیوتیک استفاده می کنیم، احتمال سازگاری بدن با باکتری برای محافظت از خود را کمتر می کنیم.

به همین خاطر تجویز و مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها می تواند پیامدهای سنگینی برای سیستم ایمنی بدن داشته باشد و به طور مستقیم و غیر مستقیم موجب بروز مرگ و میر بالایی گردد.

با بروز همه گیری در عین اینکه رفتارهای بهداشتی ما ابتلا به بیماری های دیگر را کاهش داده است اما یک هشدار هم در این زمینه به ما می دهد که بدن های ما و خصوصاً بچه هایی که در دوران کووید 19 به جهان آمده اند احتمالاً سازگاریشان با محیط کمتر گردد چراکه با بسیاری از میکروب ها و ارگانیسم های محیطی ناآشنا است و همین مسئله موجب شنمایندگی بیشتر سیستم ایمنی خواهد شد.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 833

به "تاثیر فاصله گذاری اجتماعی بر سیستم ایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر فاصله گذاری اجتماعی بر سیستم ایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید