به گزارش مجله فان پی سی، دو مقاله از پژوهش های رویان در میان پربازدیدترین و پردانلودترین مقالات مجله آمریکایی Andrologia قرار گرفتند که نشان می دهد پژوهشگران بسیاری از سراسر جهان به مطالعه و استفاده از این محتوای علمی پرداخته اند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، دو مقاله محمد حسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان در شمار پر بازدیدترین مقالات مجله Andrologia قرار گرفت.

دو مقاله رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان، به بررسی اثر استفاده از آمینواسیدهای دارای انشعاب در کنار ورزش های هوازی در کیفیت اسپرم و ترشح تستوسترون، و اثر رعایت رژیم غذایی کم چربی و پرچربی در کنار ورزش های هوازی بر بافت بیضه و خصوصیات اسپرم در حیوان مدل آزمایشگاهی چاق و غیر چاق می پردازد.

در میان تمامی مقالات چاپ شده در مجله Andrologia بین ژانویه 2018 تا دسامبر 2019، این دو مقاله در میان پربازدیدترین و پردانلودترین مقالات قرار گرفته اند که نشان می دهد پژوهشگران و دانشمندان بسیاری از سراسر دنیا به مطالعه و استفاده از این محتوی علمی پرداخته اند.

مجله آمریکایی از پژوهشگر رویان تقدیر کرد

این مسئله تأثیر گذاری و ارزشمندی محتوای علمی مقالات یادشده را نشان می دهد. مجله Andrologia نخستین مجله علمی بین المللی است که به بررسی سلامت و باروری مردان می پردازد و اولین نسخه آن در سال 1969 منتشر شد.

این مجله زیر مجموعه ای از انتشارات Wiley است که از سال 1807 با هدف انتشار مقالات علمی در آمریکا تأسیس شده و مجلات متعددی در شاخه های گوناگون دانش منتشر می کند. این انتشارات به دلیل بازدید زیاد مقالات از محمد حسین نصر اصفهانی تقدیر کرد.

اما نگاهی به زندگی محمدحسین نصر اصفهانی، درس های زیادی از زندگی این استاد و پژوهشگر را در اختیار می گذارد.

محمدحسین نصر اصفهانی کیست؟

محمدحسین نصر اصفهانی متولد سال 1345 در شهر اصفهان است؛ او پس از طی تحصیلات ابتدایی خود، تحصیلات متوسطه را در کشور انگلستان به سرانجام رسانید. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه لندن در رشته زیست شناسی انسانی و آناتومی دریافت کرد و در ادامه مدرک .Ph.D خود را در سال 1991 (1370) در رشته جنین شناسی بالینی از دانشگاه کمبریج لندن دریافت کرد.

سپس به مدت یک سال به عنوان جنین شناس در مرکز Bourn and Hallam در کشور انگلستان حضور داشت (لازم به ذکر است که اولین نوزاد حاصل از IVF در این مرکز به دنیا آمد).

روزی که از کمبریج لندن راهی ایران شد

نصر اصفهانی بلافاصله بعد از سرانجام تحصیلات خود در لندن، راهی ایران شد و در شرایطی که بسیاری انتظار داشتند نصر پیشنهادهای وسوسه برانگیز کشورهای مختلف برای تدریس و کار را قبول کند، او ترجیح داد در کشور خود بماند و پایه گذاری فعالیت های بزرگی را صورت دهد.

وی پس از ورود به ایران در سال 1372، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد. در همان سال با همکاری یک تیم پزشکی اقدام به تأسیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان کرد و شروع به درمان بیماران نابارور به روش IVF و ICSI کرد. نصر اصفهانی در طول سال های 1372 تا کنون به عنوان یکی از اعضای فعال پژوهشکده رویان بوده و در زمینه های گوناگون علمی به خصوص در زمینه جنین شناسی کارهای تحقیقاتی بسیاری را انجام داد. سپس در سال 1383 ایشان با همراهی و حمایت زنده یاد کاظمی آشتیانی پژوهشکده زیست فناوری اصفهان را راه اندازی و از آن زمان تا به امروز به عنوان رئیس این پژوهشکده فعالیت کرد و با انجام بسیاری از طرح های پیروز تحقیقاتی، باعث پیشرفت و ترقی علم در این مرز و بوم شد.

محمدحسین نصر اصفهانی: امروز ناباروری در ایران درمان دارد

خود محمدحسین نصر اصفهانی درباره شرایط درمان ناباروری در ایران می گوید که امروز ناباروری در ایران درمان دارد.

وی می گوید: می توانم بگویم تقریباً درمانی که در زمینه نازایی در کشور ایران ارائه می شود، با آنچه در کشورهای غربی ارائه می شود، برابری می کند، حتی به نظرم در بعضی زمینه ها جلوتر و در بعضی زمینه ها عقب تر هست یعنی نقاط قوت و ضعف خودش را دارد و به هر جهت این کار دارد پیش می رود. به هر جهت امروز می توان گفت که نازایی امروز در کشور ما درمان دارد و البته روش های مختلفی در این زمینه وجود دارد، روش هایی مثل رحم اجاره ای ، تخمک اهدایی ، اهدای جنین ، اهدای اسپرم و موارد دیگر در تمام دنیا وجود دارد و البته چگونگی ارائه آن در کشورها متفاوت هست.

پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان، یکی از سه پژوهشکده مهم رویان

پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان یکی از سه پژوهشکده موسسه رویان است که در حوزه های جنین شناسی، پروتئن نوترکیب، ژنتیک، سلول های بنیادین، آندرولوژی و نانوبیوتکنولوژی فعالیت دارد.

عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به فعالیت های پژوهشکده زیست فناوری موسسه رویان اصفهان به فعالیت بخش آندرولوژی این پژوهشکده گفت: در این بخش تحقیقات گسترده ای بر روی اسپرم، فعالسازی تخمک، پایه گذاری چندین روش تولید اسپرم و تولید محیط کشت که قبلا از خارج وارد می شد، اجرا شده است. دستاوردهای این بخش در حوزه درمان نازایی و افزایش شانس باروری بویژه در بخش تست های نازایی و بررسی محیط های مختلف ناباروری، کاربردهای ویژه ای دارد و به همین دلیل ارتباط این مرکز با مراکز نازایی کشور، گسترده است.

این پژوهشکده در حوزه پروتئین های نوترکیب و سلولی و ملکولی هم اقداماتی انجام داده است و در حوزه بیوتکنولوژیک هم فعالیت دارد و در این زمینه دارویی مبتنی بر بیوتکنولوژی برای جلوگیری از اسهال دام تولید شده است که در درمان آن نیازی به آنتی بیوتیک نیست.

بنابر اعلام پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان، دانشجویان بسیاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این مرکز، فعالیت تحقیقاتی خود را دنبال کرده اند که بیش از 80 درصد از آنها یا در بخش های بالاتر مشغول به تحصیل شده اند یا توانسته اند در بخش های آزمایشگاهی دولتی یا خصوصی دارای شغل مناسب شوند.

منبع: خبرگزاری فارس