از علائم تا خطرات کروناویروسِ جدید

به گزارش مجله فان پی سی، شیوع کروناویروس جدید در چین که تا به امروز جان بیش از 800 نفر را گرفته و شرایط اضطراری جهانی ایجاد کرده، این روزها به سرخط اخبار بسیاری از رسانه ها تبدیل شده و پرسش مهمی که همواره در این خصوص مطرح شده این است که برای محافظت از خود در برابر این ویروس به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

از علائم تا خطرات کروناویروسِ جدید

به گزارش خبرنگاران، تا به امروز ابتلای بیش از 34 هزار نفر در سراسر جهان به کروناویروس جدید تایید شده که بیشتر آن ها در استان هوبئی چین بوده اند.

این عفونت اکنون از شیوع سندرم حاد تنفسی (سارس) در سال های 2002 و 2003 میلادی از هر دو لحاظ شمار مبتلایان و شمار قربانیان نیز پیشی گرفته است.

در ادامه هر آنچه که لازم است در مورد کروناویروس جدید بدانیم به نقل از شبکه خبری الجزیره آورده شده است:

کروناویروس چیست؟

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، کروناویروس ها خانواده ای از ویروس ها با ساختار خاص پروتئینی هستند که باعث بروز بیماری هایی از سرماخوردگی و ذات الریه گرفته تا بیماری های شدیدتر مانند سارس و سندرم تنفسی خاورمیانه (مِرس) می شوند.

منشا این ویروس ها از ابتدا حیوانات بودند که به انسان ها منتقل شده است. برای مثال تصور می شود منشا ویروس سارس گربه دم حلقه ای بوده که از آن ها به انسان منتقل شده و منشا ویروس مِرس نیز بیشتر شترها بوده اند.

هم چنین کروناویروس های بسیاری وجود دارند که میان حیوانات مختلف شایع هستند اما هنوز به انسان ها منتقل نشده اند.

واژه کروناویروس از کلمه لاتین corona یا کلمه یونانی κορώνη به معنی تاج یا هاله گرفته شده است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می شود، اشاره دارد که حاشیه ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است.

کروناویروس جدید که در تاریخ هفتم ژانویه توسط مقامات چینی شناسایی و با نام موقت 2019nCoV شناخته شد، سویه جدیدی از کروناویروس ها است که قبلاً در انسان مشاهده نشده بود.

در مورد این ویروس هنوز اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما انتقال فرد به فرد در آن مشاهده و تایید شده است.

علائم کروناویروس جدید چیست؟

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، علائم عفونت تنفسی ناشی از این ویروس جدید شامل تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مسائل تنفسی است که در موارد شدیدتر می تواند منجر به ذات الریه، سارس، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

دوره نهفتگی این کروناویروس هنوز نامشخص است اما برخی منابع می گویند ممکن است بین 10 تا 14 روز باشد.

این ویروس تا چه میزان کشنده است؟

اکنون شمار قربانیانِ کروناویروس جدید از میزان تلفات سارس که در سال های 2002 تا 2003 منجر به مرگ 800 نفر در سرتاسر جهان شد و بیش از 300 نفر آن ها تنها در چین بودند و از این کشور نیز آغاز شده بود، فراتر رفته است.

سندرم تنفسی خاورمیانه (مِرس) نیز به طور گسترده ای گسترش نیافت اما نسبت به کروناویروس جدید کشنده تر بوده و جان یک سوم از مبتلایان خود را گرفت.

با این حال از لحاظ تعداد مبتلایان در چین کروناویروس جدید شیوع گسترده تری نسبت به سارس داشته است.

موارد ابتلا به کروناویروس جدید در کجا گزارش شده است؟

بیشترین موارد ابتلا و مرگ و میر در چین گزارش شده است که اکثریت قریب به اتفاق آن ها نیز در استان هوبئی بوده اند. تا به امروز هنگ کنگ و فیلیپین هر کدام یک مورد مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس جدید را گزارش داده اند.

این ویروس در بسیاری از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه و هم چنین استرالیا، اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه شیوع یافته است. بیشتر موارد در خارج از چین در بین افرادی است که اخیراً به این کشور سفر کرده اند.

بنابر آخرین آمار، کروناویروس جدید تا به امروز در برخی کشورها شامل ژاپن، تایلند، سنگاپور، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا، آلمان، تایوان، مالزی، استرالیا، ویتنام، فرانسه، امارات متحده عربی، کانادا، هند، فیلیپین، روسیه، ایتالیا، انگلیس، نپال، سریلانکا، سوئد، اسپانیا، کامبوج و فنلاند مشاهده شده است.

برای جلوگیری از شیوع آن چه کاری انجام می شود؟

دانشمندان در حال آزمایش برای تولید واکسن کروناویروس جدید هستند اما هشدار داده اند که بعید است پیش از سال 2021 میلادی این محصول برای تولید انبوه و توزیع در دسترس قرار بگیرد.

مقامات چینی به طور موثری ووهان را قرنطینه و محدودیت هایی را برای سفر به چندین شهر دیگر اعمال کرده اند که 56 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است. مرکز فرماندهی ویژه شهر ووهان در برابر ویروس، این اقدام را به معنای حرکت قاطعانه در برابر شیوع این اپیدمی اعلام کرده است.

بسیاری از شرکت های هواپیمایی نیز پروازهای چین را لغو کرده اند، در حالی که برخی کشورها ورود اتباع چینی را ممنوع کرده و شهروندان خود را از ووهان تخلیه کرده اند.

منشا این ویروس چه بوده است؟

مقامات بهداشتی چین هنوز در تلاش اند تا منشأ کروناویروس جدید را مشخص کنند. به گفته آن ها این ویروس احتمالاً از یک غذای دریایی در ووهان منشا گرفته است. در یکی از بازارهای شهر ووهان حیوانات وحشی نیز به طور غیرقانونی معامله می شوند.

سازمان جهانی بهداشت هم چنین اعلام کرده که به نظر می رسد یک منبع حیوانی منبع اصلی شیوع این بیماری است.

در هفتم فوریه متخصصان چینی اعلام کردند که این ویروس می تواند در حین اقدام به قاچاق غیرقانونی پانگولین ها (گونه ای پستاندار فلس دار) که در آسیا کاربرد درمانی و خوراکی دارد، از حیوانات آلوده به انسان ها منتقل شده باشد. دانشمندان پیش تر هم چنین به خفاش ها یا مارها نیز به عنوان منبع اصلی ویروس اشاره کرده بودند.

آیا شیوع کروناویروس جدید یک شرایط اضطراری جهانی است؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پی شیوع کروناویروس جدید اعلام شرایط اضطراری جهانی کرده است. این تصمیم مبنی بر اعلام هشدار سطح بالا در سراسر جهان در پی آن گرفته شد که اولین مورد انتقال فرد به فرد در خارج از چین مشاهده شد.

هشدار بین المللی بهداشت، فراخوانی برای تمامی کشورها در سراسر جهان است تا پاسخ ها و اقدامات خود را تحت هدایت آژانس بهداشت سازمان ملل متحد هماهنگ کنند.

از سال 2005 میلادی تا کنون پنج اعلامیه بهداشت جهانی وجود داشته که شامل موارد زیر است:

1- اعلام برای آنفلوآنزای خوکی در سال 2009 میلادی

2- فلج اطفال در سال 2014 میلادی

3- ابولا در سال 2014 میلادی

4- زیکا در سال 2016 میلادی

5- ابولا دوباره در سال 2019 میلادی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 80

به "از علائم تا خطرات کروناویروسِ جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علائم تا خطرات کروناویروسِ جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید