ارسال طرح الزام دولت به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان به مجمع تشخیص

به گزارش مجله فان پی سی، تهران (پانا) - با اصرار مجلس به مصوبه طرح الزام دستگاه های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان این طرح علی رغم ایرادات شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

ارسال طرح الزام دولت به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان به مجمع تشخیص

در نشست علنی امروز چهارشنبه 22 دی مجلس شورای اسلامی آنالیز گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص ایرادات شورای نگهبان به طرح دو فوریتی اصلاح ماده (206) قانون آئین نامه داخلی مجلس (طرح الزام دستگاه های اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان) در دستور کار صحن علنی مجلس نهاده شد.

کمیسیون آئین نامه و نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود اصرار نموده و نمایندگان با 173رای موافق این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردند.

در صورت تایید این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سامانه قانون گذاری و نظارت برای ثبت تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به مسوولان اجرایی ایجاد شده و پاسخ وزرا به تذکرات نمایندگان نیز در این سامانه ثبت شده و برای عموم مردم منتشر می گردد.

ماده واحده این طرح بدین توضیح است:

ماده 206- در کلیه مواردی که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، از رئیس جمهور یا وزیر درباره یکی از وظایف آنان حق سؤال دارند، می توانند درخصوص موضوع مورد نظر به رئیس جمهور و وزیر مسئول به وسیله سامانه قانون گذاری و نظارت تذکر دهند. هیأت رئیسه خلاصه تذکر را در جلسه علنی مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیس جمهور یا وزیر مربوط ابلاغ می نماید.

مخاطب تذکر موظف است پاسخ تذکر را حداکثر تا یک ماه و در خصوص تذکراتی که به تشخیص هیأت رئیسه مجلس مهم و فوری است، فوراً در سامانه مذکور ثبت نماید. هیأت رئیسه مجلس تذکرات مهم و فوری به همراه پاسخ آن را بارعایت طبقه بندی مکاتبات، در سامانه رسمی مجلس شورای اسلامی برای عموم منتشر می نماید.

تبصره- قبل از پایان هر جلسه علنی حداکثر پنج نفر از نمایندگان می توانند هر کدام به مدت دو دقیقه تذکر شفاهی دهند و در صورتی که متقاضیان بیش از پنج نفر باشند به قید قرعه معین می شوند. نمایندگان نمی توانند در مدت یک ماه بیش از یک بار تذکر شفاهی دو دقیقه ای فوق را بدهند و حق واگذاری به نماینده دیگر را ندارند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1173

به "ارسال طرح الزام دولت به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان به مجمع تشخیص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال طرح الزام دولت به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان به مجمع تشخیص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید