اخذ مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی، برگزاری دوره های بازآموزی مجازی در دوران شیوع کرونا

به گزارش مجله فان پی سی، معاون آموزشی پژوهشگاه ابن سینا با اعلام اخذ مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی در این مرکز گفت: طبق برنامه ریزی های اجرا شده، در امسال ما می توانیم دو دانشجوی متقاضی بین المللی پس از طی فرآیندها برای رشته بیولوژی تولیدمثل جذب کنیم.

اخذ مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی، برگزاری دوره های بازآموزی مجازی در دوران شیوع کرونا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، دکتر حمید حمزه زاده در نشست خبری پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اهمیت آموزش در پژوهشگاه و حمایت مسئولان مختلف پژوهشگاه از آن گفت: آموزش در پژوهشگاه ابن سینا به شکل یک فرآیند روبه رشد و مستمر و ارتقا یافته تبدیل شده است و به عنوان بازوی کمکی و پشتیبان بخش پژوهش و درمان به آن توجه شده است.

وی اضافه کرد: به طور کلی خدمات آموزشی پژوهشگاه به چهار حوزه تقسیم می گردد. حوزه اول بخش آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی است. ما در این بخش شش فعالیت ویژه داریم که یکی از آن ها، حمایت از پروژه های خاتمه نامه دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کارشناسی ارشد و دکترا است که همیشه در پژوهشگاه مورد حمایت قرار گرفته است. این ها پروژه های دانشجویان دانشگاه های مختلف در سراسر کشور است که علاقمندند در حوزه های پژوهشی و مرتبط با خدمات درمانی که در مجموعه پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ارائه می گردد پروژه های خود را اجرا نمایند. همیشه در پژوهشگاه رو به این دانشجویان باز بوده است و از پروژه های این دانشجویان به نحو مقتضی حمایت شده و می گردد.

معاون آموزشی پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: در این راستا ما بیش از 270 عنوان خاتمه نامه در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و دکترای تخصصی را حمایت کردیم و در حال حاضر هم حدود 20 خاتمه نامه در حال اجرا در مجموعه ابن سینا است.

وی با بیان این که بخش دوم فعالیت های آموزش عالی، راه اندازی دوره های بلندمدت مقطع دار دانشگاهی بوده است، اضافه کرد: از سال 1396، رشته ای را در مقطع کارشناسی ارشد تدوین کردیم. عنوان این رشته اخلاق زیستی است و برای اولین بار در ایران تاسیس شده است. این رشته با همکاری دانشگاه علم وفرهنگ جهاد دانشگاهی ایجاد شده است.

حمزه زاده درباره راه اندازی دوره های بلندمدت پژوهش محور در این پژوهشگاه گفت: از ابتدا که این حوزه در وزارت بهداشت شکل گرفت، پژوهشگاه به عنوان یکی از مراکزی که در زمینه تاسیس و راه اندازی این دوره ها با وزارت بهداشت همکاری داشت، پیروز شد از سال 1391، به عنوان اولین واحد جهاد دانشگاهی و سومین واحد غیروابسته به دانشگاه های علوم پزشکی مجوز تربیت و پذیرش دانشجویان phd را جذب کند. چهار دوره دانشجوی Phd را در پژوهشگاه ابن سینا پذیرش کردیم و تعدادی از این افراد در سال های اخیر فارغ التحصیل شدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا درباره ضوابط راه اندازی رشته جدید گفت: طبق ضوابط کشور، یک دانشگاه برای راه اندازی یک رشته- مقطع بایستی به شکل پلکانی عمل کند و در ابتدا پایین ترین سطح آن رشته و مقطع را راه اندازی کند بعد از سه تا پنج دوره، می تواند مقطع بالاتر آن رشته را راه اندازی کند اما پژوهشگاه با توجه به فعالیت های آموزشی در سال های گذشته و پس از آنالیز های به عمل آمده، توانست در سال 1395 پیروز به کسب مجوز راه اندازی رشته بیولوژی تولیدمثل در مقطع دکتری گردد بدون این که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته را قبلا راه اندازی نموده باشد.

معاون آموزشی پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: در این حوزه ما از سال 1396 تا به امروز، به وسیله کنکور سراسری و آزمون phd وزارت بهداشت دو دوره دانشجوی بیولوژی تولیدمثل در پژوهشگاه جذب کردیم. در خصوص دوره های تخصصی مرتبط با فعالیت های مرکز درمان نیز به همین شکل بوده است، پژوهشگاه ابن سینا پس از آنالیز هایی که با وزارت بهداشت داشته است از سال 1395 پیروز به پذیرش دانشجو و فراگیر در دوره تکمیلی تخصصی یا فلوشیپ در رشته درمان ناباروری شده و امروزه جزو معدود مراکز غیردانشگاهی است که اجازه پذیرش دانشجوی فلوشیپ در درمان ناباروری را دارد. از سال 1395 تا به امروز هم چهار دوره پذیرش دانشجو در این مقطع و رشته داشتیم و در روز پنج شنبه قرار است آزمون سال 1399 این رشته- مقطع ها در همین جا همزمان با سراسر کشور برگزار گردد.

وی درباره پذیرش دانشجویان در مقطع پسادکترا گفت: در حوزه تحصیلات تکمیلی و آموزش عالی در مقطع پسادکترا نیز پژوهشگاه برای دو دوره دانشجو پذیرش نموده است و توانسته است مجوز این دوره را هم از وزارت علوم و بهداشت برای تربیت این دانشجویان اخذ کند.

حمزه زاده اعلام کرد: یکی از مهم ترین دستاوردهایی که در زمینه آموزش عالی داشتیم این بوده که پیروز شدیم مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را برای رشته بیولوژی تولیدمثل در مقطع دکترا از وزارت بهداشت کسب کنیم. طبق برنامه ریزی های اجرا شده، در امسال ما می توانیم دو دانشجوی متقاضی بین المللی پس از طی فرآیندها برای رشته بیولوژی تولیدمثل جذب کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا درباره دوره های آموزشی کوتاه مدت، تخصصی و فوق تخصصی در این مرکز گفت: از سال 1381 پژوهشگاه در حوزه آموزش مداوم جامعه پزشکی و بازآموزی پزشکان و پیراپزشکان فعالیت داشته و مجوز دفتر آموزش مداوم را کسب نموده است. در این مدت، حدود 1300 برنامه آموزشی در این زمینه برگزار نموده است. در سال 1398 نزدیک 200 عنوان برنامه آموزشی برگزار کردیم و این خدمات آموزشی، به 4781 نفر از پزشکان، پیراپزشکان و دانش آموختگان رشته های مرتبط با حوزه پزشکی ارائه شد.

وی در شرح لزوم وجود دوره های بازآموزی گفت: نیمه عمر دانش در هر رشته ای متفاوت است و در رشته هایی که تحقیقات بیشتری در آن ها در حال اجرا است مانند علوم زیستی و پزشکی نیمه عمر دانش به مراتب پایین تر است. گفته می گردد نیمه عمر پزشکی به صورت عمومی حدود سه سال است؛ یعنی اگر دانشجوی پزشکی ای که امروز وارد دانشگاه می گردد، سه سال بعد از ورود به دانشگاه 50 درصد دانش آکادمیکی که به دست آورده، منقضی شده است. این نیمه عمر در برخی رشته ها مانند ژنتیک و سلول های بنیادی به سه ماه می رسد. بنابراین افراد باید در دوره های بازآموزی شرکت نمایند تا دانش خود را به روز نمایند.

حمزه زاده درباره تاثیر شیوع کرونا بر برگزاری دوره های بازآموزی گفت: امسال نیز طبق روال هر ساله این دوره ها در تقویم آموزشی گنجانده شده است اما با شیوع کرونا در حال راه اندازی دوره های آموزش های مجازی هستیم و از 25 مرداد اولین دوره بازآموزی به شکل مجازی ویژه پزشکان و پیراپزشکان برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی پژوهشگاه ابن سینا با بیان این که همیشه این چالش وجود داشته است که آموزش پزشکی باید مبتنی بر صلاحیت و شایستگی باشد گفت: یعنی پزشکی که تربیت می گردد باید بتواند با استفاده از مهارت هایی که کسب نموده، احتیاج روز بیماران و جامعه را مرتفع کند. خوشبختانه یکی از دستاوردهایی که امسال داشتیم این بود که توانستیم مجوز راه اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی را از وزارت بهداشت کسب کنیم. برنامه ریزی در این مرکز قطعا دقیق تر، منسجم تر و بر اساس توانمندی های مورداحتیاج پزشک و حوزه سلامت خواهد بود. امیدوارم هر چه سریع تر شرایط بهتر گردد تا برنامه ریزی برای این دوره های حضوری را در دستور کار قرار دهیم.

وی در خاتمه با بیان این که یکی دیگر از فعالیت های حوزه آموزش، جذب، ارتقا و توانمندسازی اعضای هیئت علمی است درباره انتشارات پژوهشگاه ابن سینا گفت: مجوزی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشارات پژوهشگاه ابن سینا داریم و در این مدت توانسته ایم در حوزه آموزش بیش از 25 عنوان کتاب و درس نامه تخصصی را در حوزه فعالیت خود منتشر کنیم و نزدیک 50 عنوان دی وی دی را به جامعه پزشکان و پیراپزشکان تقدیم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 309

به "اخذ مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی، برگزاری دوره های بازآموزی مجازی در دوران شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخذ مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی، برگزاری دوره های بازآموزی مجازی در دوران شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید