ابداع حسگر فوق العاده باریک برای لنزهای طبی هوشمند

به گزارش مجله فان پی سی، یک گروه بین المللی از پژوهشگران، حسگرهای فوق العاده باریکی ابداع نموده اند که می توان از آنها در لنزهای طبی هوشمند استفاده کرد.

ابداع حسگر فوق العاده باریک برای لنزهای طبی هوشمند

به لطف یک فرآیند جدید ساخت که به پژوهشگران امکان داده است تا یک لایه حسگر فوق العاده نازک چندمنظوره فراوری نمایند، شاید لنزهای طبی به زودی پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

پژوهشگران دانشگاه ساری (University of Surrey) انگلستان با همکاری پژوهشگران دانشگاه هاروارد (Harvard University)، دانشگاه علم و فناوری چین (USTC)، آزمایشگاه ملی فیزیک (NPL) انگلستان، دانشگاه جرج واشنگتن (George Washington University) و دانشگاه ججیانگ (Zhejiang University) چین، یک سیستم حسگر و فرآیند ساخت غیرمنتظره ابداع نموده اند.

به گفته این گروه بین المللی از پژوهشگران، سیستم جدید حسگر لنز طبی آنها، یک حسگر نوری یا فوتودیتکتور (photodetector) برای دریافت اطلاعات نوری، یک حسگر دما برای تشخیص بیماری احتمالی قرنیه و یک حسگر گلوکز را برای نظارت مستقیم بر سطح گلوکز مایع اشکی در بر دارد.

دکتر شیکی گو (Shiqi Guo)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: لایه حسگر فوق العاده نازک ما با لنزهای طبی هوشمند متدوال، متفاوت است. لنزهای هوشمند متداول، به حسگرهایی عظیم و سفت و همچنین تراشه های مداری مجهز هستند که بین دو لایه لنز طبی قرار گرفته اند. این لایه حسگر جدید می تواند روی لنزهای طبی نصب گردد و به خاطر حساسیت تشخیصی بالا، زیست سازگاری خوب و استحکام مکانیکی، تماس مستقیم خود را با اشک چشم حفظ کند. به علاوه این لنز، اختلالی در چشمک زدن یا بینایی به وجود نمی آورد.

دکتر شنگ ژانگ (Sheng Zhang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این لنز طبی چندمنظوره می تواند سیگنال هایی را از چشم دریافت کند که با الگوریتم های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده ها ادغام می شوند تا امکان آنالیز های شخصی سازی شده و دقیق را برای کاربران فراهم نمایند.

یونلانگ ژائو (Yunlong Zhao)، از پژوهشگران این پروژه گفت: همه گیری کووید-19، تاثیر زیادی بر جامعه علمی داشته است. بسیاری از پژوهشگران در کوشش هستند تا راهی برای یاری کردن به کسانی که به فوریت های پزشکی احتیاج دارند، ارائه دهند. ما اطمینان داریم که سیستم حسگر ما می تواند به عنوان یک روش غیرتهاجمی برای آنالیز سلامتی به کار برود.

این پژوهش، در مجله Matter به چاپ رسید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 602

به "ابداع حسگر فوق العاده باریک برای لنزهای طبی هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع حسگر فوق العاده باریک برای لنزهای طبی هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید