️رشد کلیه انسان در آزمایشگاه

به گزارش مجله فان پی سی، دانشمندان به پیشرفت مهم آزمایشگاهی در زمینه رشد بافت های مربوط به کلیه انسان رسیده اند.

️رشد کلیه انسان در آزمایشگاه

دانشمندان به پیشرفت مهم آزمایشگاهی در زمینه رشد بافت های مربوط به کلیه انسان رسیده اند که گام مهمی در راستا درمان بیماری های کلیوی یا ساخت کلیه کامل بر اساس سلول های بنیادی محسوب می گردد.

از سای تک دیلی، از هر 9 نفر فرد بزرگسال در دنیا یک نفر به مشکل کلیوی دچار است و نارسایی کلیوی به مسئله ای رایج در همه جای دنیا تبدیل شده است. رشد بافت کلیه در آزمایشگاه می تواند به درمان بیماری های کلیه شتاب داده و عملکرد کلیه را احیا کند.

در انسان ها، کلیه بطور طبیعی از دو جزء اصلی تشکیل یافته است: مزانشیم متانفریک (metanephric mesenchyme) و غنچه حالب (ureteric bud). هفت سال پیش، محققان در آزمایشگاه دکتر جوزف بانونتر کشف کردند که چگونه اولین جزء یاد شده را از سلول های بنیادی انسان فراوری نمایند.

همین تیم تحقیقاتی به تازگی شیوه بسیار کارآمدی برای فراوری دومین بخش پایه ای از تشکیل کلیه ابداع نموده است.

آن ها بعلاوه ویژگی هایی از تعامل و واکنش بین سلول های این دو بخش پایه ای را به نمایش گذاشتند که مشابه بخش هایی از تعاملاتی است که بطور طبیعی در حین رشد کلیه ایجاد می گردد. برای اولین بار آزمایشگاه بانونتر (Bonventre) خطوط سلولی انسانی مرتبط با تشکیل بخش پایانی فرایند فرآوری ادراری را ایجاد کردند.

این مطالعه ممکن است به محققان برای آزمایش درمان های نو بیماری های کلیوی کمک برساند. محققان می گویند با توانایی حال حاضر برای فراوری هر دو بخش مسئول برای ساخت بافت کلیه، این کار تحقیقی یک گام مهم به سمت جلو برای درمان بیماری های کلیوی یا شاید در آینده ساخت یک کلیه کامل است.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1401 بروزرسانی: 6 مهر 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1315

به "️رشد کلیه انسان در آزمایشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "️رشد کلیه انسان در آزمایشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید