یادبود مهدی ممیزان در جشنواره نمایشنامه نویسی خندستان

به گزارش مجله فان پی سی، به گزارش خبرنگاران در اصفهان، دبیر جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان در این رابطه گفت: سومین دوره جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان از سوی تالار هنر و حوزه هنری اصفهان، در دو بخش اصلی و جنبی به دریافت آثار شرکت کنندگان می پردازد.

یادبود مهدی ممیزان در جشنواره نمایشنامه نویسی خندستان

سعید امامی ادامه داد: شرکت نمایندگان در بخش اصلی که ویژه نمایشنامه نویسی است، می توانند آثار خود را در دو حوزه نمایشنامه نویسی کمدی تألیفی و نمایشنامه نویسی کمدی اقتباسی ارائه نموده و در بخش جنبی هم که ویژه پژوهش است، نخستین جایزه سراسری متون پژوهشی کمدی (مقاله، جستار، تجربه نگاری) و اولین جایزه سراسری مطالعه چهره شاخص کمدی (یادبود زنده یاد مهدی ممیزان) برگزار می گردد.

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان ادامه داد: اصفهان به واسطه برخورداری از سابقه ای درخشان و ارزشمند در حوزه نمایش کمدی که از قبل از دوران هنرنمایی مرحوم ارحام صدر آغاز شده و تا بعد از آن هم ادامه داشته است، در حال حاضر هم این ظرفیت را دارد که به قطب نمایش کمدی کشور تبدیل گردد. باید توجه داشت که این ظرفیت نه صرفاً در میان هنرمندان اصفهان، بلکه در میان عموم مردم هم رواج دارد و طنازی از ویژگی های شاخص این مردم است.

امامی ادامه داد: در میان جریان ها و ژانرهای مختلفی که در حوزه نمایش در کشور فعالیت دارند، ژانر کمدی در اصفهان سابقه بیشتری دارد، تا جایی که می توان از این ظرفیت به اسم یک صنعت خلاق یاد کرد.

وی در ادامه، از استقبال رضایت بخش مرکز هنرهای نمایشی کشور از جایزه خندستان اطلاع داد و گفت: جایزه خندستان در اصفهان با نگاهی حرفه ای به نمایشنامه نویسی کمدی در سطح سراسری آغاز به فعالیت نموده و با تاکید بر اهمیت نوشتن، می تواند بخشی از جریان هنرهای نمایشی را در مسیری رو به اعتلا قرار دهد، علاوه بر اینکه اصفهان را به مرکز فراوری هنر نمایشنامه نویسی و بعلاوه اجرای کمدی تبدیل کند. برگزاری جشنواره نمایش های کمدی در اصفهان بی سابقه نیست، چنانکه در گذشته چهار دوره از این جشنواره از سوی تالار هنر اصفهان برگزار گردیده است.

امامی با اشاره به این موضوع اضافه نمود: چهار دوره جشنواره نمایش های کمدی در سطح شهر اصفهان برگزار گردیده و اگرچه آثاری از دیگر شهرها هم در این جشنواره ها مورد داوری قرار گرفتند، اما جشنواره به صورت غیرسراسری برگزار گردید. در این دوره قصد ما بر احیا و تثبیت این جشنواره در سطح ملی بود تا در پی آن اصفهان را به اسم قطب هنر نمایش کمدی در سطح کشور معرفی کنیم.

وی درباره فرایند سراسری شدن جشنواره خندستان گفت: با مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد مکاتبه کردیم و با توجه به سوابقی که اصفهان از اجرای نمایش های کمدی داشت، نهایتاً مجوز اجرای این جشنواره را به صورت ملی اخذ کردیم. اکنون فراخوان جشنواره اعلام شده و تا 15 مهرماه فرصت ارسال آثار وجود دارد.

معرفی چهره های شاخص کمدی اصفهان

مدیر تالار هنر اصفهان یکی از نفاوت های سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان با دوره های قبل را تمرکز بر حوزه مطالعه چهره های شاخص کمدی دانست و گفت: این پیشنهاد مطرح شد که در صورت احیا و تثبیت جشنواره نمایش های کمدی اصفهان، هرسال یک چهره شاخص کمدی معرفی گردد و زندگینامه، آثار، اندیشه ها و خدمات او محور مطالعه و آنالیز قرار گیرد.

سال جاری باتوجه به تمرکز جشنواره بر نمایشنامه کمدی، شخصیت مهدی ممیزان را که عظیم نمایشنامه نویسی کمدی در اصفهان بوده و نگارش آثار ارحام صدر را برعهده داشته، انتخاب کردیم.

امامی اضافه نمود: شرکت نمایندگان می توانند آثار خود را در قالب های مختلف درباره این شخصیت برای ما ارسال نمایند و در خاتمه، کلیه آثار و پژوهش ها درباره این شخصیت جمع آوری و به منبعی برای پژوهشگران و علاقمندان تبدیل می گردد.

وی ادامه داد: دبیرخانه جشنواره برای بخش اول از جهت تعداد اثر ارسالی محدودیت قرار داده، چنانکه هر شخص می تواند چهار اثر(دو اثر در بخش تألیفی و دو اثر در بخش اقتباسی) ارسال کند. البته شرکت در بخش نمایشنامه محدودیت خاصی به لحاظ اینکه نمایشنامه چاپ شده باشد یا در جشنواره ای شرکت نموده و یا به روی صحنه رفته باشد ندارد و آثار فراوریی نمایشنامه نویسان مختلف به راحتی می تواند در این جشنواره شرکت داده گردد. حتی درباره موضوع اثر هم محدودیتی نیست و تنها رعایت استانداردهای کمدی برای ما اهمیت دارد.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه در این رویداد در پی جمع آوری و آرشیوسازی رویدادهای عظیم در حوزه نمایشنامه و پژوهش های کمدی هستیم و می خواهیم مرجعی برای پژوهش ها و آثار نمایشنامه هایی باشیم که به رشد جریان کمدی در کشور یاری کند در بخش پژوهش هیچ محدودیتی حتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.

گردآوری و چاپ آثار برگزیده در قالب یک کتاب

یکی از دیگر اقدامات دبیرخانه سومین دوره جایزه نمایشنامه نویسی کمدی خندستان، تهیه کتابی شامل آثار برگزیده در حوزه نمایشنامه و پژوهش است که با اسم خندستان است.

سعید امامی با اعلام این خبر اضافه نمود: درصددیم پژوهش های برگزیده در این رویداد به جز چاپ در کتاب، در بعضی مراجع علمی کشور و سایت های معتبر مرجع برای پژوهش های علمی منتشر شوند که نتایج بیشتری برای پژوهشگران داشته باشد. بعلاوه در کوشش هستیم تا نمایشنامه ها هم به صورت گسترده تر معرفی شده و کارگردان ها بتوانند از این آثار بهره مند شوند.

وی در خاتمه از به روز شدن سایت جشنواره اطلاع داد و اعلام نمود: شرکت نمایندگان در این جشنواره برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره می توانند به سایت www.khandestan-isf.ir مراجعه نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 963

به "یادبود مهدی ممیزان در جشنواره نمایشنامه نویسی خندستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادبود مهدی ممیزان در جشنواره نمایشنامه نویسی خندستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید