کشف یک باکتری که فلز می خورد

به گزارش مجله فان پی سی، شواهدی هست که نشان می دهد هم خانواده های این موجودات در آب های زیرزمینی ساکنند، و بخشی از آب آشامیدنی پاسادینا هم از بستر های محلی آب استخراج می گردد.

کشف یک باکتری که فلز می خورد

این باکتری از یک قرن پیش در طبیعت وجود داشت و کشف نشده باقی مانده بود

دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا، (کلتک)، نوعی باکتری را کشف نموده اند که از فلز تغذیه می نماید. بنا به گزارش ها، احتمالا این باکتری از بیش از یک قرن پیش در طبیعت وجود داشته است، اما کشف نشده بود. این میکروب های کوچک زمانی که دانشمندان مشغول انجام آزمایش های نامرتبط، بر منگنز (یک ماده معدنی که معمولا در ترکیب آهن یافت می گردد) بودند، تصادفی کشف شد.

دکتر جارد لیدبتر، پروفسور میکروبیولوژی محیطی در کلتک، یک ظرف شیشه ای را که اطرافش با این فلز پوشیده شده بود، در ظرفشویی دفترش گذاشت تا خیس بخورد. او به دلیل کار خارج از دانشگاه چندین ماه به به دفتر کارش بازنگشت، اما پس از بازگشت متوجه شد که آن ظرف با ماده ای تیره پوشیده شده است و کمی بعدتر، دریافت که آن ماده اکسید منگنز است.

آن ترکیب توسط باکتری ناشناخته مذکور به وجود آمده بود. دانشمندان پیش از این هم می دانستند که باکتری ها و قارچ ها می توانند منگنز را اکسیده نمایند یا آن را از بار الکترونیکی خالی نمایند، اما میکروب هایی که بتوانند از این قبیل فعالیت ها برای رشد خود استفاده نمایند، هنوز کشف نشده اند.

لیدبتر گفت: این اولین باکتری کشف شده است که از منگنز به عنوان منبع تغذیه و انرژی استفاده می نماید. جنبه شگفت آور این میکروب ها در طبیعت این است که می توانند موادی مانند فلز را به نحوی که بعید به نظر می رسد، تغییر متابولیسمی دهند و آن را به منبع مفید انرژی برای سلول تبدیل نمایند.

بنا به گزارشی از سی ان ان، لیدبتر اضافه نمود: شواهدی هست که نشان می دهد هم خانواده های این موجودات در آب های زیرزمینی سانمایند، و بخشی از آب آشامیدنی پاسادینا هم از بستر های محلی آب استخراج می گردد. آب زیرزمینی به آب های زیر سطح زمین گفته می گردد که در شکاف های خاک و شن و صخره ها جای گرفته است.

باکتری ها می توانند آلاینده های موجود در آب را به وسیله فرآیندی که اصلاح زیستی شناخته می گردد، از بین ببرند و مقدار اکسید منگنز را به همان روشی که انسان هوا را تنفس می نماید، کاهش دهند. لیدبتر گفت که محققان حالا بهتر می توانند ساختار شیمیایی پدیده او را درک نمایند، چرا که باعث می گردد سایر میکروب هایی را که واکنش آن ها به نظرمان مطلوب و مفید است، جمع آوری کنیم.

دانشمندان همچنین باور دارند که این کشف به آن ها یاری بهتری خواهد نمود تا چرخه های ابتدایی زمین و نحوه تأثیر این فلز بر تکامل این سیاره را درک نمایند. توده های منگنز اغلب در کف دریا یافت می شوند و می توانند به بزرگی میوه گریپ فروت باشند.

محققان دریایی حاضر بر کشتی اچ ام اس چلنر در دهه 1870 از حضور آن ها خبر دار شدند، اما قادر به شرح شان نبودند. شرکت های معدنی اخیرا تصمیم گرفته اند که از این توده ها به عنوان منبع نادر فلزات استفاده نمایند.

این یافته ها در مجله نیچر منتشر شد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 295

به "کشف یک باکتری که فلز می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک باکتری که فلز می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید