چین در اعماق ماه در پی چه می شود؟

به گزارش مجله فان پی سی، ge-4 اولین فضاپیمایی بود که در سمت پنهان ماه فرود آمد؛ آنالیز داده هایی که این فضاپیما در این سال ها جمع آوری نموده است در مجله تحقیقات ژئوفیزیکی منتشر شد، که میلیاردها سال از تاریخ ماه را که قبلاً پنهان بود، آشکار کرد.

چین در اعماق ماه در پی چه می شود؟

دانشمندان به صدای ماه گوش می دهند

مریخ نورد Yutu-2 که بر روی Change-4 سفر کرد، مجهز به فناوری به نام رادار نافذ ماه (LPR) است؛ جیان کینگ فنگ، محقق ارشد این مطالعه، محقق اختر زمین شناسی در موسسه علوم سیاره ای در توسان، آریزونا، گفت: این دستگاه کاوشگر را قادر می سازد تا سیگنال های رادیویی را به عمق سطح ماه ارسال کند.

فنگ به لایو ساینس گفت: سپس، به پژواک هایی که در حال بازگشت هستند، گوش می دهد. دانشمندان می توانند از آن پژواک ها یا امواج رادیویی که از ساختارهای زیرزمینی منعکس می شوند، برای ایجاد نقشه ای از سطح زیرین ماه استفاده نمایند. در سال 2020، دانشمندان از Yutu-2 برای نقشه برداری از 130 فوت (40 متر) بالای سطح ماه استفاده کردند، اما تا به امروز این نقشه برداری به سطح چند صد متری نرسیده بود.

داده هایی که از نقشه برداری در 40 متر بالاتر از سطح ماه جمع آوری شده بود حاکی از آن بود که این لایه های متعدد از غبار، خاک و سنگ های شکسته تشکیل شده است. در درون این لایه دهانه ای پنهان بود که در نتیجه برخورد جسم بزرگی به ماه، شکل گرفته است. در پایین تر، دانشمندان پنج لایه مجزا از گدازه ماه را کشف کردند که میلیاردها سال پیش در سراسر منظره ها نفوذ نموده بود.

دانشمندان بر این باورند که ماه ما 4.51 میلیارد سال پیش تشکیل شد، زمانی که یک جسم به میزان مریخ به زمین برخورد کرد و بخش هایی از سیاره ما را شکست. فنگ گفت: مانند زمین، گوشته ماه در آن موقع حاوی محفظه هایی از مواد مذاب به نام ماگما بود که به وسیله شکاف های تازه تشکیل شده در یک سری فوران های آتشفشانی به بیرون نفوذ می نموده است.

ماه از نظر زمین شناسی مرده است

فنگ و همکارانش دریافتند که لایه های سنگ های آتشفشانی هر چه به سطح ماه نزدیک تر می شوند نازک تر می شوند. این نشان می دهد که گدازه های کمتری در فوران های بعدی در مقایسه با فوران های قبلی جاری شده اند. فنگ گفت: ماه به آرامی در حال خنک شدن بود.

تصور می گردد که فعالیت های آتشفشانی در ماه حدود 1 میلیارد سال پیش متوقف شده است. به همین علت، ماه اغلب از نظر زمین شناسی مرده در نظر گرفته می گردد. فنگ گفت: با این حال، هنوز ممکن است ماگما در اعماق سطح ماه وجود داشته باشد.

Change-4 هنوز کار خود را در ماه تمام ننموده است. فنگ امیدوار است که در آینده، این مریخ نورد به ما بینشی نسبت به تشکیلات زمین شناسی متفاوت و غیرمنتظره بدهد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1452

به "چین در اعماق ماه در پی چه می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در اعماق ماه در پی چه می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید