چگونه در خانه فلفل پرورش بدهیم؟

به گزارش مجله فان پی سی، با کاشت یک یا چند فلفل معمولی در خانه ، به راحتی می توانید در حین تهیه غذا ، از آن برداشت و بهره ببرید. گیاه فلفل با برگ های سبز و شاداب ، گل های سفید زیبا و میوه های گاه قرمز و زرد کاملاً ظاهری زینتی دارد. اگر اطلاعات کافی در خصوص نحوه پرورش فلفل در خانه ، زمان کاشت بوته فلفل قرمز و نحوه مراقبت از گیاه در حین رشد را ندارید ، این مقاله برای شما مناسب است.

چگونه در خانه فلفل پرورش بدهیم؟

زمان مناسب برای کاشت بذر فلفل

اگر به اطلاعاتی در خصوص مراقبت و پرورش فلفل احتیاج دارید ، در این مطلب تمام اطلاعات مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد. برای کاشت فلفل قرمز از طریق بذر ، این فرآیند را با کاشت بذر در داخل خانه در دی یا بهمن آغاز کنید. بدین ترتیب گیاه تا تابستان برای کاشت آماده می گردد. اگر مراقبت از گیاه فلفل قرمز را به خوبی انجام دهید ، محصول بسیار فراتر از انتظارتان را برداشت می کنید. برای این کار مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.

مرحله 1- چگونه دانه های فلفل را استخراج کنیم؟

برای آغاز کشت و پرورش فلفل احتیاجی به خرید بذر آنلاین نیست. دانه های فلفل تازه را در آشپزخانه خود تهیه کنید. به یاد داشته باشید که غشای فلفل یکی از تندترین قسمت های آن است. پس حتما قبل از برداشتن دانه ها از فلفل ، دستکش بپوشید. سپس فلفل تند را در طول آن برش دهید و دانه ها را با قاشق جدا کنید.

مرحله 2- در کمپوست بذر بکارید

برای پرورش فلفل ، یک سینی بذر یا گلدان کوچک بردارید و آن را با کمپوست بذر مرطوب پر کنید. خاک را تراز نمایید. سپس دانه های فلفل را روی خاک بپاشید و با یک لایه نازک کمپوست بپوشانید.

توجه- اگر بیش از یک نوع فلفل می کارید ، توصیه می کنیم سینی های بذر را برای ردیابی رشد آنها برچسب بزنید.

مرحله 3- روی گلدان را ببندید

برای پرورش فلفل ، روی گلدانی که دانه های فلفل را در آن کاشته اید یک ورقه پلاستیکی بپیچید یا آنها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. پلاستیکی که روی قابلمه را پوشانده اید با نخ ببندید و از باز شدن آن جلوگیری کنید. پوشش پلاستیکی به خاک یاری می نماید گرمای خود را حفظ نموده و اطمینان حاصل نماید که مقادیر رطوبت در سطوح ایده آل است.

مرحله 4- گلدان را در جای گرم قرار دهید

گلدان را در مکانی آفتابی در خانه خود قرار دهید. از آنجایی که بذرها را در زمستان کاشتید ، دمای بیرون پایین خواهد بود. این وضعیتی است که از جوانه زدن دانه ها جلوگیری می نماید. به همین علت می توانید برای پرورش فلفل ، گلدانی را که بذرها را در آن کاشته اید در مکانی آفتابی و یا در نقطه ای گرم از منزل خود قرار دهید.

مرحله 5- زمان جوانه زنی بذرها

بذرهایی که در گلدان می کارید حدود 7 تا 10 روز دیگر جوانه می زنند. هنگامی که بذرهای شما آغاز به جوانه زدن می نمایند ، پوشش پلاستیکی گلدان خود را بردارید و نهال ها را به یک گلخانه گرم شده یا آستانه پنجره با نور زیاد خورشید منتقل نمایید.

مرحله 6- کمپوست را مرطوب کنید

برای پرورش فلفل ، کود را به آرامی آبیاری یا اسپری کنید تا کمپوستی که بذرهای شما در آن کاشته شده اند مرطوب گردد. حتما کود را به طور مساوی پخش نمایید. کمپوست باید مرطوب بوده ؛ اما خیس نباشد. اگر کمپوست حاوی دانه ها را با سرعت ایده آل مرطوب کنید ، بذرها در زمان ایده آل به روشی سالم جوانه می زنند.

مرحله 7- کاشت مجدد نهال

هنگامی که نهال ها به مقدار کافی بزرگ شدند ؛ برای پرورش فلفل ، آنها را از سینی بذر به گلدان های جداگانه خاک مخلوط با کمپوست پیوند بزنید. در حین انجام این کار، باید مطمئن شوید که نهال ها به مقدار های ایده آل رشد می نمایند.

نکته- حتی اگر قصد دارید گیاه را در تابستان به خارج از منزل منتقل کنید ، باید تا زمانی که فصس سرما تمام گردد ، به رشد آن در داخل خانه ادامه دهید. آنها را در موقعیت نهایی خود در ماه اردیبشهت بکارید.

مرحله 8- فلفل را به بیرون منتقل کنید

برای پرورش فلفل ، قبل از انتقال بوته های فلفل به محل نهایی شان ، باید به تدریج آنها را با شرایط بیرونی سازگار نمایید و آنها را به مدت 7 تا 10 روز در فضای باز قرار دهید و سپس آنها را در بسترهای بارور ، مرطوب ، با زهکشی خوب پیوند دهید. هنگام کاشت بوته های فلفل در زمین باید از فاصله 50 سانتی متری از یکدیگر اطمینان حاصل کنید.

مرحله 9- آبیاری گیاهان فلفل

شما باید در طول فصل رشد و تا زمانی که اولین میوه ها ظاهر شوند ، گیاهان فلفل خود را به طور منظم آبیاری کنید. برای پرورش فلفل ، آبیاری قطره ای را برای آبیاری انتخاب نموده و یا می توانید با یاری بطری اسپری آبیاری را انجام دهید. اگر خاک در طول فرآیند آبیاری رطوبت کافی داشته باشد ، فرآیند آبیاری را می توانید قطع کنید. در صورت خشکی بیش از حد خاک ، می توانید دفعات آبیاری را افزایش دهید.

مرحله 10- گیاهان فلفل را با چه چیزی تغذیه کنیم؟

هفته ای یک بار گیاه فلفل خود را با کود گوجه فرنگی با پتاس بالا یا کود ارگانیک تغذیه کنید. اگر به طور منظم گیاه فلفل را تغذیه نکنید ، رشد فلفل کند خواهد بود. به همین علت تغذیه هفته ای یک بار با کود آلی کافی خواهد بود. اگر می خواهید پرورش فلفل را در خانه خود انجام دهید ، برای به دست آوردن بذر برای کاشت فلفل تند در فصول نو ، باید گیاه فلفل را به صورت دوره ای در سطح کافی تغذیه کنید.

مرحله 11- چگونه از گیاه فلفل مراقبت کنیم؟

همانطور که گیاه رشد می نماید ، نوک در حال رشد اولین شاخه های شکوفه را از بین ببرید. این فرآیند ، گیاه را قادر می سازد تا شاخه های بیشتری رشد کند و در نتیجه برداشت بهتری داشته باشد.

مرحله 12- چه زمانی فلفل برداشت می گردد؟

فلفل های شما در ماه های خرداد و تیر برای برداشت آماده می شوند. هر چه تعداد فلفل بیشتری از گیاه جمع آوری کنید ، گیاه بزرگ تر می گردد. بنابراین می توانید فلفل ها را حتی اگر به آن ها احتیاج ندارید برداشت نمایید و سپس آن ها را خشک نموده و نگهداری کنید.

اگر می خواهید پرورش فلفل بعدی خود را در زمستان آغاز کنید ، دانه های گیاه فعلی را به جای برداشتن فلفل ، کمی بیشتر روی گیاه بگذارید. فلفل همانطور که بالغ می گردد ، به رنگ قرمز تیره در می آید و طعم شدیدی خواهد داشت. بعلاوه سیگنالی را به گیاه ارسال می نماید که زمان توقف فراوری میوه فرا رسیده است.

نکته- برای خشک کردن و نگهداری فلفل ، یک نخ را با یاری سوزن از ساقه میوه عبور دهید و یک زنجیره درست کنید. سپس آن را در مکانی روشن ، گرم و دارای تهویه مناسب به مدت حدود 4 تا 5 هفته آویزان کنید تا خشک گردد.

منبع: اتاق
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1365

به "چگونه در خانه فلفل پرورش بدهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در خانه فلفل پرورش بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید