هشدار درباره شرایط اقتصادی بانک ها ، کدام بانک ها زیان ده شده اند؟

به گزارش مجله فان پی سی، به گزارش خبرنگاران، مرکز پژوهش های مجلس به تازگی در گزارشی به شرایط نظام بانکی در ماه های ابتدایی سال جاری پرداخته است.

هشدار درباره شرایط اقتصادی بانک ها ، کدام بانک ها زیان ده شده اند؟

در این گزارش آمده است: متأسفانه عملکرد بانک ها در این محور به هیچ وجه قابل دفاع نیست و شاهد تخلف گسترده بانک ها از مقررات و حتی عدم افشای صورت های اقتصادی هستیم.

بر اساس گزارش مذکور 19 بانک از 22 بانک و مؤسسه اعتباری بورسی صورت های اقتصادی سه ماهه 1399 خود را تا تاریخ هشتم آذرماه بر سامانه کدال قرار داده اند.

جالب اینجاست از میان این بانک ها و موسسات تنها نه بانک یادداشت همراه صورت اقتصادی سه ماهه 99 خود را منتشر نموده اند.

همچنین مؤسسه نور علی رغم اینکه هیئت سرپرستی منصوب شده ازسوی بانک مرکزی دارد، تا به امروز هیچ صورت اقتصادی حسابرسی شده ای منتشر ننموده است.

تحلیل هایی که در ادامه گزارش بازوی کارشناسی مجلس آورده شده نیز براساس سطح اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال است.

70 هزارمیلیارد تومان زیان انباشته

حساب سرمایه یا حقوق صاحبان سهام بانک عبارت است از تفاوت دارایی و بدهی بانک و بیشتر شامل سرمایه پرداخت شده، اندوخته ها و سود و زیان انباشته بانک است.

آنطور که مرکز پژوهش ها نوشته حساب سرمایه مجموع بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از مردادماه 1398 منفی شده و درخردادماه 1399 به میزان منفی 62 هزارمیلیاردتومان رسیده است.

این حجم از ناترازی در شبکه بانکی که در سال 1396 در مرکز پژوهش ها نسبت به آن هشدار داده شده بود، بی سابقه بوده است اگر چه درطبقات مختلف بانک ها یکسان نیست.

تنها بانک های تخصصی دولتی واجد حساب سرمایه مثبت هستند و بانک های غیردولتی با 70 هزارمیلیارد تومان حساب سرمایه منفی، بیشترین ناترازی را بر شبکه بانکی تحمیل نموده اند.

البته در صورتی که ارزش گذاری دارایی های بانک ها دقیق تر و نزدیکتر به واقعیت گردد، حجم ناترازی بیشتر از آن چیزی است که در این گزارش از آن سخن به میان آمده است.

5 بانک با حساب سرمایه منفی

جالب اینجاست که این شرایط حساب سرمایه درحالی اتفاق می افتد که بانک مرکزی حداقل نسبت کفایت سرمایه را 8 درصد(طبق قوانین بال 1) عنوان نموده است و جرائم زیر را برای بانک های غیردولتی متخلف در نظر گرفته است: کفایت سرمایه پنج تا هشت درصد: ارائه برنامه برای افزایش سرمایه طی 15 روز. در غیر این صورت محدویت در عملیات.

کفایت سرمایه سه تا پنج درصد: کاهش حدود احتیاطی مثل تسهیلات کلان، ممنوعیت ورود به بازار بین بانکی، سلب صلاحیت مدیران، ممنوعیت پرداخت پاداش،محدودیت توزیع سود به سهامداران.

کفایت سرمایه کمتر از سه درصد: افزایش سرمایه طی 90 روز. در غیر این صورت انحلال موسسه.

با وجود این قوانین همچنان بانک های سرمایه، شهر، دی، ایران زمین، پست بانک دارای حساب سرمایه (ارزش ویژه) منفی هستند و ارزش دارایی هایشان کمتر از بدهی های آن هاست.

وجود بانک هایی با حساب سرمایه شدیدا منفی پیامدهای زیان باری برای کشور دارد که به بعضی از آنها برای مثال اشاره شده است:

1. افزایش تعهدات بودجه ای آینده دولت به منظور جبران ناترازی (حداقل برای بانک های دولتی)،

2. کاهش توان تسهیلات دهی بانک ها و به تبع آن کاهش سرمایه گذاری در اقتصاد،

3. ورود بانک های غیردولتی به فعالیت های پرمخاطره (به دلیل اینکه سرمایه ای برای ازدست دادن باقی نمانده است).

مشاهده شرایط حساب سرمایه بانک ها نشان می دهد نظام بانکی نیازمند درمان است و سیاست بانک مرکزی مبنی بر مدارا با بانک های ناسالم و حتی انجام یک سری اقدامات حداقلی کافی نیست و ناترازی و هزینه درمان را افزایش می دهد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 578

به "هشدار درباره شرایط اقتصادی بانک ها ، کدام بانک ها زیان ده شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره شرایط اقتصادی بانک ها ، کدام بانک ها زیان ده شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید