منشا آب کره زمین کجاست؟

به گزارش مجله فان پی سی، پس از آن تأثیر آن ها می تواند سبب خشکی زمین شده و از پر شدن مجدد آب در آن جلوگیری می نماید. این نشان می دهد که آب از زمان شکل گیری زمین در دسترس بوده است، اما احتمالاً در اعماق زمین دفن شده است.

منشا آب کره زمین کجاست؟

گروهی از مدل سازان و ژئوشیمیدانان دانشگاه آزاد بروکسل (ULB) در مطالعه اخیرشان سیاره زهره را به منظور آنالیز منشا آب های زمین مورد آنالیز قرار دادند. سیاره زمین به دلیل وجود آب فراوان روی سطح آن، سیاره آبی خوانده می گردد. به دلیل اهمیت آب برای ادامه حیات، موضوع منشاء آب روی زمین بسیار مهم است. اکنون محققان طی این مطالعه با آنالیز سیاره زهره منشا آب کره زمین را آنالیز نموده اند.

تحولات زمین شناسی و آب و هوایی مربوطه از سیارات زمین و زهره در گذشته به طرز چشمگیری تغییر نموده است. فشار اتمسفر در سطح سیاره زهره 92 برابر زمین است.

از آنجا که سیاره زهره تکتونیک صفحه ای (Plate tectonics) ندارد، فعالیت آتشفشانی زهره و رهش گاز در آن کم است. اما به جای آن، یک درب راکد (stagnant lid) دارد.

زمین ساخت صفحه ای یا تکتونیک صفحه ای (Plate tectonics) به آنالیز و مطالعه حرکات وسیع مقیاس در سنگ کُره کُره زمین می پردازد. رهش گاز (Outgassing) به پدیده آزاد و خارج شدن گاز حل شده، گیر افتاده، یخ زده یا جذب شده در درون برخی مواد گفته می گردد.

با همه این موضوعات درک تحول جو زهره به راحتی قابل درک و مدل سازی در زمان های زمین شناسی است. به همین ترتیب، به دلیل نزدیکی آنها، زمین و زهره باید در طول تاریخ خود یک نوع ماده مشابه را دریافت نموده باشند. همه این عوامل باعث می شوند تا زهره به یک نقطه ایده آل تبدیل گردد تا اولین تکامل سیاره زمین سان در آن صورت گیرد.

سیاره زمین سان یا سیاره سنگی یا سیاره زمینی (Terrestrial planet) سیاره ای است که بیش تر از سنگ های سیلیکاتی یا فلز ها ساخته شده است. این سیاره ها ساختار صُلب و صخره ای مانند زمین دارند.

دانشمندان در طول مطالعه خود از شبیه سازی عددی تأثیر انواع سیارک های حاوی مقادیر مختلف آب استفاده کردند. آن ها دریافتند که سیارک های غنی از آب که با زهره برخورد می نمایند و آب را به عنوان بخار آزاد می نمایند، سبب ایجاد تغییراتی در ترکیب جو زهره شده اند. در همین حال احتمالا یک سیارک نیز به سمت زهره و زمین آمده است.

پس از آن تأثیر آن ها می تواند سبب خشکی زمین شده و از پر شدن مجدد آب در آن جلوگیری می نماید. این نشان می دهد که آب از زمان شکل گیری زمین در دسترس بوده است، اما احتمالاً در اعماق زمین دفن شده است.

دانشمندان خاطرنشان کردند: سیارات احتمالاً در ابتدای تشکیل دارای آب بوده اند، اما با تکامل و به تدریج با گذشت زمان آب آن ها از بین رفته است. درباره سیاره زهره نیز آن ها دریافتند، اقیانوس های آب در سطح این سیاره وجود داشته است.

نتایج آنالیز های اخیر ناسا نشان می دهند که زهره در این بازه زمانی دو تا سه میلیاردی، هوای مناسب و آب مایع کافی داشته و به همین دلیل، مکان مناسبی برای زندگی بوده است.

منبع: فرادید
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 132

به "منشا آب کره زمین کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشا آب کره زمین کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید