قرص اورژانسی و پریود؛ آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟

به گزارش مجله فان پی سی، معمولاً خانم ها با مصرف قرص اورژانسی پریودی را یک هفته زودتر و یا دیرتر تجربه می نمایند. گاهی با مصرف این قرص ها خونریزی های شدید ایجاد می گردد که باید به پزشک متخصص مراجعه گردد. در این مقاله همه نکات مربوط به مصرف قرص اورژانسی و پریودی و اختلالات چرخه قاعدگی بیان شده است.

قرص اورژانسی و پریود؛ آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - یکی از مسائلی که قرص های اورژانسی ایجاد می نماید، به هم ریختگی دوره قاعدگی است که در بیشتر زنان با مصرف این قرص ها ایجاد می گردد. در این مقاله به پرسش هایی که در خصوص مصرف قرص های اورژانسی و پریود شدن برای خانم ها بوجود می آید، پاسخ خواهیم داد.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود چیست؟

قرص های اورژانسی هیچ اثر جانبی طولانی مدت و جدی ندارند، به طور کلی این قرص ها با داشتن پروژسترون جهت جلوگیری از بارداری در زنان استفاده می گردد و اثرات جانبی خطرناک ندارد. بعضی از زنان پس از مصرف این قرص ها، احساس سر درد، سرگیجه و خستگی دارند و یا ممکن است در ناحیه شکم دچار درد شوند. در رابطه با عوارض قرص اورژانسی بر پریودی دیده شده است که بعضی از خانم ها با مصرف این نوع قرص ها دچار لکه بینی شده و یا خونریزی های غیرطبیعی دارند و معمولا تا رسیدن به دوره قاعدگی بعدی، پریود طبیعی خواهند شد.

حتی ممکن است این قرص های اورژانسی، باعث برهم ریختگی نظم قاعدگی گردد و قاعدگی را دیرتر و یا زودتر کند.

آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم؟

خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی در صورت عدم بارداری، طبیعی است و علت طولانی شدن آن، عدم تعادل در هورمون هاست؛ چون با مصرف این نوع قرص، هورمون زیادی به بدن وارد می گردد و در نظم آنها و عملکرد تخمدان ها اختلال ایجاد می نماید.

بعضی از خانم ها پس از مصرف قرص ضدبارداری خونریزی خفیفی را تجربه می نمایند. این خونریزی سه روز پس از مصرف قرص ها قطع می گردد. اگر خونریزی قطع نشد یا شدیدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. خونریزی شدید نشانه وجود مسائل جدی تری است.

زمان پریود بعد از مصرف قرص اورژانسی

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که بعد از مصرف قرص های اورژانسی، چه موقع باید منتظر پریود بعدی باشیم؟ همانطور که گفته شد، در رابطه با قرص اورژانسی و پریودی اثرات جانبی وجود دارد. شما باید بعد از مصرف قرص های اورژانسی در ماه بعد، پریود نرمال و طبیعی داشته باشید.

اما گاهی اوقات قرص های اورژانسی زمان چرخه پریودی را دچار اختلال نموده و ممکن است دوره بعدی شما یک هفته زودتر و یا دیرتر از موعد خودش برسد. در بعضی از زنان هورمون هایی که در این قرص ها وجود دارد باعث می گردد خونریزی های غیر منتظره داشته باشند که این امر نرمال نیست و باید به پزشک متخصص زنان مراجعه گردد. اگر دوره بعدی پریود شما دیر شده است، بهتر است تست بارداری بدهید.

محققان درباره تاثیر قرص اورژانسی و پریود زنان، سه آزمایش انجام دادند که نتایج متفاوتی بدست آمد و دیده شد با مصرف قرص های اورژانسی چرخه قاعدگی زنان تغییر می نماید.

در اولین آزمایش دیده شد زنانی که قرص اورژانسی 1.5 میلی گرم لونورژسترل را در اول هفته سوم قاعدگی ماهانه مصرف نموده بودند، پریود آن ها زودتر از زمانی که انتظار داشتند، رخ داد و حتی از زنانی که قرص مصرف ننموده بودند، زودتر بود. همچنین زنانی که قرص لونورژسترل با دوز کامل را در هفته چهارم قاعدگی ماهانه خود دریافت کردند، قاعدگی در زمان طبیعی خودش رخ داد، ولی بیشتر از حد معمول طول کشید.

مطالعه دوم نشان داد زنانی که دوز کامل قرص اورژانسی (1/5 میلی گرم لونورژسترل) را دو روز قبل یا بعد از زمان تخمک گذاری (زمانی که تخمک آزاد می گردد) دریافت کردند؛ پریود آن ها در زمان معمولی خودش رخ داد.

در مطالعه سوم اثرات دو قرص 0/75 میلی گرم لوونورژسترل که به فاصله 12 ساعت با فاصله از هم خورده شده بود، آنالیز شد و دیده شد دوره قاعدگی کوتاه تر شد، ولی طول زمان پریودی مانند پریودی های نرمال قبلی بود.

قرص اورژانسی چگونه مانع از بارداری می گردد؟

این دارو یک هورمون پروژسترون است که با ممانعت از آزاد شدن تخمک (تخمک گذاری) و تغییر دادن موکوس گردن رحم به پیشگیری از بارداری منجر می گردد، به طوری که احتمال برخورد اسپرم با تخمک کم شده (همان باروری) و یا اتصال تخمک به دیواره رحم (لانه گزینی) رامشکل می نماید.

با استفاده از این دارو حاملگی قبلی متوقف نمی گردد و یا باعث محافظت از شما در برابر بیماری های مقاربتی نخواهد شد (به عنوان مثال ، بیماری ایدز و...).

میزان استفاده از قرص های اورژانسی چقدر باید باشد؟

به این نکته توجه داشته باشید که روش اورژانسی نباید بیش از 2 الی 3 بار در سال استفاده گردد و در یک سیکل قاعدگی نیز فقط یک بار اجازه استفاده از این روش وجود دارد. اگر این نکته مراعات نگردد عوارض قرص مثل قاعدگی نامنظم، افزایش می یابد و خانم ها مدت زیادی احتیاج به درمان دارند تا قاعدگی آنان به شرایط عادی برگردد.

برگرفته از: ec.princeton.edu

هشدار جدی: پاسخ های داده شده (در قسمت نظرات) به کاربران عزیز، تنها جنبه اطلاع رسانی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند؛ لذا نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی در خصوص شرایط سلامتی خود دارید، بهتر است این موضوع را مستقیما با پزشک خود و یا یک متخصص بهداشت و درمان، در میان بگذارید. در عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام آزمایش های مورد احتیاج امکان پذیر است.

منبع: setare.com
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 593

به "قرص اورژانسی و پریود؛ آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟" امتیاز دهید

23 کاربر به "قرص اورژانسی و پریود؛ آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص اورژانسی و پریود؛ آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید