فواید بابونه در طب سنتی

به گزارش مجله فان پی سی، فواید بابونه در طب سنتی بسیار زیاد است. درمان اگزما و آکنه های پوستی و همچننی تقویت معده و سیستم ایمنی بدن تنها بعضی از خواص بابونه است.

فواید بابونه در طب سنتی

سرویس سلامت - بابونه گیاه معطری است که خواص بی نظیر آن مورد توجه عموم بوده است. سال هاست که طب سنتی از فواید بابونه برای پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده می نماید. علاوه بر این افرادی که به سلامت و زیبایی پوست و موی خود اهمیت می دهند با این گیاه کاملا آشنا هستند. اگر دوست دارید درباره تمامی خواص و فواید بابونه بدانید تا انتهای این مقاله با خبرنگاران همراه باشید.

بابونه چیست؟

گیاه بابونه گیاهی معطر است. این گیاه دارای ساقه های خوابید است و دارای 6 تا 12 عدد گل سفید که در کناره برگ ها قرار دارند می باشد. از نظر طب سنتی ایران، بابونه گرم و خشک است بنابراین برای بیماری هایی که غلبه صفرا و بلغم دارند، اثراتی درمانی دارد. معمولا جوشانده این گیاه همراه عسل مصرف می گردد. فواید بابونه بسیار زیاد است. این گیاه مقوی اعصاب بوده و علاوه بر آن برای درمان بسیاری از بیماری های دیگر در طب سنتی استفاده می گردد. از بابونه برای ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی و غذایی به طور وسیعی استفاده میگردد.

آشنایی با خواص و فواید بابونه

متخصصان طب سنتی از خاصیت بابونه برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می نمایند. این گیاه یک مسکن موثر در درمان سردرد و دردهای عضلانی و اسکلتی است. دم نموده مخلوط بابونه و زنجبیل می تواند در درمان سرماخوردگی و کاهش تب مفید باشد. همچنین به کسانی که از بی خوابی رنج می برند، توصیه می گردد شب ها دم نموده مخلوط بابونه و اسطوخودوس بنوشند. چنانچه طرز تهیه دمنوش بابونه را نمی دانید به لینک زیر رجوع کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه و بهارنارنج

این گیاه در استعمال خارجی گیاه بابونه به صورت ضماد یا لوسیون اثر قاطع در رفع بیماری ها دارد به طوری که از آن برای محفوظ نگهداشتن زخم از آلودگی ها و بهبود زخم های عمیق و زخم انگشتان استفاده شده و اثر معالج در زخم های واریسی، اگزماهای کهنه و خارش اشخاص مسن دارد.

خاصیت ضد اسپاسم بابونه در آرام کردنه گرفتگی های عادت ماهیانه دردناک و کاهش احتمال زایمان نارس شهرت دارد و جالب این است که در عین حال، بابونه برای تحریک و افزایش عادات ماهیانه هم به کار می رود.

بابونه عامل مؤثری در تحریک گلبول های سفید خون و افزایش آن ها است و باعث تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری ها می گردد. علاوه بر بابونه خوراکی های طبیعی دیگری هم وجود دارند که با مصرف آن ها می توانید سیستم ایمنی بدن خود را به آسانی تقویت کنید.

سیستم ایمنی بدن را با مصرف این خوراکی ها تقویت کنید

با توجه به تاثیر و فواید بابونه در تقویت قوای جنسی، کسانی که از انزال زودرس و ضعف قوای جنسی رنج می برند، می توانند از دم نموده مخلوط بابونه، زنجبیل و جینسینگ استفاده نمایند.

این گیاه که در بیشتر نقاط جهان می روید در تهیه بسیاری از ترکیبات آرایشی و زیبایی کاربرد دارد. بابونه، خواص ضدالتهابی دارد و در درمان آکنه و جوش های صورت، یاری به ترمیم زخم ها و سوختگی مفید است. به این منظور می توانید گل بابونه را حدود 10 دقیقه در آب جوش خیسانده و آن را برای حدود 20 دقیقه روی ضایعه پوستی قرار داد.

فرآورده های بابونه برای پوست انتخاب اول جهت درمان حساسیت های پوستی بچه ها می باشند. همچنین روغن بابونه درمان طبیعی و مؤثری برای مسائل پوستی مربوط به اگزما و آکنه نیز محسوب می گردد. با استفاده از روغن بابونه می توانید آکنه های دردناک خود را ریشه کن کنید. با روغن بابونه التهاب و قرمزی پوست شما کاهش خواهد یافت و لک های پوست و آکنه را هم رفع می نماید. در لینک زیر با نحوه تهیه روغن بابونه آشنا می شوید.

از دیگر فواید بابونه تقویت معده و رفع اختلالات دستگاه گوارش است. مصرف دم نموده آن به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است. این گیاه مسکن درد و ضد تشنج نیز می باشد. از آنجایی که بابونه از ترشح و التهاب های چرکین مخاط ها جلوگیری به عمل می آورد، از این نظر به کاربردن آن در رفع یبوست بسیار موثر است.

عوارض احتمالی مصرف بابونه

توجه داشته باشید گیاهان دارویی هم اگر صحیح استفاده نگردد، می توانند عوارض مختلفی داشته باشند. از نظر عوارض جانبی، استفاده از بابونه ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش های خفیف آلرژیک گردد و در صورت مصرف بیش از اندازه، علایمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

مصرف بابونه در بارداری و شیردهی با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب گردد.

مصرف همزمان آن با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق نماینده خون و… و همچنین الکل ممنوع است و باید حتما این مساله مدنظر قرار گرفته گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 463

به "فواید بابونه در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید بابونه در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید