دلیل تلف شدن 11 اسب عرب در یزد اعلام شد

به گزارش مجله فان پی سی، مدیرکل دامپزشکی استان یزد در پی تلف شدن 11 راس اسب عرب در شهرستان زارچ یزد، پس از آنالیز های تخصصی دلیل قطعی آن را مسمومیت گفت.

دلیل تلف شدن 11 اسب عرب در یزد اعلام شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی یزد، علی فاتحی نیا روز پنجشنبه اضافه کرد: پس از اعلام مسئول واحد اسب داری مبنی بر تلفات ناگهانی اسب های یک واحد پرورش اسب، بلافاصله نیروهای تخصصی و واکنش سریع دامپزشکی استان برای آنالیز موضوع به محل مورد نظر اعزام و اقدام به نمونه برداری از اسب های تلف شده کردند.

وی اظهار کرد: در این راستا به منظور تشخیص دلیل مرگ، تمام نمونه های به چند آزمایشگاه تشخیصی ارسال شد و پس از آنالیز های اجرا شده، به وسیله آزمایشگاه ها دلیل قطعی تلفات اسب ها مسمویت اعلام شد.

فاتحی نیا نیز در ادامه اضافه کرد: در سال گذشته بالغ بر 2500 سر اسب در استان نسبت به بیماری مشمشه پایش سرمی صورت گرفت که بیماری مشمشه در اسب به شکل حاد یا مزمن بروز می نماید و از نظر بالینی ممکن است به فرم های تنفسی یا پوستی ظاهر گردد و منجر به تلف شدن اسب یا ضعف و لاغری آن می گردد که اسب آلوده، ناقل بیماری به سایر تک سمیان است.

وی در خصوص راه های انتقال بیماری گفت: آبشخور مشترک مهمترین عامل انتقال بیماری است و انسان نیز در اثر تماس با ترشحات آلوده اسب ناقل بیماری؛ مبتلا می گردد و می تواند این بیماری مشترک برای انسان نیز کشنده باشد.

وی اظهار کرد: دامپزشکی استان یزد آمادگی کامل در جهت همکاری با هیات سوارکاری استان به منظور آموزش اسبداران با موضوع بهداشت و مدیریت پرورش اسب را دارد و اسبداران می توانند در صورت بروز هرگونه اتفاق در حوزه بهداشت اسب، نسبت به اعلام آن به دامپزشکی استان با شماره 1512 اقدام کنند.

در چند روز گذشته 11 راس اسب نژاد عرب در زارچ بصورت ناگهانی تلف شدند که این مسئله خسارت چند میلیاردی در پی داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1429

به "دلیل تلف شدن 11 اسب عرب در یزد اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تلف شدن 11 اسب عرب در یزد اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید