شیرین سازی آب بدون استفاده از مواد شیمیایی

به گزارش مجله فان پی سی، به منظور تامین آب شرب منطقه ها کویری کشور، از سامانه ای استفاده می گردد که عمل شیرین سازی آب را بدون استفاده از مکمل های شیمیایی به انجام می رساند.

شیرین سازی آب بدون استفاده از مواد شیمیایی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزایش شوری و سایر آلاینده های منابع آب های زیرزمینی و سطحی، مسائل فراوانی را برای بعضی از منطقه ها کشور به خصوص تامین آب شرب روستاها ایجاد نموده است. به منظور نمک زدایی و کاهش آلاینده های منابع آب، به خصوص در استان های سواحل جنوبی کشور، تا به امروز فناوری های زیادی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

فناوری بومی شده

در این میان، فناوری الکترودیالیز معکوس به وسیله شرکت های فناور داخلی بومی سازی شده و مزایایی چون راندمان بالاتر و مقدار برق مصرفی کمتر در مقایسه با سایر روش ها ، طول عمر غشای بالا و هزینه تعمیر و نگهداری پائین، این روش را به عنوان یک راه چاره فناورانه برای حل مشکل آب شرب مطرح می نماید.

سامانه های شیرین سازی آب به روش الکترودیالیز معکوس امروزه از مهم ترین سامانه های مورد استفاده در جهان جهت فراوری آب شرب استاندارد از آب های لب شور سطحی و زیرسطحی به شمار میرود .در این روش، از جریان الکتریسیته به منظور جهت دادن به یون های موجود در آب و درنتیجه حذف آنها از جریان آب اصلی استفاده می گردد.

بهبودی 95 درصدی کیفیت آب

مقدار بهبودی حداقل 90 تا 95 درصدی، عدم استفاده از مواد شیمیایی مکمل در فرآیند شیرین سازی و بعلاوه مصرف انرژی بسیار پائین در مقایسه با سایر روش های شیرین سازی، عامل رجحان سامانه های الکترودیالیز معکوس در جهان است.

در حال حاضر با پیگیری و حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پایلوت هایی جهت تامین آب شرب منطقه ها روستایی در استان های خوزستان، بوشهر و سایر منطقه ها کشور اجرا شده و با تجاری سازی این فناوری انتظار می رود در آینده به شکل وسیع تری و با مشارکت سرمایه گذاران در حوزه توسعه فناوری، شرایط بهتری برای تامین آب شرب منطقه ها مختلف کشور فراهم گردد.

این طرح به حذف یون نیترات، نمک زدایی از آب لب شور، جدایش یون های آلاینده دیگر نظیر سولفات و تصفیه پساب واحدهای RO منجر شده است.

توسعه فناوری آب شیرین کن

طرح توسعه فناوری نمک زدایی به روش الکترودیالیز معکوس که به وسیله شرکت پیغام آوران نانوفناوری فردانگر به اجرا درآمده، دستاوردهای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به طراحی، ساخت و اجرای کامل استک به عنوان ماژول مرکزی سیستم و تمامی ادوات جانبی اشاره نمود.

با این طرح بعلاوه خط فراوری سیستم های آب شیرین کن به روش الکترودیالیز معکوس راه اندازی شد.

طرح توسعه فناوری نمک زدایی به روش الکترودیالیز معکوس با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با تکیه بر نیرو و استعدادهای جوان داخلی، به مرحله توسعه رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1178

به "شیرین سازی آب بدون استفاده از مواد شیمیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرین سازی آب بدون استفاده از مواد شیمیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید