سروصدا استرس می آورد

به گزارش مجله فان پی سی، یکی از موارد ایجاد استرس، سروصداست که افراد در خانه، خیابان و محل کار با آن روبرو هستند. سروصدا یکی از محرک هایی است که هر چه شدت و مدت زمان روبروه با آن بیشتر باشد استرس ناشی از آن بیشتر می گردد. سروصدای ناشی از تولیدات دست ساز بشر مانند بوق خودرو، استرس بیشتری ایجاد می نمایند.

سروصدا استرس می آورد

سروصدا استرس می آورد

نویسنده:دکتر محمدرضا خدایی/روا ن پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

استرس یکی از محرک هایی است که زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. البته روبروه با استرس اجتناب ناپذیر است و موضوع مهم، مدیریت و حل مساله است.

یکی از موارد ایجاد استرس، سروصداست که افراد در خانه، خیابان و محل کار با آن روبرو هستند. سروصدا یکی از محرک هایی است که هر چه شدت و مدت زمان روبروه با آن بیشتر باشد استرس ناشی از آن بیشتر می گردد. سروصدای ناشی از تولیدات دست ساز بشر مانند بوق خودرو، استرس بیشتری ایجاد می نمایند.

بعضی عوامل درونی هم افراد را به سر و صدا حساس تر می نماید؛ عواملی مانند حساس بودن، ابتلا به اختلالات روان شناختی مانند اضطراب و افسردگی، قرار داشتن در بعضی دوره های خاص از زندگی (به اسم نمونه، در خانم ها زمان های نزدیک به عادت ماهانه) و...

چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که ضروری است سطح تحمل افراد برای مدیریت استرس ها بالاتر برود. در بخش مربوط به عوامل فردی، ضروری است افراد برای استراحت، خواب و کل زندگی برنامه ریزی داشته باشند تا از حساسیت های بی مورد پرهیز نمایند. افرادی که سروصدا ایجاد می نمایند هم باید درک متقابلی داشته باشند و با کارهایی مانند بوق زدن های بی خود و ایجاد سروصدا در راه پله و مشاعات آپارتمان، مزاحم همسایه ها نشوند. در بحث طراحی و مهندسی هم ضروری است ساخت و سازها طوری انجام گردد که ساختمان ها ضدسروصدا باشند. در بخش مدیریت شهری هم ضروری است مسوولان به بهداشت روانی ساکنان بیشتر اهمیت دهند و کاهش آلودگی صوتی ساختمان ها را در سیاست ها مورد توجه قرار دهند.

4 توصیه برای آرام سازی اتاق های پر سر و صدا

با رعایت 4 نکته زیر در چیدمان اتاق هایتان می توانید آزار ناشی از سر و صدای محیط را کاهش دهید و محیطی آرام و راحت برای خودتان ایجاد کنید:

1. از پرده های ضخیم مخمل با رنگ های تیره و مات بهره ببرید. بافت ضخیم و مات این پرده ها که شبیه پرده تئاتر هستند، برای جذب امواج صوتی ناخواسته و سروصدا مناسب هستند. البته پارچه های مخصوصی هم طراحی شده اند که در مقایسه با پرده های تزیینی سروصدا را بیشتر جذب می نمایند. این پرده ها با استفاده از تکنولوژی خاصی ساخته شده اند که امواج صوتی ای که از پنجره عبور می نمایند را کنترل می نمایند.

2. جذب امواج صوتی راهی موثر برای کنترل و کاهش سر و صدا در خانه است و برترین محل برای این کار، کف خانه است. در صورت امکان کف خانه را به طور کامل از یک دیوار تا دیوار دیگر فرش کنید تا صدا به مقدار بیشتری جذب گردد. کفپوش های چوبی و سایر سطوح سخت در خانه موجب می گردد صدا بیشتر به نظر برسد. بهتر است از کف پوش های نرم مانند فرش و قالیچه بهره ببرید.

3. بعضی عوامل دیگر مانند نور، نوع چیدن مبلمان و گل و گیاه در خانه هم به ایجاد فضایی آرام یاری می نماید. نور کم، وجود آبنما و گیاهان زنده در آرام سازی فکر و کاهش استرس موثر است. ضمن اینکه گیاهان خودشان نوعی جاذب طبیعی صوت هستند و امواج صوتی ناخواسته را جذب می نمایند.

4. اگر خانه تان در نزدیکی خیابان های شلوغ و پرتردد واقع شده است، می توانید با قرار دادن طبقه های کتاب بالای پنجره یا استفاده از والان هایی با پارچه ضخیم در قسمت بالای پرده این سروصداها را تا حدی کنترل کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 979

به "سروصدا استرس می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سروصدا استرس می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید