راه اندازی نخستین اکوموزه عشایر در فارس

به گزارش مجله فان پی سی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس از ایجاد نخستین اکوموزه عشایر در استان فارس خبر داد.

راه اندازی نخستین اکوموزه عشایر در فارس

به گزارش خبرنگاران، مصیب امیری با بیان این که لباس ایلات عشایر یکی از زیباترین لباس ها به سبب تنوع رنگ در ایلات عشایر قشقایی است، گفت: با هدف حفظ هویت و آداب و رسوم زنان منطقه، با پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

او همچنین فرآورده های لبنی عشایر را نیز جزو مواردی دانست که قابلیت ثبت در فهرست آثار ناملموس را دارد و این اداره کل تلاش می کند آن را نیز ثبت کند.

به گفته او، اکوموزه عشایر در منطقه تنگاب بخش فیروزآباد ایجاد شد.

وی در ادامه شهرستان فیروزآباد را دارای آثار ارزنده تاریخی، طبیعی، مذهبی و صنایع دستی های شناخته شده در سطح ملی و بین المللی دانست و با بیان این که آن یکی از مکان های پرظرفیت گردشگری استان است، گفت: با توجه به اهمیت آثار تاریخی شاخص ساسانی در منطقه فیروزآباد، این آثار به همراه آثار ساسانی شهرستان های سروستان و کازرون شامل کاخ، نقش برجسته و غار در قالب آثار محوری ساسانی در نوبت ثبت در فهرست ثبت آثار جهانی یونسکو قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس در ادامه، با مهم دانستن جایگاه عشایر از دیدگاه فرهنگ مادی و معنوی، به صنایع دستی های شناخته شده عشایر قشقایی فیروزآباد، شامل قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، گبه، چرخ بافی و جز آن اشاره کرد و افزود: به دلیل حفظ و ماندگاری هنرهای سنتی این منطقه و حمایت از صنعتگران این رشته ها، برخی از آن ها را در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسانده ایم.

او بیان نمود: با توجه به اهمیت موضوع گردشگری و مقوله عشایر در استان، اهمیت ایجاد اکوموزه عشایر مشخص است. امیدواریم این اکوموزه که اولین اکوموزه در استان فارس و بزرگ ترین اکوموزه در کشور است تبدیل به غنی ترین اکوموزه کشور و جاذبه ای ویژه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 14

به "راه اندازی نخستین اکوموزه عشایر در فارس" امتیاز دهید

1 کاربر به "راه اندازی نخستین اکوموزه عشایر در فارس" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی نخستین اکوموزه عشایر در فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید