راهنمای خرید برترین دنده دوچرخه [برترین کیفیت]

به گزارش مجله فان پی سی، دوچرخه با داشتن اجزا و قسمت های مختلف و فراوری هر یک از اجزا با تنوع بالا باعث پیچیدگی انتخاب آن می گردد پس باید از همه انواع قطعات دوچرخه اطلاع لازم و کافی داشته باشید تا بتوانید یک خرید مطمئن و باکیفیت را تجربه کنید. یکی از این قطعات مهم دنده دوچرخه می باشد. در این مقاله قصد داریم انواع دنده دوچرخه و توضیح هر یک را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید برترین دنده دوچرخه [برترین کیفیت]

دنده دوچرخه

دسته دنده یک اهرم است که باعث حرکت شانژمان یا طبق عوض کن هنگام فشار دادن آن می گردد حرکت شانژمان، حرکت زنجیر را روی چرخ دنده های مختلف در پی دارد، اما دنده دوچرخه را شما می توانید در انواع و اقسام گوناگون مشاهده کنید.

وجود تعداد دنده دوچرخه بیشتر باعث می گردد که ما در محیط های سخت و ناهموار به راحتی به دوچرخه سواری خود ادامه دهیم این بدین معنی است که چند دنده بودن دوچرخه چند حالت بودن سرعت آن را ممکن می نماید و این همان تغییر سرعت است. برای مثال وقتی میگوییم دوچرخه ای دو دنده دارد منظور این است که دوچرخه در دو سرعت متفاوت تغییر می نماید به طوری که دوچرخه های 3 دنده 3 چرخ دنده جداگانه دارد که هر کدام به صورت یک بخش مجزا کار می نمایند این سه حالت دنده با اعداد 1،2 و3 روی شیفتر چپ تعیین است.

راهنمای خرید برترین دنده دوچرخه

اما برای اینکه برترین دنده دوچرخه را انتخاب کنیم ابتدا ضروری است با انواع دنده دوچرخه آشنا شویم.

دسته دنده SL

این نوع فقط دسته دنده روی آن قرار گرفته است و به فرمان متصل می گردد این مدل در دسته دنده سمت راست از شش دنده درعقب تا دوازده دنده و در دسته دنده سمت چپ از دو تا سه سرعت دارد این نوع دسته دنده ها بیشتر مناسب دوچرخه هایی با ترمز هیدرولیکی یا ترمز دیسکی مکانیکی است.

دسته دنده SL-I-Spec

این مدل فقط بر روی آن دسته دنده قرار گرفته است و می تواند به دسته ترمز هم متصل گردد

دسته دنده ST

در این مدل دسته دنده و دسته ترمز را به صورت به هم متصل مشاهده می کنید دسته دنده ST در دسته سمت راست از شش دنده عقب تا 9 دنده و در دسته دنده سمت چپ از 2 تا 3 دنده در طبق جلو بهره مند هستند که ببشتر مناسب دوچرخه با سیستم ترمز مکانیکی و ویبریک می باشد.

دسته دنده ST Dual control

در این نوع، دسته دنده و دسته ترمز به صورت به هم متصل قرار دارند پس می توان از دسته ترمز هم به عنوان ترمز و هم به عنوان اهرم تعویض دنده همچون دوچرخه های کورسی استفاده کرد این دسته دنده در دسته دنده سمت راست از 8 دنده در عقب تا 9 دنده و در دسته دنده سمت چپ تا 3 دنده محدود می گردد بعلاوه فراوری این نوع دسته دنده برای ترمزهای هیدرولیکی و ترمز های سیمی مکانیکی می باشد

دسته دنده RS

محل قرارگیری این دسته دنده روی گریپ یا سر دسته می باشد بعلاوه قابل استفاده برای دوچرخه های معمولی تا 7 سرعته و برای دوچرخه های حرفه ای فقط در یک مدل خاص می باشد.

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با انواع مختلف دسته دنده دوچرخه دادیم ضروری است هنگام مراجعه برای خرید در ابتدا مدل دوچرخه را در نظر گرفته و بر اساس نوع آن نسبت به خرید اقدام کنید توجه داشته باشید که کیفیت و هزینه از مهم ترین موارد در هنگام خرید بوده و شما می توانید به وسیله سایت های معتبر این کار را انجام دهید.

نکاتی درمورد تعویض دنده

همانطور که دوچرخه سواری می تواند یک ورزش برای افزایش سلامتی و نشاط باشد اگر نتوانید به صورت درست و استاندارد از اجزای آن مثل دنده بهره ببرید می تواند برای شما خطرآفرین باشد و باعث صدمه و آسیب به مهره کمر، قوزک پا هم بگردد بنابراین نحوه صحیح استفاده از دنده بسیار با اهمیت است.

  1. تعویض دنده دوچرخه باید با دقت بالا انجام گردد زیرا در غیر این صورت باعث بروز مسائل زیاد برای دوچرخه سوار می گردد که باید سریعاً دنده را به حالت قبل برگردانید.
  2. تعویض دنده به اینگونه است که اگر دسته دنده سمت راست روی شماره 2 بود می توان از 4 الی 6 شماره شانژمان عقب بهره ببرید پس برترین و مناسب ترین حالت استفاده از سنگین ترین قسمت شانژمان جلو و کوچکترین قسمت شانژمان عقب می باشد.
  3. تعویض دنده دوچرخه باید در هنگام حرکت و سرعت باشد به طوری که اگر زمانی که دوچرخه سوار ثابت ایستاده بخواهد دنده عوض کند خطراتی مانند پاره شدن زنجیر، سر و صدا در شانژمان عقب، زنجیرو مسائل دیگر شخص را تهدید می نماید.
  4. برای تنظیم دنده از دو پیچ ریگلاژ که بر روی دسته دنده قرار گرفته است می توانید بهره ببرید اما اگر به هر دلیلی نتوانستید از این دو پیچ بهره ببرید روی هر دو شانژمان دو پیچ چهار سو خور وجود دارد که یکی L و دیگریH شکل می باشد و با آن میتوانید دنده را عوض کنید.
  5. قبل از دوچرخه سواری حتما از شانژمان جلو و عقب، سیم دنده و حتی زنجیر دوچرخه بازدید کنید در صورتی که هر یک از آنها کج یا شل شده باشد می تواند باعث اختلال در دوچرخه سواری و سر و صداشده و شما را در تعویض دنده با مشکل روبرو کند.
  6. بعلاوه میزان زنجیر دوچرخه در عوض کردن دنده می تواند موثر باشد به طوری که اگر زنجیر شما بلند باشد با برخورد به بدنه در هنگام حرکت، هم در تعویض دنده و هم در رکاب زدن مشکل ایجاد می نماید و اگر زنجیر دوچرخه کوتاه باشد باعث کشیده شدن شانژمان عقب و اختلال در تعویض دنده می گردد به طوری که دنده به بالاتر و سبک ترین دنده نمی رسد.

نتیجه گیری

پس برای انتخاب یک دنده مناسب بعد از اطلاع از انواع آن و خصوصیات و توانایی هر کدام باید نکات استفاده و تعویض دنده را هم مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم برترین انتخاب را برای آن داشته باشیم.

برای مشاهده قیمت انواع قطعات دوچرخه، انواع لاستیک دوچرخه و چراق دوچرخه می توانید به وبسایت docharkhestan.ir مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1097

به "راهنمای خرید برترین دنده دوچرخه [برترین کیفیت]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید برترین دنده دوچرخه [برترین کیفیت]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید