دوئل فضایی امریکا و روسیه

به گزارش مجله فان پی سی، تیم مذاکره کننده امریکا و روسیه فردا در حالی برای تبیین قوانین نظامی در فضا پس از 7 سال در پایتخت اتریش دور یک میز می نشینند که تنها چند روز قبل دولت ترامپ، روس ها را متهم به آزمایش سلاح ضد ماهواره ای در نزدیکی ایستگاه فضایی خود کرد و انگلیس هم که مدتی است وارد چالش جدی با روسیه است، آن را تأیید کرد.

دوئل فضایی امریکا و روسیه

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گاردین، این نشست در حالی برگزار می گردد که مذاکرات دو کشور برای گفتگو در خصوص امنیت فضایی از سال 2013 متوقف شده بود. براساس بیانیه منتشر شده، در نشست وین علاوه بر دیپلمات ها، فرماندهان نظامی و دانشمندان حوزه فضا نیز حضور دارند تا برای فضای کیهانی و خارج از کره زمین نیز قوانینی تبیین نمایند. به نوشته سی ان ان، این قوانین شامل بندهای حقوق بشری یا برقراری قوانین حاکم بر جنگ در فضا خواهد بود.

روسیه هراسی از نوع امریکایی

زمینه برپایی نشست فردا از روز پنجشنبه کلید زده شد. زمانی که ارتش امریکا و انگلیس در بیانیه ای مدعی شدند روسیه 15 جولای در جریان آزمایش سلاح ضد ماهواره ای اش، شیء جدیدی را از ماهواره کازموس 2543 به مدار خود پرتاب نموده که این پرتاب شبیه موشک در نزدیکی ماهواره دیگر روسیه قرار گرفته است. گرچه به نوشته یورونیوز، مسکو این اتهام را رد کرد و با تأکید بر توهم ضدروسی امریکا و انگلیس، این عملیات را بخشی از فرایند نظارتی بر یکی از ماهواره های خود خاطرنشان کرد. اما هاروی اسمیت، معاون فرمانده عملیاتی فضایی انگلیس با هشدار به روسیه گفت: چنین اقداماتی استفاده صلح آمیز از فضا را تهدید نموده و خطر تخریب ماهواره های دیگر را بالا می برد. بنابراین به روسیه هشدار می دهیم از تکرار این آزمایش ها خودداری کند.

اما به باور ناظران نکته قابل توجه مشارکت امریکا در این اتهام زنی علنی در این بازه زمانی است که می تواند ناشی از احساس خطر آنها از قدرت رقیب باشد. به طوری که ژنرال جان ریموند، فرمانده عملیاتی ارتش فضایی امریکا با اشاره به نخستین آزمایش سلاح ضد ماهواره ای روسیه در ماه آوریل در بیانیه ای نوشت: سیستم ماهواره ای روسیه برای آزمایش این سلاح فضایی آن هم در نزدیکی ماهواره امریکا همان سیستمی است که ما در نشست های ابتدایی سال نسبت به آن ابراز نگرانی کردیم. اما شواهد جدید نشان می دهد روسیه همچنان به افزایش سیستم آزمایش فضایی خود با دکترین نظامی کرملین پایبند مانده که موقعیت امریکا و هم پیمانانش در فضا را به مخاطره می اندازد. به نوشته سی ان ان، امریکا در حالی به این فاش گویی روی آورده که روابط واشنگتن و مسکو پس از اتهامات امریکا به روسیه درباره سرقت سایبری اطلاعات واکسن کرونا، نقض قوانین حقوق بشری و ارسال سلاح به لیبی چندان روی روال نیست و این اظهارات می تواند این روابط را تیره و تارتر کند. اما آنچه مسلم است با توجه به پیشرفت های سلاح های ضدماهواره ای روسیه و چین و نقش حیاتی ماهواره های امریکایی در سیستم امنیتی و اطلاعاتی امریکا و امنیت ارتش فضایی دونالد ترامپ که در سال گذشته به سیستم نظامی ایالات متحده افزوده شد، بهترین دلایل را برای امریکا در تبیین قوانین فضایی و لزوم برگزاری نشست دوجانبه رسمی با روسیه آن هم پس از 7 سال فراهم آورده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 304

به "دوئل فضایی امریکا و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئل فضایی امریکا و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید