در نشست صمیمیانه با شریعتمداری طرح و آنالیز شد؛ مسائل و چالش های روسای ادارات شهرستان های سراسر کشور

به گزارش مجله فان پی سی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در نشست صمیمانه با 420 نفر از روسای ادارات و نمایندگی های تعاون،کار و رفاه اجتماعی در شهرستان های سراسر کشور که به صورت مجازی برگزار گردید ، حدود 5 ساعت، دیدگاهها و نقه نظرات نمایندگان هر شهر درباره موضوعات مرتبط با استان و شهرستان را شنید و بر جمع بندی و پیگیری مطالبات آنها تا حصول نتیجه تاکید نمود.

در نشست صمیمیانه با شریعتمداری طرح و آنالیز شد؛ مسائل و چالش های روسای ادارات شهرستان های سراسر کشور

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بخش اول این گزارش مشروح سخنان محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی منتشر شد، در این بخش نیز به مهمترین مطالب و مسائلی که نماینده تعاون،کار و رفاه اجتماعی هر شهرستان بیان کرد اشاره شده است:

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان هامون در این نشست با اشاره به محدودیت های اعتباری استان گفت: این محدودیت ها باعث شده که در تامین تجهیزات مورد احتیاج به ویژه برای همکاران تازه استخدام دچار مشکل شویم.

نصرین کیخایی، اضافه نمود: این شرایط که شامل بسیاری از ادارات و نمایندگی های تازه تاسیس می گردد، در کنار مسائل ساختمان های استیجاری، از تنگناهای اعتباری استان به شمار می رود.

لزوم تسهیلات با نرخ سود پایین تر در مناطق محروم برای کاهش بیکاری

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خلخال در استان اردبیل خاطر نشان کرد: با توجه به عدم پرداخت یارانه سهم دولت بابت تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی از محل تبصره 18 قانون بودجه ضرورت دارد تعهدات ایجاد شده عملی گردد.

علیرضا خلیلی، پیشنهاد داد: تسهیلات با نرخ سود پایین تر در راستای توجیه مالی سرمایه گذاری در مناطق محروم از برنامه های دولت برای کاهش نرخ بیکاری در نظر گرفته گردد.

بهنام بهداروند، رئیس اداره تعاون،کار وفاه اجتماعی شهرستان فردیس و نماینده استان البرز در این نشست بر ضرورت انجام اصلاحات در سامانه های جامع روابط کار و تعاون تاکید نمود.

وی همچنین افزایش اعتبارات مشاغل خانگی ، اصلاح رسته های طرح اشتغال روستایی در استان های صنعتی و بازنگری مدیریت برگزاری کارگروه اشتغال را با اهمیت برشمرد و اضافه نمود : فرایند نوسازی تجهیزات اداری در البرز در حوزه فناوری آغاز شده است.

توجه ویژه به آیین نامه های تسهیلات حمایتی و بازار کار در استان های مرزی و محروم

غلامرضا گلی، مسئول نمایندگی تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی پیشنهاد داد: با توجه به تفاوت شرایط اقلیمی، مالی و فرهنگی استان های کشور، آیین نامه های مربوط به اجرای تسهیلات حمایتی یا سیاست های بازار کار در استان های مرزی و محروم با دست بازتری نوشته گردد یا حداقل بند یا تبصره ای ویژه ای با توجه به تفاوت نحوه و شرایط اجرای آن برای این مناطق قائل شد تا امکان شکوفایی بهتر این مناطق مهیا گردد. هرچند تأثیرات مثبت این طرح ها در مناطق محروم ملموس تر بوده و چهره ای تازه به توسعه منطقه می دهد.

تسهیل شرایط تعاونی ها برای استفاده از تخفیفات مالیاتی

شجاعت رستمی امرایی، رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان پل دختر در مورد امکانات ورزشی گفت: با توجه به نقش ورزش در حفظ سلامتی، نشاط و شادابی نیروی کار ،ایجاد مجموعه های فرهنگی ورزشی در شهرستان های پلدختر،کوهدشت،رومشکان، سلسله و دلفان ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه تأسیس و تسهیل شرایط برای تعاونی ها لازم است ،خاطر نشان کرد: با توجه به ماده 169 قانون بخش تعاون، تعاونی ها باید از تخفیفات مالیاتی استفاده نمایند اما متأسفانه این موضوع عملاً توسط ممیزین مالیاتی رعایت نمی گردد.

احمد مقصودی،رییس اداره شهرستان نور در استان مازندران نیز با اشاره به اینکه نمودار سازمانی فعلی با بیش از یک دهه فعالیت به بازنگری و اصلاح احتیاج دارد، گفت: در استان مازندران 19 اداره و 3 نمایندگی وجود دارد اما 6 ساختمان آن استیجاری است که خواستار توجه بیشتر به این موضوع هستیم.

وی گفت: در حوزه اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیز عدم تخصیص اعتبار برای برگزاری دوره های آموزشی در حوزه آسیب های اجتماعی و برنامه های فرهنگی، کمبود سهمیه بیمه کارگران ساختمانی از مسائل مهم این حوزه است.

مقصودی با اشاره به اهمیت نگاه فرهنگی، اختصاص پست سازمانی به رسته های شغلی به خصوص در حوزه اجتماعی، فرهنگی در نمایندگی ها را ضروری دانست.

ضرورت رفع مسائل سامانه های جامع روابط کار و بخش تعاون

علی عباسی، سرپرست سرپرست اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی طارم در مورد مسائل و مسائل استان زنجان و شهرستان های تابعه گفت :کمبود تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، فرسوده بودن خودرو های اداره، نواقص سیستم اتوماسیون اداری، مسائل ساختمان های اداره کل و شهرستان ها، عدم تناسب فضا با مسئولیت ها و حجم وظایف سازمانی،ضرورت تفویض اختیار برای ساماندهی اموال غیر منقول شامل ساختمان های اداری و باشگاه های ورزشی، اصلاح نمودار سازمانی و منطبق نمودن آن با وظایف و مسئولیت های محوله از مسائل اصلی در استان و شهرستان است.

وی اضافه نمود: مسائل سامانه های جامع روابط کار و بخش تعاون، عدم واریز بیمه بیکاری ایام آغاز کرونا از تاریخ 9 اسفند 98 تا 31 اردیبهشت 99، لزوم تقویت کاریابی ها ،حذف مداخلات موازی در کاریابی، فراهم نمودن بستر لازم برگزاری مجامع شرکت های تعاونی و تشکل های کارگری و کارفرمایی به صورت مجازی، ارائه مجوز به کارگیری نیروی خدماتی، نگهبان و راننده، تبدیل شرایط نیروهای قراردادی و شرکتی، تامین اعتبار لازم برای توسعه زیرساخت های دولت الکترونیک، از جمله چالش های موجود در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و شهرستان های زنجان است .

لزوم اختصاص تسهیلات ویژه به مناطق زلزله زده

محمد شریف صوفی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جوانرود در استان کرمانشاه نیز در این وبینار تاکید نمود: اختصاص تسهیلات ویژه به مناطق زلزله زده به منظور تکمیل طرح های خسارت دیده،تسریع در اجرای طرح بسته اشتغال در مناطق مرزی،معین تکلیف دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری موضوع اختلاف بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت متبوع،پرداخت فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته در احکام کارکنان شاغل در مناطق مرزی، تقویت نمودار ادارات شهرستانی، دسترسی کاربران استانی به سامانه رسیدگی به درخواست های مردمی مرتبط با بسته های معیشتی و یارانه از جمله محوری ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضا صبوری، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دیلم از استان بوشهرگفت :در این دولت همه شهرستان های استان، دارای ساختمان ملکی شده اند و شهرستان دیلم با پیگیری سرپرست اداره کل و معاون توسعه مدیریت و برنامه آماده افتتاح است.

وی در مورد مسائل استان گفت: با توجه به وجود ظرفیت های نفت و گاز در این استان متاسفانه بوشهر در زمره استان های کم برخوردار است.

ایجاد گمرگ و پایانه صادراتی در شمال خوزستان ضرورتی فوق العاده

سید ناصر حسینی، رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان اندیمشک گفت : ایجاد گمرگ و پایانه صادراتی در شمال خوزستان ضرورتی فوق العاده است که خواستار توجه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیئت دولت در مورد ایجاد گمرگ و اختصاص تسهیلات کم بهره به منظور ایجاد شرکت های تعاونی بسته بندی و سورتینگ هستیم.

ضرورت رفع شدن مشکل سخت و زیان آور بودن شغل ملوانان

زهرا بریحی نژاد، رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان هندیجان از استان خوزستان گفت :شهرستان بندر هندیجان با 95 کیلومتر مرز آبی و کثرت شغل صید و صیادی در 6بندر مهم و حساس خوزستان در مورد عدم پذیرش فرم های تایید شده کمیته بدوی و تجدید نظراستانی برای تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور مشخصا شغل ملوانی و صیادی توسط سازمان تامین اجتماعی دچار مشکل است و با توجه به ماهیت شغل ملوانان و شمول سخت و زیان آور بودن باید مشکل این قشر مرتفع گردد.

وی درخصوص برخورداری تعاونی ها ازتسهیلات کم بهره گفت : در مشاوره های ترویجی برای تشکیل شرکت های تعاونی تولیدی ،خدماتی و ... عدم داشتن صورت حساب مثبت تسهیلات از سمت ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی موجب انصراف افراد ومتقاضیان ازتشکیل تعاونی شده است و باید در این زمینه تمهیدات لازم به عمل آید و در مورد تعاونی های تولیدی علاوه بر آورده سرمایه گذار تسهیلات مناسبی برای ترغیب تشکیل تعاونی ها صورت پذیرد.

راسک، فاقد فضای ورزشی ویژه کارگران و درمانگاه تامین اجتماعی

عبدالرحمن اشکانی، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان راسک در این نشست با بیان اینکه این شهرستان فاقد فضای ورزشی ویژه کارگران و درمانگاه تامین اجتماعی است تاکید نمود: این موضوع احتیاجمند مساعدت است و همچنین باید نسبت به تامین مسکن کارگران و راه اندازی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان های سرباز، دشتیاری، بمپور و تفتان چاره اندیشی گردد.

حسن شعبان پناه قاضی محله سرپرست اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنگرود گفت : به منظور ارایه و پرداخت خدمات رفاهی ماهیانه و فراهم کردن امکان استفاده از بیمه مکمل درمان برای کارکنان سطح کشور احتیاجمند توجه هستیم .

غلامحسین کریمی، مسئول نمایندگی تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان کیار از استان چهارمحال و بختیاری گفت: مسائلی از قبیل عدم تکمیل نمودار سازمانی به رغم کوشش های همکاران که غالبا در چند پست سازمانی ارائه خدمت می نمایند از کیفیت خدمات می کاهد، به همین منظور در صورت داشتن برنامه جذب نیروی انسانی،استان چهارمحال و بختیاری در اولویت قرار گیرد.

جمیل فرجی،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دیوان دره از استان کردستان گفت: تعطیلی یا فعالیت کمتر از ظرفیت تعداد زیادی ازتعاونی های تولیدی کردستان به دلیل نوسانات شدید قیمت مواد اولیه ناشی ازتحریم، موازی کاری وزارت جهادکشاورزی وسازمان تعاون روستایی درتشکیل تعاونی های ناموفق تولیدی و مصرفی و عدم مشوق های ویژه اجرایی از مسائل اساسی حوزه تعاون بوده و از طرفی مشارکت مردم استان باعضویت درتعاونی توسعه وعمران ضرورت رفع اساسی موانع تعاونی های توسعه وعمران را دوچندان نموده است.

مالک لطفی زاده، رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان هشترود از استان آذربایجان شرقی گفت : با توجه به وجود ظرفیت های کشاورزی، دامداری و معدنی در این استان پیشنهاد می گردد تسهیلات پرداختی به فعالان بخش صعنتی و کشاورزی در این شهرستان و سایر شهرستان های کم برخوردار با نرخ بهره پایین تری نسبت به مراکز استان ها باشد، همچنین مبنای محاسبه مربوط به اخذ مالیات - بیمه و سایر دریافتی های دولت به کمترین میزان ممکن تقلیل یابد تا جاذبه مناسبی برای سرمایه گذاری و حضور فعالان مالی فراهم گردد.

کمبود شدید نیروی انسانی در یزد و عدم جذب نیرو

ناصر زارع ،سرپرست نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اشکذر از استان یزد گفت : استان یزد با کمبود شدید نیروی انسانی به علت بازنشستگی و عدم جذب نیرو روبروست به طوری که از مجموع 190 پست سازمانی، 60 پست بدون تصدی است و باید در اولویت جذب نیرو قرار گیرد.

زارع ادامه داد: برای رونق بخشیدن به ورزش کارگری و مجموعه های فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران شرکت های تحت پوشش وزارتخانه در قالب تبصره 2 ماده 38 با این مجموعه ها مشارکت و قرارداد امضاء نمایند.

محمد رضا مختاری، رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان خمین در استان مرکزی گفت : با توجه به حساسیت موضوع ایمنی در واحدهای کارگری و تکلیف قانونی ادارات کار و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظتی و شرایط کار توسط بازرسان متاسفانه به رغم وجود پست خالی در این اداره کل، به علت عدم امکان جذب بازرس کار جدید امکان نظارت موثر در این زمینه مهیا نیست وهرگونه کم کاری در این بخش علاوه بر افزایش احتمال بروز حوادث ناشی از کار در کارگاه ها حتی ممکن است مسائل قضایی را تحت عنوان ترک فعل برای مدیران ادارات در برداشته باشد.

اسلام نمازی، مدیر اداره شهرستان کهگیلویه در این نشست گفت : کمبود نیروی انسانی در بعضی از پست ها وجود دارد و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری احتیاجمند ارتقا است . برای پیشبرد کار به تفویض اختیاربه روسای ادارات و مدیران کل در مورد تخلفات کارکنان احتیاجمند هستیم . فرسوده بودن ساختمان های اداری نیز یکی دیگر از مسائل است .

زینت رئیسی، کارشناس حقوقی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: اصلاح و به روز رسانی ساختار و نمودار سازمانی واحد های حقوقی در استان ها و در راستای تحکیم صندلی کارشناسان حقوقی، توسعه و پشتیبانی امور حقوقی استان ها با تشکیل اداره حقوقی و ارتقاء پست سازماتی کارشناس حقوقی به رئیس اداره ، در ادارات کل و شهرستان ها ضروری به نظر می رسد.

بیمه کارگران فصلی و ساختمانی مشکل اساسی جامعه کارگری آذربایجان غربی

محمد رستمی، رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی سلماس از استان آذربایجان غربی تاکید نمود : بیشتر مردم استان آذربایجان غربی، با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی در زمینه کشاورزی و خدمات فعالیت دارند ،بنابراین بیمه کارگران فصلی و ساختمانی جزو مسائل اساسی جامعه کارگری استان است و امیدواریم سهمیه ویژه بیمه ای برای اقشار موصوف در نظر گرفته گردد.

وی پیشنهاد داد؛ ردیف بودجه ای جداگانه به بخش تعاون تخصیص داده گردد و توضیح داد: مجموعه های ورزشی کارگران سلماس، نقده و میاندوآب نیمه تمام مانده است ،اعتبار برای تکمیل پروژه های مزبور به وسیله سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده گردد و هزینه نگهداری پنج مجموعه ورزشی استان که به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند، متمرکز تامین وتخصیص یابد.

بتول دهقان، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خاتم در استان یزد گفت : نمودار سازمانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد درجه دو معین و ابلاغ شده که برای ارتقاء نمودار سازمانی این اداره کل به درجه یک باید برای ارائه خدمات بهتر اقدام گردد.

وی ادامه داد: در بیشتر شهرستان های استان یزد، پست کارشناس تعاون حذف و به پست تعاون و اشتغال تبدیل شده است که این نیروها در حوزه اشتغال مشغول به فعالیت هستند. اگر بخواهیم سهم تعاون در اقتصاد را از 5 به 25 درصد افزایش دهیم باید حداقل کارکنان این حوزه دو برابر گردد.

مدیریت تعاون فاقد کرسی درکمیته های فنی حوزه اشتغال

مجتبی شجاعی، مدیر تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان گفت : درکمیته های فنی حوزه اشتغال متاسفانه مدیریت تعاون فاقد کرسی برای دفاع از بهره مندی تعاونی ها ازاعتبارات اشتغال روستایی وفراگیر است وعملاسرنوشت تعاونی هادراین مقوله به دستگاه های تخصصی سپرده شده است.

وی اضافه نمود : شرکای اجتماعی ما نظیر اتاق تعاون، خانه تعاونگران و......درمقابل مراجع نظارتی به خاطر مسائل بخش جوابگو نبوده بنابراین احتیاجمند تغییر قانون فعلی بخش تعاون هستیم چون با اختیارات تعبیه شده دراین قانون ،توسعه بخش تعاون عقیم خواهد ماند .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 693

به "در نشست صمیمیانه با شریعتمداری طرح و آنالیز شد؛ مسائل و چالش های روسای ادارات شهرستان های سراسر کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نشست صمیمیانه با شریعتمداری طرح و آنالیز شد؛ مسائل و چالش های روسای ادارات شهرستان های سراسر کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید