درمانهای خانگی سریع جهت برطرف تیغِ ماهی در گلو

به گزارش مجله فان پی سی، مسدود شدن راه گلو به وسیله مواد غذایی برای همه ما اتفاق می افتد خصوصاً زمانی که به طور تصادفی استخوان ماهی را قورت داده و در گلو گیر کند و گاهی اوقات ممکن است درد زیادی را بوجود آورد. بنابراین

درمانهای خانگی سریع جهت برطرف تیغِ ماهی در گلو

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مسدود شدن راه گلو به وسیله مواد غذایی برای همه ما اتفاق می افتد خصوصاً زمانی که به طور تصادفی استخوان ماهی را قورت داده و در گلو گیر کند و گاهی اوقات ممکن است درد زیادی را بوجود آورد. بنابراین سریع ترین درمان پیش از مراجعه به پزشک چیست؟ در این مقاله در خصوص چگونگی رفع استخوان ماهی گیر نموده در گلو صحبت می کنیم.

تمام دوستداران ماهی ممکن است حداقل یک مرتبه در طول زندگی خود با این مشکل روبرو شده باشند. این شرایط برای افرادی که به خوردن ماهی علاقه زیادی دارند، بسیار معمول است. بعضی از این تیغ های ماهی کوچک بوده و به راحتی با آب دهان شسته و به پایین می فرایند و بعضی به قدری بزرگ بوده که به راحتی رفع نمی شوند. شرایط آزار دهنده ای است، اینطور نیست؟

این مقاله به نجات شما آمده و علائم مختلف و درمانهای خانگی بیرون آوردن استخوان ماهی از گلویتان را نشان می دهد. نگاهی به آن بیاندازید!

علائم استخوان گیر نموده در گلو

تیغ های ماهی از نظر میزان و ضخامت با یکدیگر تفاوت دارند. مسدود شدن راه گلو با تیغِ ماهی معمولاً زمانی رخ می دهد که عضلات دیواره گلو منقبض شده و در نتیجه آن تیغ ماهی گیر نموده و همزمان دیواره های گلو را سوراخ نموده و وارد آنها می گردد. این شرایط معمولاً زمانی رخ می دهد که با سرعت زیادی غذا خورده، کمتر بجوید و در حین خوردن صحبت کنید. در چنین شرایطی با بلعیدن هر ماده غذایی دچار درد می شوید. در موارد شدید، حتی ممکن است درون آن شکاف ایجاد نموده و منجر به خونریزی گردد. غیر از درد، چند نشانه دیگر هم وجود دارد. آنها را در ادامه مورد آنالیز قرار می دهیم.

تنفس با صدای زیر

بزاق آغشته به خون

احساس خفگی و یا عق زدن

آب آمدن شدید از دهان

درد به هنگام بلع

مشکل در جویدن

مشکل در صحبت کردن

درمان خانگی در آوردن تیغ ماهی گیر افتاده در گلو

استخوان گیر افتاده در گلو می تواند حقیقتاً دردناک، آزار دهنده، و رنج آور باشد. و این استخوان چنانچه بلافاصله درآورده نگردد، ممکن است مسائل بیشتری را همانند عفونت گلو، خونریزی داخلی و غیره بوجود آورد. بنابراین در چنین مواردی چه کاری از دستتان برمی آید؟ معمولاً افرادی که به خوردن ماهی عادت داشته و به طور مرتب از آن مصرف می نمایند، صبر نموده تیغِ ماهی در نهایت به خودی خود بیرون آید. با این حال، اگر این کار مؤثر واقع نشد، راه کارهایی که در ادامه آمده است را امتحان کنید.

 نخستین کاری که باید سعی نموده انجام دهید، سرفه محکم است به طوریکه استخوان ماهی به خودی خود بیرون آید، اما زیاده روی در این کار نکنید و یا به گلوی خود فشار نیاورید، به این علت که ممکن است دیواره های گلوی شما بیش از پیش آسیب ببینند.

 سعی کنید محل دقیق استخوان را پیدا کنید. در مقابل آینه ایستاده و در صورت ممکن از یک چراغ قوه بهره ببرید. در صورتی که تیغ ماهی قابل رؤیت بود، آنگاه نشانه خوبی است. می توانید در صورت دسترسی داشتن به آن، با استفاده از پنس یا انبر این تیغ را بیرون بیاورید. در بیشتر مواقع محتمل است که بسیار پایین تر از گلو رفته باشد.

 کار دیگری که می توانید انجام دهید نوشیدن آب فراوان ترجیحاً با یک سر انگشت نمک در آن است. چنانچه استخوان ماهی کوچک است، آب آن را از گلویتان شسته و درون معده راهنمایی می نماید.

 متداول ترین راه حلی که تقریباً ممکن است در خصوص آن اطلاع داشته باشید، موز است. یک تکه بزرگ از موز را گاز زده و آن را به مدت حداقل یک دقیقه در دهان خود نگاه داشته تا بدین ترتیب به قدر کافی خیس گردد. آنگاه تمام این تکه موز را بدون جویدن قورت دهید. جهت بلعیدن راحت تر آن، جرعه بزرگی از آب را همراه آن بنوشید.

 مقداری مارشمالو (نوعی شیرینی) را در دهان گذاشته و پیش از بلع، کمی آن را بجوید. مارشمالو ضخیم و اسفنجی است و به هنگام جویدن چسبناک می گردد. این شیرینی تیغِ ماهی را همراه با خود به درون معده می برد. در صورتی که تیغ ماهی برای مرتبه نخست از بین نرفت، مجدداً این کار را تکرار کنید. جرعه های بزرگی از آب در حین بلع آنها بنوشید.

 از این درمان افرادی که عاشق کره بادام زمینی هستند خوششان خواهد آمد! بسیار خوب، کره بادام زمینی را روی یک تکه بزرگ نان بمالید. لقمه را در حالی که هنوز به میزان کافی چسبناک است قورت دهید. اگر کره بادام زمینی در خانه ندارید، آنگاه یک مشت بادام زمینی، بادام، گردو و یا پی کان (گردوی آمریکایی) را بجوید. این مغزها حتی پس از جویدن زیاد زبر و درشت باقی می مانند و این همان چیزی است که به کمی شل شدن استخوان ماهی یاری می نماید. این آجیل ها را با یاری جرعه های بزرگی از آب به پایین گلو راهنمایی کنید. در صورت لزوم می توانید یک بار دیگر آن را امتحان کنید.

 مقداری برنج را جوشانده و یا بپزید تا نرم و چسبناک گردد. گلوله های کوچکی از آن درست نموده و بدون جویدن آن را قورت دهید. به این علت که برنج چسبناک است، باید استخوان ماهی را با خود به پایین راهنمایی کند. نباید فراموش کنید که پس از قورت دادن برنج جرعه های بزرگی از آب بنوشید.

 بعلاوه می توانید کمی زیتون را درون یک لیوان آب بجوشانید. این نوشیدنی را در حالی که هنوز داغ است بنوشید. این کار تیغ ماهی را نرم خواهد نمود و موجب شده از گلو به پایین سر بخورد. جایگزین زیتون روغن، خود زیتون خواهد بود. سعی کنید چند جرعه روغن زیتون گرم بنوشید. این کار اثری آرام بخش به جراحات خفیف ناشی از استخوان ماهی خواهد بخشید.

 راه حل متداول دیگر نوشیدن سرکه رقیق شده است. بعلاوه می توانید آن را غرغره کنید. این کار موجب نرم شدن تیغ شده و حرکت آن از محل اصلی خود را راحت می سازد.

 روش آسانتر دیگر نوشیدن نوشابه خواهد بود. این روش مشابه روش روغن زیتون و سرکه عمل می نماید.

 و آخرین و نه کم اهمیت ترین راه حل در صورت مؤثر نبودن راه های فوق، مراجعه فوری به پزشک است. ماندن استخوان در گلو به مدت بیش از یک یا دو روز ممکن است موجب بروز عفونتهایی شده که این مشکل را پیچیده تر خواهد ساخت.

پس از رفع شدن تیغ ماهی، درد و ناراحتی هم پس از مدتی از بین خواهد رفت، اما نباید فراموش کنید که آنالیز نموده که آیا بریدگی و یا خونریزی داخلی وجود دارد و یا خیر. برترین راه پیشگیری از گیر کردن استخوان ماهی در گلو، برداشتن تمام تیغ های ماهی در حین آماده کردن ماهی و یا دقت زیاد در حین خوردن آن است.

همانطور که می گویند آنچه تو را نکشد، قویترت می نماید. بنابراین از خوردن ماهی صرفه نظر نکنید، این کار شما را نمی کشد! تنها شما را محتاط تر و قویتر می سازد. و مرتبه بعد که این رخ داد دیگر می دانید که چه باید بکنید!

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1002

به "درمانهای خانگی سریع جهت برطرف تیغِ ماهی در گلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمانهای خانگی سریع جهت برطرف تیغِ ماهی در گلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید