خبرنگاران افزایش 33 درصدی بازتولید از مخازن ذخیره سازی گاز

به گزارش مجله فان پی سی، تهران - خبرنگاران - سال گذشته در مجموع از دو مخزن ذخیره سازی شوریده D و سراجه نسبت به مدت مشابه سال 97 حدود 33 درصد افزایش باز فراوری گاز صورت گرفت.

خبرنگاران افزایش 33 درصدی بازتولید از مخازن ذخیره سازی گاز

احمد رجبی مدیر فراوری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با ذخیره سازی و باز فراوری از دو مخزن استراتژیک گاز در تامین سوخت زمستانی گفت: در فصل گرم سال گذشته در مجموع 869 میلیون متر مکعب گاز به مخزن سراجه قم و یک میلیارد و 449 میلیون متر مکعب به مخزن شوریجه Dطی مدت هشت ماه تزریق شد.

رجبی با اشاره به موقعیت ویژه شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق از شرکت های تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران توضیح داد: با توجه به تامین گاز شش استان شمال و شمال شرق کشور و بعد مسافت و دوری این مناطق از مراکز فراوری گاز در جنوب، ذخیره سازی و باز فراوری گاز مخزن شوریجه Dموجب بی نیازی و قطع واردات گاز از کشور ترکمنستان شده و همین امر موقعیت ویژه و راهبردی به آن بخشیده است.

وی اضافه کرد: با آغاز فصل سرد در سال گذشته 902 میلیون متر مکعب گاز از مخزن ذخیره سازی سراجه باز فراوری شده که معادل 17 درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می دهد و از مخزن شوریجه D نیز یک میلیارد و 722 میلیون متر مکعب باز فراوری شده که 43 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن را شاهد هستیم. این ارقام حاکی از نقش کلیدی ذخیره سازی تابستانی گاز در مخازن سراجه و شوریجهDدر تامین گاز کشور در فصل زمستان است.

به منظور تضمین و تامین سوخت زمستانی، مخزن طبیعی گاز سراجه قم به عنوان مخزن ذخیره سازی در این شرکت مورد بهره برداری نهاده شد. موقعیت جغرافیایی مناسب و مجاورت آن به استان تهران و همچنین خط لوله سراسری انتقال گاز بر اهمیت آن اضافه کرده است.

براساس این گزارش، مخزن شوریجه Dدر شمال شرق کشور ظرفیت لازم را برای توسعه حداکثری دارد. ظرفیت تاسیسات ذخیره سازی سالانه گاز در این مخزن در حال حاضر حدود 2.4 میلیارد متر مکعب است که با برنامه های توسعه ای وزارت نفت، ظرفیت آن به حدود 4.8 میلیارد متر مکعب افزایش می یابد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 126

به "خبرنگاران افزایش 33 درصدی بازتولید از مخازن ذخیره سازی گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش 33 درصدی بازتولید از مخازن ذخیره سازی گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید