برنده رقابت نفسگیر مرسدس بنز EQS و بی ام و i7

به گزارش مجله فان پی سی، به تازگی دو نمونه از برترین سدان های لوکس و برقی دنیا یعنی مرسدس بنز EQS 580، 4 Matic و بی ام و i7 xDrive60 با یکدیگر مقایسه شده اند تا این رقابت همیشگی بین دو برند هموطن را وارد سطح جدیدی بکنند.

برنده رقابت نفسگیر مرسدس بنز EQS و بی ام و i7

به گزارش پدال، مرسدس بنز EQS و بی ام و i7 در یک کلاس خودرویی قرار دارند، اما از فلسفه متفاوتی سود برده اند. سدان برقی بی ام و از همان پلتفرم نسخه های درون سوز و پلاگین هیبریدی سری 7 استفاده می نماید و روی همان خط فراوری مونتاژ می گردد. استراتژی نو بی ام و فراوری نسخه های برقی محصولاتش در قدم اول بوده و پس از آن مدل های درون سوز و هیبریدی عرضه می شوند.

برای مثال سری 7 دیزلی و پلاگین هیبریدی در اروپا پس از مدل برقی فراوری خواهند شد و مدل بنزینی نیز فقط در آمریکا قابل خریداری خواهد بود. در مقابل باید گفت EQS کاملاً متفاوت از S کلاس بوده و بر پایه پلتفرم ویژه خودرو های برقی EVA II فراوری شده است.

سری 7 نو خودروی بزرگی به شمار می رود و 13 سانتی متر از طویل تر از نسل قبلی خودش نشان می دهد. ارتفاع این خودرو نیز 5 سانتی متر بیشتر شده هرچند پهنای خودرو تغییر چندانی ندارد. افزایش ارتفاع خودرو به علت باتری لیتیوم یوم با ظرفیت 101.7 کیلووات ساعتی است که در کف خودرو نصب می گردد.

بعلاوه افزایش طول سری 7 نو نیز به خاطر علاقه ژرمن ها به ایجاد فضای زیاد داخل کابین توصیف می گردد. فضای بخش جلو عالی بوده و صندلی ها از تجهیزات و تنظیمات زیادی برخوردار هستند. بعلاوه از متریال باکیفیت عالی استفاده شده و ارگونومی کابین نیز بسیار خوب نشان می دهد.

نیروبخش بی ام و i7 xDrive60 دو پیشرانه برقی است که در کل قدرت 544 اسب بخار و گشتاور 745 نیوتون متر فراوری می نمایند. شتاب گیری این خودرو نسبت به i4 M50 خیلی شدید حس نمی گردد که علت آن وزن بالاتر خواهد بود. البته اگر خواستار شتاب گیری مجذوب کننده باشید نیروی باورنکردنی دو پیشرانه برقی را حس خواهید کرد. از نظر رفاه کابین نیز باید گفت این پیشرانه ها باعث می شوند توقف فراوری پیشرانه 12 سیلندر مشهور بی ام و را فراموش کنیم. خودروی حاضر در تست از برترین قوای محرکه در دسترس استفاده نموده و سیستم تعلیق بادی تطبیقی و آنتی رول بار های فعال را داشته است.

این سیستم باعث کاهش تکان های بدنه در زمان عبور از پیچ ها می گردد، اما همواره عملکردی عالی ندارد. در خط مستقیم شاهد بهبود راحتی بی ام و خواهیم بود و سیستم تعلیق بادی نیز رضایت زیادی ایجاد می نماید هرچند در دست انداز های بزرگ گاهی شاهد ورود صدا به کابین خواهید بود. اگرچه i7 از نظر راحتی حرف ندارد، اما اسپرت بودن ذاتی محصولات بی ام و را حتی با وجود پکیج M اسپرت نشان نمی دهد. البته این پکیج بیشتر از آنکه فنی باشد ظاهری است.

با وجود توزیع وزن جلو و عقب 49 به 51 گاهی اوقات i7 در پیچ ها با کم فرمانی روبرو می گردد، اما در کل شاهد کوشش خودرو برای حذف این موضوع هستیم. به همین دلیل باید گفت i7 خودرویی عالی برای سفر های طولانی است، اما مصرف انرژی 35 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر به معنی احتیاج به شارژ خودرو در هر 320 کیلومتر خواهد بود. از طرف دیگر وجود شارژر سریع باعث می گردد در 18 دقیقه بتوان 50 درصد باتری را شارژ کرد. شارژ کامل باتری نیز 70 دقیقه طول می کشد.

اما برسیم به رقیب قدرتمند بی ام و یعنی مرسدس بنز EQS 580، 4Matic! خودروی موردبحث بر پایه پلتفرمی مخصوص فراوری می گردد و ضریب درگ استثنایی 0.20 دارد. سدان لوکس مرسدس نیز از دو پیشرانه استفاده می نماید و قدرت و گشتاور آن به ترتیب به 523 اسب بخار و 858 نیوتون متر می رسد. بعلاوه توزیع گشتاور نیز 10 هزار بار در ثانیه به وسیله سیستم کنترل الکترونیکی آنالیز می گردد.

دو ویژگی قابل توجه دیگر EQS خنک کاری پیشرانه برقی و طراحی ویژه پانل های زیر بدنه برای حفاظت از باتری است. مرسدس قول داده گارانتی باتری این خودرو را به 10 سال یا 250 هزار کیلومتر برساند. از نظر طراحی باید گفت EQS کوچک تر از i7 به نظر می رسد، اما در واقعیت این طور نیست.

صندلی های لوکس خودرو تنظیمات زیادی دارد و در عین راحتی حمایت خوبی از بدن به عمل می آورند. موقعیت راننده در این خودرو 4.5 سانتی متر ارتفاع کمتری نسبت به بی ام و دارد. در بخش عقب شاهد 4 سانتی متر فضای زانوی بیشتر برای مرسدس هستیم و علیرغم سقفی خمیده، EQS کمی فضای سر بیشتری دارد. صندوق عقب نیز بزرگ تر از سری 7 برقی بوده، اما ظرفیت بارگیری آن کمتر خواهد بود.

شتاب گیری مرسدس بنز نیز مشابه رقیب بوده و نرم و آرام صورت می گیرد. شما حس می کنید مرسدس سریع تر است، اما تفاوت شتاب دو خودرو فقط چهار دهم ثانیه به سود مرسدس است و شتاب گیری رولینگ دو خودرو نیز یکسان خواهد بود. مرسدس بنز EQS 580، 4Matic به صورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی عرضه می گردد، اما فرمان پذیری چرخ های عقب آن 1690 دلار قیمت خواهد داشت. این سیستم باعث مانور پذیری بهتر خودرو در مکان های تنگ می گردد.

فرمان خودرو بعلاوه بسیار گوش به فرمان و نرم بوده و خبری از کم فرمانی در پیچ ها نیست. از نظر ترمز نیز مرسدس قوی تر عمل می نماید، اما کنترل آن کمی به عادت احتیاج دارد. EQS بعلاوه کمی چابک تر از i7 بوده، اما راحتی کمتری نسبت به آن دارد. از طرف دیگر در دست انداز های کوچک EQS پاسخ شدیدتری می دهد، ولی تکان های بدنه را تحت نظر دارد.

از نظر شعاع حرکتی باید گفت مرسدس 359 کیلومتر را با یک بار شارژ طی می نماید درحالی که این رقم برای بی ام و به 320 کیلومتر می رسد. بعلاوه مصرف انرژی EQS در 100 کیلومتر نیز به 33.4 کیلووات ساعت می رسد. شارژ کامل باتری مرسدس نیز 61 دقیقه طول می کشد درحالی که این رقم برای بی ام و 70 دقیقه خواهد بود. در کل باید گفت پیروز این مقایسه مرسدس بنز EQS 580، 4Matic خواهد بود، زیرا مالی تر عمل می نماید و شعاع حرکتی بیشتری دارد.

به این موارد باید چابکی بیشتر، شارژ سریع تر و ترمز های قوی تر را اضافه نمود. علاوه بر این EQS از کابین و صندوق عقب جادارتری سود می برد. البته بی ام و راحتی بیشتری دارد و در کابین از متریال بهتری استفاده نموده است. احساس ترمز i7 نیز بهتر به نظر می رسد هرچند این موارد برای پیروزی در برابر مرسدس کافی نیستند. در این مقایسه مرسدس از 1000 امتیاز 659 امتیاز را کسب نموده درحالی که امتیاز بی ام و به 635 می رسد. در جدول زیر مقایسه مشخصات EQS و i7 را می توانید مشاهده کنید.

مقایسه شخصات فنی مرسدس بنز EQS 580، 4Matic و بی ام و i7 xDrive60

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1400

به "برنده رقابت نفسگیر مرسدس بنز EQS و بی ام و i7" امتیاز دهید

1 کاربر به "برنده رقابت نفسگیر مرسدس بنز EQS و بی ام و i7" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده رقابت نفسگیر مرسدس بنز EQS و بی ام و i7"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید