بتلفیلد، ندای وظیفه و هیلو؛ 2021 سال اکشن های اول شخص بود

به گزارش مجله فان پی سی، اگر شما از هواداران سبک بازی اول شخص شوتر باشید حتماً با نام بتلفیلد (Battlefield)، ندای وظیفه (Call of Duty) و هیلو (Halo) آشنا هستید. در سال های 2000 تا 2010 زمانی که این سه عنوان در یک سال عرضه می شدند در دنیای گیمینگ به شدت اهمیت داشت. در آن دوره کنسول ها بالاخره قابلیت بازی آنلاین داشتند و یکی از راه ها خوب برای ارتباط با دوستان بودند.

بتلفیلد، ندای وظیفه و هیلو؛ 2021 سال اکشن های اول شخص بود

اوج سبک اول شخص شوتر در سال های 2007 تا 2010 بود. زمانی که هواداران این سبک به شدت افزایش یافتند. در زمینه کامپیوتر بازی های انحصاری زیادی مثل Counter-Strike: Force یا Team Fortress 2 وجود داشتند. زمانی که بحث در خصوص کنسول ها بود، در سرانجام به سه بازی می رسیدیم؛ بتلفیلد، ندای وظیفه و هیلو. همیشه هم این سؤال مطرح بود که کدام بازی برترین مورد برای کنسول ها است.

آخرین باری که شاهد رقابت این سه مجموعه در یک سال بودیم، سال 2010 میلادی (1389-1390 شمسی) بود. در آن سال بازی بتلفیلد بد کمپانی 2 (Battlefield: Bad Company 2)، ندای وظیفه: بلک آپس 1 (Call of Duty: Black Ops 1) و هیلو ریچ (Halo Reach) عرضه شدند. در آن سال بحث میان اینکه کدام بازی مفرح تر و جالب تر است بسیار داغ بود.

حال به سال 2021 می رسیم. جایی که هر سه مجموعه یک عنوان تازه معرفی نموده اند. شما می توانید در بتلفیلد در پی دشمنان در نقشه بزرگ بگردید، سوار ماشین های آینده گونه هیلو اینفینیت (Halo Infinite) بشوید. حتی ندای وظیفه نیز با زمینه جنگ جهانی دوم حضور دارد تا شما این جنگ را از یاد نبرید. حال سؤال اصلی اینجاست که برترین شوتر سال 2021 کدام است؟ ونگارد، 2042 یا اینفینیت؟

رقابت تغییر نموده است

با وجود اینکه بسیاری از رسانه ها تمایل دارند تا یک برنده از میان این سه مورد انتخاب نمایند، در اصل برنده ای وجود ندارد. به علت اینکه معنای کلمه برنده از سال 2010 تغییر بسیار زیادی نموده است.

در اصل هیچکدام از این سه بازی قرار نبود که بزرگترین شوتر حال حاضر بشوند. در حال حاضر همه می دانیم که بزرگترین شوترها فورتنایت، پابجی، وارزون، Apex و ولورنت (Valorant) هستند. عناوینی که رایگان بوده و این گستردگی خود را در طول سال ها بدست آوردند. پس در اصل رقابت بین برترین شوتر بین بازی های عرضه شده در یک سال نیست. بلکه رقابت اصلی بین مواردی است که چندین سال هستند که وجود دارند.

اگر هدف یک سازنده ساخت یک بازی شوتر و رقابت برای برترین مورد باشد، یک فرمول معین دارد. شما باید یک بازی اول یا سوم شخص شوتر بسازید. همینطور اینکه یا باید بتل رویال باشد و یا یک شوتر تکتیکال سخت البته مورد رایگان بودن را نباید فراموش کنید.

این فرمول در خصوص سه بازی مورد بحث ما صدق نمی نماید. البته بخش چند نفره هیلو رایگان است که توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرد ولی به هرحال همچنان از فرمول ما پیروی نمی نماید. شرایط برای کال آو دیوتی به شدت نامساعد است. به علت اینکه برای دومین سال بازی اصلی کال آو دیوتی از وارزون محبوبیت کمتری دارد. در خصوص بتلفیلد نیز آنچنان اوضاع خوب نیست و با توجه به عرضه نامطلوب آن باعث شد که هواداران بسیاری را از دست دهد. البته این مشکل دیگر چیزی است که در میان بازی ها عادی شده است. متأسفانه!

ما در دوران پشتیبانی از بازی ها هستیم. به گونه ای که تاریخ عرضه تنها یک بهانه برای فروش زیاد بوده و در اصل برای هر بازی یک برنامه یکساله طراحی می گردد. هر بازی تنها زمانی زنده باقی می ماند که به وسیله شرکت سازنده پشتیبانی شده و محتوای زیادی در طول یک سال برایش عرضه گردد. مشکل دیگر نیز حضور متقلبان است. به گونه ای که اگر بازیکنان حس نمایند که نمی توانند به طور کامل یک بازی را تجربه نموده و یا نمی توانند به راحتی پیروز شوند به آن لقب بازی مرده را می دهند.

بازی ها همچنان زنده هستند

بسیاری از بازی های به اصطلاح مرده، اصلاً در این شرایط نیستند. موارد بسیاری وجود دارند که باوجود هواداران پایبند همچنان به کار خود و پیشرفت ادامه می دهند. ساخت بازی هایی با پشتیبانی بلند مدت مثل فورتنایت باعث شده تا رقابت به شدت سخت گردد. با اینحال همچنان بازی های متفاوت برای خود حرفی برای گفتن دارند.

برای مثال بازی هانت گردداون (Hunt Showdown) دقیقاً چیزی مخالف فورتنایت است. این بازی رایگان نیست، بتل رویال هم نیست و همینطور اینکه نقشه کوچکی دارد تا نیازی به وسایل نقلیه نباشد. با اینحال حدود 32000 نفر در حال تجربه آن بوده و از این بازی لذت می برند. شاید این تعداد افراد بسیار زیاد نباشد ولی سازندگان بازی همچنان از آن پشتیبانی نموده و این بازی همچنان به پیشرفت ادامه می دهد.

سازنده بازی هانت، شرکت کرایتک (Crytek) برای سال ها است که از این بازی پشتیبانی می نماید. همینطور اینکه سود بسیار خوبی دریافت نموده است. نکته جالب اینجاست که به زودی قرار است یک سریال نیز از این بازی ساخته گردد.

آیا شما می دانستید که بازی پی دی 2 (Payday 2) که در سال 2013 عرضه شد همچنان بازیکنان فعال دارد؟ همینطور اینکه این بازی به طور مداوم به روزرسانی مختلف دریافت می نماید. مورد دیگر بایز دد بای دیلایت (Dead by Daylight) است. به طور کلی این بازی اصلاً چیز خاصی ندارد ولی حتی با حضور کراس پلتفرم (Cross platform) بازیکنان بسیار زیادی دارد. اگر این موارد در سال 2010 که بحث پشتیبانی وجود نداشت، عرضه می شدند عمر تقریباً یک ماهه داشتند.

گفتنی است که کراس پلتفرم قابلیتی است که در آن بازیکنان پلی استیشن، ایکس باکس و کامپیوتر می توانند با یکدیگر بازی نمایند. به این معنا که سرور دیگر محدود به شرکت ها نبوده و همه می توانند با یکدیگر بازی را تجربه نمایند.

رده میانی، جایگاه اصلی سه بازی محبوب ما

حال بحث این پیش می آید که جایگاه ندای وظیفه ونگارد، هیلو اینفینیت و بتلفیلد 2042 کجاست؟ پاسخ ما رده میانی است. جایی که بازی های بسیار بزرگ حضور ندارند و این موارد که تازه عرضه شده اند می توانند حضور داشته باشند. البته این نکته گفتنی است که عنوانی مثل هیلو یا بتلفیلد ممکن است در سال آینده به جایگاه بالاتر راه پیدا نمایند.

یکی از بحث های مهم اینجاست که با توجه به بودجه کلان برای این سه بازی آیا جایگاه میانی برایشان مناسب است؟ در اصل ندای وظیفه از ونگارد به عنوان یک مورد تبلیغاتی برای وارزون استفاده می نماید. هیلو نیز از بخش داستانی خود برای تبلیغ بخش رایگان چند نفره خود استفاده خواهد نمود. به همین علت در این میان شرایط بتلفیلد نامعین است.

هیچکس نمی داند که نقشه الکترونیک آرتز برای بتلفیلد چیست اما شاید در آینده ما شاهد رایگان شدن بتلفیلد باشیم. به هر روی همانطور که گفتیم لقب برترین شوتر موجود تغییر زیادی نموده است و با توجه به نسل تازه گیمرها دادن جام برترین شوتر به یک بازی به شدت سخت است.

منبع: PCgamer.com

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1146

به "بتلفیلد، ندای وظیفه و هیلو؛ 2021 سال اکشن های اول شخص بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بتلفیلد، ندای وظیفه و هیلو؛ 2021 سال اکشن های اول شخص بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید