با کسی که دچار حمله وحشت شده چگونه برخورد کنیم

به گزارش مجله فان پی سی، اگرچه، به اسم یک ناظر، ممکن است چیزی که فرد در حین حمله وحشت، یا حمله هراس (panic attack) تجربه می نماید را درک نکنید، اما حقیقت این است که تجربه ترسناکی برای فرد به شمار میرود. بنابراین، هنگامی که متوجه

با کسی که دچار حمله وحشت شده چگونه برخورد کنیم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

اگرچه، به اسم یک ناظر، ممکن است چیزی که فرد در حین حمله وحشت، یا حمله هراس (panic attack) تجربه می کند را درک نکنید، اما حقیقت این است که تجربه ترسناکی برای فرد به شمار میرود. بنابراین، هنگامی که متوجه شدید فردی از خود علائم حمله وحشت را نشان می دهد، استراتژی و راه کارهایی که در ادامه معرفی می شوند را بکار بسته تا فرد را آرام سازید.

آیا می دانستید؟

اشکال در تنفس، درد قفسه سینه، لرزش، تعریق و ضربان قلب شدید برخی از علائم ابتدایی یک حمله وحشت می باشند.

اگر چه بروز یک حمله وحشت هیچ خطر بالقوه ای را برای سلامت به همراه ندارد، اما نباید آن را دست کم گرفت. بنابراین، اگر دیدید که فردی دچار حمله وحشت شده است، بجای آنکه تنها یک تماشاچی باشید، سعی کنید ناراحتی فرد را به حداقل برسانید و با انجام رویکردهای ذیل به او یاری کنید خونسردی و آرامش خود را بدست آورد.

پیشنهاد تنفس عمیق

تنفس عمیق یکی از برترین راه های فرونشاندن علائم حملات وحشت است. تنفس کوتاه و سریع اغلب در میان افرادی که دچار حمله وحشت شده اند، دیده می گردد. بنابراین، از او بخواهید که نفسهای عمیق تر و آهسته تر کشیده به طوریکه با این کار به القاء حس آرامش و آسودگی یاری گردد. تنفس عمیق اثری آرامش بخش داشته و به از بین بردن حملات وحشت یاری می کند.

بکار بردن کلمات تسکین دهنده

سعی کنید فرد را با کلماتی تسلی بخش آرام سازید. با این حال، این بدان معنا نیست که از عبارات کلیشه ای مانند خونسرد باش، آروم باش و یا بی خیال باش بهره ببرید. با این وجود تنها در صورتی این کلمات اثر آرامش بخشی دارند می توانید از آنها بهره ببرید. موضوع این است که اگر آرام شدن به این راحتی بود که فرد در وهله نخست دچار حمله وحشت نمی شد. برخی افراد با مشاهده دوست خود که دچار حمله وحشت شده، عصبانی می شوند و چیزی مانند زیادی اغراق می کنی و یا این ترس زائیده تخیله و واقعی نیست را به زبان می آورند. به زبان آوردن چنین سخنان غیر مسئولانه ای تنها مشکل را بدتر خواهد نمود. بی ادبی و یا فریاد بر سر فرد از شدید شدن حمله وحشت جلوگیری نخواهند کرد.

فردی که دچار حمله وحشت شده است احتیاج به حمایت، قوت قلب و مورد سرزنش واقع نشدن، دارد. گفتن چیزی مانند خیلی راحت می تونی این شرایط رو پشت سر بگذاری یا روی تنفست تمرکز کن و در حال زندگی کن می توانند برای فرونشاندن ناراحتی او شگفتی نمایند. سخنانتان بایستی این باور را القاء کند که شما کنار او هستید و آماده یاری به او به هر طریق ممکن می باشید. لازم است که فرد را جدی گرفته و کاری کنید که باور کند برای سلامتی اش اهمیت قائلید. سعی کنید دغدغه او را درک شده و کاری کنید متوجه گردد که حملات وحشت هیچ تهدیدی برای سلامتی او به حساب نیامده و تنها یک حالت موقت است که به زودی از بین می رود.

دادن چیزی که موجب از بین بردن ناراحتی گردد

مشاجره و بحث بر سر ترسها و نگرانی های او موجب بهتر شدن حالش نمی گردد. معقولانه است که چیزی را برای از بین بردن ناراحتی اش به او دهید. دادن یک لیوان آب سرد و یا چای گیاهی مانند بابونه، می تواند به کاهش علائم و نشانه های حمله وحشت یاری کند.

فرد را به مکان دیگری انتقال دهید

تغییر محیط مانند بردن فرد به یک فضای باز می تواند بعلاوه به حداقل رساندن شدت حمله وحشت یاری کند. اغلب اوقات یک محیط شلوغ می تواند احساس ناراحتی و تنش را در او ایجاد کند که این می تواند موجب بروز حمله وحشت گردد. در چنین شرایطی تغییر محل می تواند به آرام ساختن فرد یاری کند. فضاهای باز مانند پارک ها، محیطی بی سر و صدا و آرامی را همراه با هوای تازه و فضای سبز فراهم می سازند. این امر به آرام شدن فرد و فرونشاندن علائم حمله وحشت یاری می کند. در بسیاری مواقع، یک پیاده روی سبک به مدت 15 تا 20 دقیقه در فرونشاندن حمله وحشت مؤثر می باشد. هر مکانی که انتخاب می کنید به فرد اطمینان دهید که زندگی او در خطر نبوده و از او حمایت می کنید.

فرد را تنها نگذارید

با تنها گذاشتن فرد و گفتن اینکه چند لحظه دیگر برمی شد، تنها اضطراب او را افزایش می دهید. فردی که دچار حمله هراس شده است احتیاج به حمایت دارد، بنابراین بزرگترین اولویت شما بایستی آن باشد که تا غلبه کامل فرد بر این شرایط در کنارش بمانید. در بیشتر موارد، حملات هراس بیش از 30 دقیقه به طول نمی انجامد و در طول این مدت، لازم است که تمام مدت در کنار او حاضر باشید.

با 115 تماس بگیرید

فردی که دچار حمله شدید و بد وحشت شده است ممکن است به راه کارهایی که در بالا اشاره شد، پاسخ نشان ندهد. در چنین مواقعی تماس با مرکز فوریت های پزشکی به منظور درمان پزشکی لازم است. بسیاری افراد از تماس با 115 خودداری می نمایند به این علت که تصور می نمایند این بیماری روحی و روانی است و نه یک بیماری جسمی. با این حال لازم است که مراقب باشید و نسبت به سلامت فرد بی تفاوت نباشید و در صورت لزوم با 115 تماس بگیرید. در صورتی که علائم فروکش نکردند، آنگاه لازم است که در پی فوریت های پزشکی باشید. پزشک ممکن است قرصهای زاناکس (xanax) را به منظور درمان ضربان قلب غیر طبیعی تجویز نماید.

به یاد داشته باشید که تنها به این علت که از حملات وحشت آگاهی ندارید، بدان معنا نیست که وجود ندارند. بنابراین هر کاری که لازم است را انجام دهید تا فردی که دچار حمله وحشت شده است را آرام سازید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 999

به "با کسی که دچار حمله وحشت شده چگونه برخورد کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کسی که دچار حمله وحشت شده چگونه برخورد کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید