افزایش سطح مواد رادیواکتیو در اروپا

به گزارش مجله فان پی سی، سنسورهای سنجش مواد رادیو اکتیو در استکهلم سوئد از افزایش سطح ذرات پرتوزا در هوا خبر داده اند. علت دقیق این مساله معین نشده اما ظاهرا منشا آن به غرب روسیه برمی شود.

افزایش سطح مواد رادیواکتیو در اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این ذرات هسته ای ظاهرا از مکانی در دریای بالتیک منتشر شده اما سطح آن هنوز به مرحله زیان آور نرسیده است. بعضی متخصصان دلیل افزایش سطح مواد را ناشی از صدمه دیدن راکتور یا سلول سوختی زیردریایی هسته ای و یخ شکن روسیه یا انتشار سوخت مصرفی آنعنوان نموده اند.

سازمان منع جامع آزمایش هسته ای CTBTO روی صدها ایستگاهی نظارت می نماید که به وسیله فناوری های مختلف آزمایش سلا ح های هسته ای در سراسر جهان را زیر نظر دارند. از این فناوری می توان برای کاربردهای دیگر نظیر تشخیص انتشار مواد رادیواکتیو نیز استفاده کرد، برای مثال یکی از این ایستگاه ها وجود رادیونوکلئید را در هوا پایش می نماید. این مواد قادر به طی مسافت های طولانی در هوا هستند و اخیرا سطح بعضی از ایزوتوپ های پرتوزا از جمله سزیم-134، ید-131، سزیم-137، کبالت-60 و روتنیوم-103 در فنلاند و سوئد بیش از سطح عادی بوده اند.

به گفته متخصصان با توجه به ترکیبات احتمالا دلیل انتشار آنها آسیب به مدار اصلی راکتور یا سلول سوختی یک نیروگاه برق هسته ای است. از سوی دیگر به باور فعالان صلح سبز این مواد احتمالا ناشی از خرابی راکتور یا سلول سوختی زیردریایی هسته ای روسیه و یا انتشار سوخت مصرف شده آن است.

مرکز ملی بهداشت و محیط زیست هلند با انجام آنالیز های دقیق تر منشا این ذرات پرتوزا را غرب روسیه اعلام نموده اما مکان دقیق آنرا تعیین ننموده است. متخصصان هلندی از Kola NPP یا پایگاه ناوگان هسته ای در دریایی بارنتز به عنوان ریشه های احتمالی نام برده اند. یکی دیگر از نقاط احتمالی هم 3 راکتور هسته ای فعال در نیروگاه برق Leningrad NPP هستند که در نزدیکی سنت پترزبورگ واقع شده اند. همزمان روس ها هرگونه اشکال در نیروگاه های پترزبورگ و مورمانسک را رد نموده اند.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 260

به "افزایش سطح مواد رادیواکتیو در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سطح مواد رادیواکتیو در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید