افت فشار مخزن مربوط به آینده است، فراوری روزانه گاز از پارس جنوبی به 676 میلیون متر مکعب رسید

به گزارش مجله فان پی سی، علیرضا عبادی گفت: هر چند تحریم ها محدودیت هایی را در صادرات میعانات گازی ایجاد نموده است، اما با این حال ما تقریبا 100 درصد برنامه ابلاغی وزارت نفت برای فراوری گاز از پارس جنوبی را محقق نموده ایم.

افت فشار مخزن مربوط به آینده است، فراوری روزانه گاز از پارس جنوبی به 676 میلیون متر مکعب رسید

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مدیر فراوری و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به میزان فراوری گاز از میادین پارس جنوبی گفت: برنامه فراوری گاز هر ساله از طرف وزارت نفت به ما ابلاغ می گردد و بر این مبنا ما موظف هستیم در ماه های مختلف، فراوری گاز از میادین پارس جنوبی را به ارقام معین شده برسانیم. طبیعتا با توجه به افزایش مصرف گاز در فصل زمستان، پیک اعداد مربوط به فراوری گاز در ابلاغیه وزارت نفت نیز در این دوران تعریف شده است.

وی اضافه نمود: در این برنامه عدد فراوری روزانه 676 میلیون مترمکعب گاز بر ما تکلیف شده است. در امسال در طول دوره زمستان ما تقریبا 100 درصد فراوری تکلیف شده را محقق کردیم و اتفاقات همین دیروز دقیقا عدد فراوری گاز از میادین پارس جنوبی دقیقا 676 میلیون مترمکعب بود که یک رکورد بی نظیر است.

عبادی گفت: البته از زمانی که گاز فراوری می گردد تا زمانی که گاز به دست مصرف کننده می رسد، محدودیت های زیادی وجود دارد. وقتی ما گاز را در میادین پارس جنوبی فراوری می کنیم، آن را به پالایشگاه های گازی در خشکی منتقل می کنیم و در این پالایشگاه ها گاز غنی، تصفیه و جداسازی می گردد. در پالایشگاه ها محدودیت هایی وجود دارد. مخصوصا در بحث فراوری میعانات گازی، این محدودیت ها جدی تر است، زیرا به دلیل تحریم های آمریکا در صادرات این محصول با مشکل مواجهیم.

*میزان فراوری گاز از پارس جنوبی روزانه 60 میلیون متر مکعب نسبت سال گذشته افزایش یافت

مدیر فراوری و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: در پالایشگاه های گازی، گاز متان که در واقع گاز مصرفی بخش خانگی، نیروگاه ها و صنایع است، از مابقی هیدروکربن ها مثل اتان، LPG و میعانات گازی جداسازی می گردد و برای مصرف در شبکه سراسری گاز طبیعی تزریق می گردد.

وی افزود: میزان فراوری گاز از میادین پارس جنوبی نسبت به سال گذشته حدود 60 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است. گاز متان بخش عمده ای از گاز ارسالی از میادین به پالایشگاه های گازی را تشکیل می دهد و از هر 57 میلیون مترمکعب گاز غنی فراوریی 50 میلیون مترمکعب آن متان است که این متان در شبکه انتقال تزریق می گردد.

*آیا کمبود گاز و قطعی برق ناشی از افت فراوری گاز از پارس جنوبی است؟

عبادی گفت: به بیان دیگر از 676 میلیون مترمکعب گاز فراوریی از میادین پارس جنوبی حدود 592 میلیون متر مکعب متان فراوری می گردد و به خطوط سراسری گاز طبیعی تزریق می گردد؛ بنابراین بنده این گزاره را که گفته می گردد دلیل کمبود گاز و قطعی برق نیروگاه ها، افت فراوری گاز از میادین پارس جنوبی است را قاطعانه رد می کنم.

مدیر فراوری و عملیات شرکت نفت و گاز پارس توضیح داد: مباحثی که درباره افت فشار و افت فراوری از پارس جنوبی مطرح می گردد، بیشتر ناظر به آینده است و ما باید برای چند سال آینده خودمان را برای رویارویی با پدیده افت فراوری گاز از میادین پارس جنوبی آماده نموده و برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

وی اضافه نمود: البته ما الان امکان افزایش فراوری گاز از میادین پارس جنوبی به مقداری بیش از عدد معین شده داریم، اما محدودیت های دیگر هم در این بین وجود دارد. مثلاً اگر ما فراوری گاز غنی را بیشتر کنیم، ولی پالایشگاه گازی نتواند آن را جذب کند، خب، فایده ای ندارد. البته با همه این اوصاف و محدودیت ها ما تقریبا صد درصد برنامه ابلاغی وزارت نفت را عملی کردیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 609

به "افت فشار مخزن مربوط به آینده است، فراوری روزانه گاز از پارس جنوبی به 676 میلیون متر مکعب رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت فشار مخزن مربوط به آینده است، فراوری روزانه گاز از پارس جنوبی به 676 میلیون متر مکعب رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید