آشنایی بیشتر با انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت

به گزارش مجله فان پی سی، در سال 1821 یک دانشمند انگلیسی با نام مایکل فارادی تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را توضیح داد. طبق تعریف این دانشمند تبدیل انرژی با تنظیم یک هادی حامل جریان در یک میدان مغناطیسی انجام می گردد. در سال 1886 اولین موتور الکتریکی طرحی شد که مخترع آن فرانک جولیان بود. این فرایند ادامه داشت تا امروز که انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی بیشتر با انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت

الکتروموتور الکتریکی چیست؟

برای معرفی انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت می توانیم بگوییم که این وسیله نوعی ماشین به حساب می آید که برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی از آن استفاده می گردد. روش کار این ماشین ها به این گونه است که ابتدا توسط جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی و سیم پیچ موتور نیرو فراوری می گردد که می تواند سبب چرخش گردد و به این ترتیب این ماشین ها به کار می افتند. موتور های الکتریکی بر اساس موارد مختلف طبقه بندی می شوند به طور مثال منبع تغذیه و ساختمان و نوع کاربرد و ... از انواع معیار های تقسیم بندی موتور های الکتریکی هستند. موتور هایی که دارای ابعاد و مشخصات معمولی هستند هم می توانند قدرت مکانیکی مورد احتیاج در صنایع مختلف را فراهم نمایند. این موتور ها در مواردی مانند پمپ ها و فن های صنعتی و ابزار آلات مختلف و دمنده ها و درایو های دیسک و ابزار های برقی به کار برده می شوند.

ساخت الکتروموتور الکتریکی

همان طور که تا این جای مطالب متوجه شدیم موتورهای الکتریکی ابزار های مهمی هستند و از این رو به ساخت آن ها هم توجه ویژه ای می گردد. برای ساخت موتور های الکتریکی می توان از وسیله هایی مانند روتور، یاتاقان، استاتور، شکاف هوا، سیم پیچ، کموتاتور و ... استفاده کرد. برای آشنایی با انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت باید با اجزای این وسیله کاملا آشنا شویم پس در ادامه مطلب به شرح بیشتری در خصوص این وسیله ها خواهیم پرداخت.

روتور و یاتاقان

روتور در یک الکتروموتور الکتریکی قسمت متحرک است. وظیفه اصلی این وسیله چرخش شافت برای فراوری نیروی مکانیکی است. در واقع روتور ها شامل هادی هایی هستند که توانایی آن را دارند که جریان را تنظیم نمایند همچنین می توانند با میدان مغناطیسی که در استاتور وجود دارد ارتباط برقرار کند. کار اصلی یاتاقان ها در موتور این است که از روتور پشتیبانی می نمایند که در نهایت سبب فعال شدن محور می شوند. شافت موتور با یاری یاتاقان ها به سمت بار موتور منبسط می گردد. توجه کنید که از نیرو های بار در خارج از یاتاقان استفاده می گردد.

استاتور و شکاف هوا

در موتور ها قسمت استاتور، قسمت غیر فعال مدار الکترومغناطیسی است. این قسمت شامل آهن ربا و سیم پیچ دائمی است. استاتور ها با ورقه های مختلفی ساخته می شوند که همگی آنها نازک و از جنس فلز هستند در واقع این نوع ورقه ها با نام لمینیت شناخته می شوند. یکی از مزایای استاتور ها این است که سبب کاهش اتلاف انرژی می شوند. شکاف هوا بخشی در موتور ها به فضای بین استاتور و روتور گفته می گردد. تاثیر شکاف هوا به اندازه عمق شکاف تاثیر دارد. هرچقدر که فاصله هوا بین استاتور و روتور بیشتر باشد جریان مغناطیسی هم افزایش پیدا می نماید. در واقع بهتر است که فاصله هوا کم تر باشد.

سیم پیچ و کموتاتور

در موتور ها، سیم پیچ به سیم هایی گفته می گردد که در داخل سیم پیچ قرار می گیرند و معمولا در اطراف یک هسته مغناطیسی انعطاف پذیر پوشانده می شوند. برای ساختن سیم پیچ موتور ها از جنس های زیادی استفاده می گردد اما پر کاربردترین جنس، مس است. البته به جز مس فلز های دیگری هم برای ساختن سیم پیچ موتور ها استفاده می گردد به طور مثال فلزی که بعد از مس مورد برای ساخت سیم پیچ به کار برده می گردد، آلومینیوم است. کموتاتور جز دیگری از الکتروموتور ها است، در واقع کموتاتور ها یک نیم حلقه هستند که از مس ساخته میشوند. وظیفه اصلی آن ها اتصال به سیم پیچ است. از حلقه های کموتاتور به منظور اطمینان پیدا کردن از معکوس شدن جهت جریان در داخل سیم پیچ استفاده می گردد.

کار موتور الکتریکی

اساسا بیشتر الکتروموتور های الکتریکی ویدفکتور با استفاده از اصل القای الکترومغناطیسی کار می نمایند. اما برخی دیگر از موتور ها از روش های دیگری استفاده می نمایند که به آن روش الکترومکانیکی گفته می گردد یعنی اثر پیزو الکتریک و نیروی الکترو استاتیک. در واقع می توان گفت که اساس کار موتور های الکترومغناطیسی به انرژی مکانیکی بستگی دارد که با استفاده از جریان الکتریکی روی هادی کار می نماید و و در میدان مغناطیسی قرار می گیرد. همیشه جهت نیروی مکانیکی به سمت میدان مغناطیسی است.

انواع الکتروموتور

سیم پیچ میدان در موتورهای الکتریکی جریان الکتریکی را برای فراوری یک میدان مغناطیسی ثابت، فراهم می نماید که سیم پیچ آرماتور از آن برای فراوری گشتاور چرخشی در شافت موتور استفاده می نماید. تمایز بین انواع مختلف موتورهای الکتریکی به عملکرد منحصر به فرد، ولتاژ و احتیاجهای آن ها مربوط می گردد. حداقل ده نوع مختلف موتور الکتریکی وجود دارد، اما دو طبقه بندی اصلی:

  • موتورهای جریان متناوب (AC)
  • موتورهای جریان مستقیم (DC)

چگونگی تعامل سیم پیچ های داخل موتورهای AC و DC برای فراوری نیروی مکانیکی با یکدیگر باعث ایجاد تمایز بیشتر در هر یک از این طبقه بندی ها می گردد.

موتور AC:

این نوع از موتور ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول موتور های القایی، دسته دوم موتور های سنکرون و در آخر موتور های خطی از انواع این نوع موتور ها هستند.

موتور های القایی خود به بخش های مختلفی تقسیم می شوند. در حقیقت این نوع مدار ها به دو نوع موتور های تک فاز و موتور های دو فاز طبقه بندی می شوند.

موتور های سنکرون هم به 2 طبقه مختلف تقسیم بندی می گردد.

موتور DC:

این نوع از موتور ها خود به 2 دسته مختلف تقسیم بندی می شوند.

دسته اول موتور های خود برانگیخته و دسته دوم موتور های جداگانه تحریک شده

کاربرد های موتور الکتریکی در صنعت

کاربرد های موتور الکتریکی شامل موارد زیر است:

از موتور های الکتریکی معمولا در موارد زیر استفاده می گردد: دمنده ها، فن ها، ابزار آلات، پمپ ها، توربین ها، ابزار های برقی، دینام، کمپرسور ها، دستگاه های نورد، کشتی ها، انتقال دهنده ها و کارخانه های کاغذ سازی

موتور های الکتریکی در موارد زیر کاربرد دارند: تجهیزات تهویه و خنک نماینده هوا، برخی از لوازم های خانگی و همین طور در وسیله های نقلیه.

مزایای الکتروموتور الکتریکی

موتور های الکتریکی دارای مزایای بسیار زیادی هستند که هنگام مقایسه آنها با دیگر ماشین ها به این مزایا پی می بریم.

هزینه اولیه این موتور ها در مقایسه با موتور های سوخت فسیلی کمتر است اما قدرت اسب بخار در هر دو مشابه است.

این نوع از موتور ها شامل قطعات متحرک هستند و بنابراین طول عمر این موتور ها بیش تر است.

این موتور ها از سوخت استفاده نمی نمایند پس احتیاجیی به نگه داری روغن موتور و باتری و سرویس کردن آنها ندارند.

این موتور ها برای عملکرد هایی مانند آغاز و توقف اتوماتیک کارآمد هستند.

معایب موتور الکتریکی

موتور های الکتریکی دارای معایبی هم هستند که به شرح آنها خواهیم پرداخت.

موتور های برقی عظیم به راحتی قابل جا به جایی نیستند.

برای استفاده از این نوع از موتور ها باید ولتاژ و جریان دقیقی را در نظر گرفت.

در برخی از شرایط ممکن است که قدرت الکتریکی در دسترس نباشد که در این شرایط نمی توان از این دستگاه ها استفاده کرد، اما اگر مجبور باشیم که در این شرایط از این ماشین ها استفاده کنیم باید شرایطی را فراهم بیاوریم که هزینه زیادی را می طلبد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 653

به "آشنایی بیشتر با انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی بیشتر با انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید