کشف سیاره ای فراخورشیدی به میزان زمین با میدان مغناطیسی ، جهانی کوچک در فاصله 12 سال نوری از ما

به گزارش مجله فان پی سی، ستاره شناسان گمان می نمایند که اولین سیاره فراخورشیدی هم مقدار زمین و دارای میدان مغناطیسی را در فاصله 12 سال نوری از ما کشف نموده اند.

کشف سیاره ای فراخورشیدی به میزان زمین با میدان مغناطیسی ، جهانی کوچک در فاصله 12 سال نوری از ما

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس الرت، ستاره شناسان یک سیگنال رادیویی مکرر را از سیاره فراخورشیدی سنگی و به میزان زمین ردیابی نموده اند که به نظر می رسد دارای یکی از عوامل مهمی است که دنیا را قابل سکونت می نماید: میدان مغناطیسی. این سیاره که با نام YZ Ceti b شناخته می گردد، به دور یک ستاره کوتوله سرخ کوچک در فاصله 12 سال نوری از زمین می چرخد.

جو پِس، مدیر برنامه ملی بنیاد ملی علوم ایالات متحده می گوید: جستجو برای دنیا هایی با قابلیت بالقوه سکونت یا حیات در دیگر منظومه های خورشیدی تا حدی به توانایی معین اینکه آیا سیارات فراخورشیدی سنگی و زمین مانند واقعا دارای میدان مغناطیسی هستند، بستگی دارد.

این تحقیق در رصدخانه رادیویی نه تنها نشان می دهد که این سیاره فراخورشیدی خاص احتمالا دارای میدان مغناطیسی است، بلکه روشی امیدوارکننده برای یافتن موارد بیشتر مانند این سیاره به دست می دهد. میدان مغناطیسی چیزی است که از اتمسفر سیاره در برابر بادهای ستاره ای قدرتمند محافظت می نماید.

به عنوان مثال، مریخ قبلا داری جو بود و قبل از اینکه میدان مغناطیسی خود را از دست بدهد، سیاره ای گرم و مرطوب بود و بدون محافظت، جو آن به تدریج به وسیله پلاسمای پرتاب شده از خورشید فرسایش یافت. مشتری، زحل، اورانوس و نپتون در منظومه شمسی، هنوز میدان مغناطیسی دارند. در گذشته، ستاره شناسان به شواهدی از وجود سیارات فراخورشیدی بزرگتر با میدان های مغناطیسی خاص خود دست یافته اند، اما تا به امروز قادر به شناسایی میدان های مغناطیسی در دنیا های کوچکتر و سنگی خارج از منظومه شمسی نبوده ایم. در واقع، ما حتی راه قابل اتکایی برای جستجوی آنها نداشته ایم.

سیگنال رادیویی تکرار شونده احتمالا سرنخ مورد احتیاج ما است. این تیم بر این باور است که میدان مغناطیسی این سیاره در تعامل با YZ Ceti، ستاره ای که به دور آن می چرخد، ایجاد می گردد. البته قبل از اینکه خیلی هیجان زده شوید، باید گفت که بعید است که سیاره YZ Ceti b مملو از نشانه های حیاتی که ما می شناسیم باشد، حتی اگر میدان مغناطیسی داشته باشد. این سیاره فراخورشیدی سنگی آنقدر نزدیک به ستاره اش YZ Ceti واقع شده است که مدار گردش آن فقط دو روز است (برای مقایسه بد نیست بدانید که عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید ما، 88 روز طول می کشد تا یک مدار را کامل کند.)

اما اگر میدان مغناطیسی سیاره با مشاهدات بیشتر تایید گردد، به این معنی است که ما در نهایت راهی برای شناسایی دنیا های مناسب زندگی خواهیم داشت و این فوق العاده هیجان انگیز است.

این سیگنال به وسیله رادیوتلسکوپ های بسیار بزرگ Karl G. Jansky در نیومکزیکو دریافت شد و زمانی شناسایی شد که جکی ویلادسن، ستاره شناس از دانشگاه باکنل در پنسیلوانیا در یک آخر هفته در خانه به آنالیز داده ها می پرداخت.

ویلادسن در یک بیانیه مطبوعاتی برای بنیاد ملی علوم گفت: من شاهد چیزی هستم که قبلا کسی ندیده است. چه چیزی باعث سیگنال می گردد؟ فرضیه کنونی این است که امواج رادیویی قدرتمند با عبور پلاسمای پرتاب شده به وسیله ستاره از میدان مغناطیسی سیاره فراوری می شوند. ما در پی سیاراتی هستیم که به میزان زمین و واقعا به ستاره هایشان نزدیک هستند. این سیارات به ستاره هایشان نزدیک تر از آن هستند که بتوان در آن ها زندگی کرد، اما به خاطر همین نزدیکی، سیاره در حال مقابله شدید با چیزهایی است که از ستاره پرتاب می گردد. وقتی سیاره میدان مغناطیسی داشته باشد و به میزان کافی مواد ستاره ای به آن برخورد کند، ستاره امواج قدرتمندی ساطع خواهد نمود.

بیشتر بخوانید:

  • مشاهدات جالب تلسکوپ جیمز وب از یک دنیا بیگانه غول پیکر با دو خورشید | سیاره ای با طوفان های سهمگین شن

تیم تحقیقاتی معتقد است امواج رادویی دریافت شده از این دنیا را می توان با میدان مغناطیسی سیاره شرح داد. در صورت تایید، این اولین سیاره فراخورشیدی سنگی به میزان زمین خواهد بود که معلوم شده دارای میدان مغناطیسی است. به گفته گروه تحقیقاتی، برای تایید این موضوع، آنالیز های بیشتری ضروری است.

این تحقیق در Nature Astronomy منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1399

به "کشف سیاره ای فراخورشیدی به میزان زمین با میدان مغناطیسی ، جهانی کوچک در فاصله 12 سال نوری از ما" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف سیاره ای فراخورشیدی به میزان زمین با میدان مغناطیسی ، جهانی کوچک در فاصله 12 سال نوری از ما" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سیاره ای فراخورشیدی به میزان زمین با میدان مغناطیسی ، جهانی کوچک در فاصله 12 سال نوری از ما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید