کتاب آداب و سنن عید نوروز در ایران در نخجوان منتشر شد

به گزارش مجله فان پی سی، به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان با اعلام این خبر، گفت: این کتاب درباره فلسفه وجودی و منشاء عید نوروز و آداب و سنن اقوام مختلف ایرانی، معرفی آداب عید نوروز، سفره هفت سین و دید و بازدید، خانه تکانی، زیارت اهل قبور، سیزده بدر و … است.

کتاب آداب و سنن عید نوروز در ایران در نخجوان منتشر شد

ربیعی افزود: همچنین، آنالیز جشن نوروز در سایر کشورهای منطقه و دنیا از جمله کشورهای آذربایجان، نخجوان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، پاکستان، عراق و مصر به همراه تصاویر جذاب از این عید با شکوه نوروز در این اثر فرهنگی گردآوری و به زبان آذری ترجمه شده است.

وی اضافه نمود: کتاب آداب و سنن عید نوروز در ایران مرجع خوبی برای علاقه مندان به فرهنگ، آداب و سنن ایرانی و محققان، اساتید و دانشجویان است.

ربیعی تأکید کرد: در بخشی از این کتاب به تاریخچه ثبت نوروز به عنوان میراث فرهنگی کشورهای منطقه روز اول فروردین و فرارسیدن نوروز ایرانی، روز دنیای نوروز نامیده می گردد، اشاره دارد. فراموش نکنیم که نوروز به عنوان یکی از کهن ترین و شادترین جشن های ایرانیان با قدمتی 3000 ساله و به سبب ماندگاری، پیوند دیرینه با طبیعت و برگزارنمایندگان پُرشمار آن تحت عنوان فرهنگ صلح در تقویم سازمان ملل جای گرفت.

وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان ادامه داد: این اقدام که برای نخستین بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، در سازمان ملل متحد با همکاری جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها از جمله جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد. ضمن اینکه 3 کشور هند، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای گیری به کشورهای تهیه نماینده این قطعنامه پیوستند.

ربیعی در ضرورت ترجمه این کتاب به زبان آذری گفت: ترجمه این کتاب به زبان آذربایجانی می تواند در نشان دادن آداب و سنن اقوام مختلف ایرانی به ملت جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مؤثر باشد. با ترجمه این کتاب کوشش شده علاقه مندان به تحقیق و پژوهش و دوستدار ایران در جریان آداب، سنن و فرهنگ ایران قرار گیرند.

بنابر اعلام این خبر، این کتاب به همت وابستگی فرهنگی کشومان در نخجوان گردآوری و ترجمه شده است. علاقه مندان می توانند در فضای مجازی به آدرس https://nakhchivan.icro.ir/uploads/298-651-42-null.pdf سایت نمایندگی فرهنگی نخجوان مراجعه و فایل الکترونیکی این کتاب را دریافت نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 711

به "کتاب آداب و سنن عید نوروز در ایران در نخجوان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب آداب و سنن عید نوروز در ایران در نخجوان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید